Hur går arbetsträning till?
Ja, som rubriken lyder... :) Hur går arbetsträning till? Får man komma med önskemål om arbetsplats eller iaf inriktning, eller bli man bara placerad någonstans?
Jag är 28 år och har aldrig haft ett jobb, inte ens ett sommarjobb som ung, och det beror på att jag har mått dåligt psykiskt och haft social fobi sen tidiga tonåren. I vuxen ålder fick jag även diagnosen aspergers syndrom, vilket kanske förklarar varför jag alltid känner mig utanför och knäpp i sociala sammanhang. Jag missade stora delar av högstadiet och hela gymnasiet när jag bodde på behandlingshem för mina problem, och därefter provade jag på praktik på t.ex. förskola och äldreomsorg, men det funkade inte ALLS, så då började jag plugga upp gymnasiet på distans istället. Det har tagit oerhört många år, men nu är jag snart klar med studierna och oroar mig väldigt mycket för arbetslivet... :( Jag har testat på klassrumsstudier också nu den senaste terminen för att vänja mig med människor i grupp, men det går inte så bra... Jag känner mig bara dum, misslyckad och granskad och är helt slutkörd av negativitet när jag kommer hem = inlärningen är noll. Och vem kommer vilja ha mig på en arbetsplats, en socialt misslyckad kvinna med noll erfarenhet och bara gymnasiebetyg från komvux liksom? :(
Jag är jätterädd att jag inte kommer orka med hela dagar, så jag har funderat lite på arbetsträning. Kanske kan det vara min chans ut i arbetslivet? Någon som har arbetstränat och kan berätta lite? :)