• Anonym (TTTT)

Får enorm ångest av hur andra lever!!

Jag får ångest av hur andra lever sina liv. Det känns så inrutat, mekaniskt, planerat. Ingen verkar kunna göra någonting NU, allting händer i framtiden och de betar av saker allt eftersom. De har sina kalendrar. Inbokade möten. Planderad after work. Hämta barn på dagis. Lämna på aktiviteter. Fredagsmys med hela familjen. Ett par glas vin när barnen somnat. Pilates på tisdagar och bikramyoga på lördagar. Inspireras av Malin Berghagen och "utveckla sin spirituella sida".
    Semestrarna planeras långt i förväg. Kanske reser de utomlands, för en upplevelse. En vecka på barnvänligt hotell, all inclusive så de behöver aldrig lämna hotellområdet. Om de inte tar sig en avstickare, förstås. Hyra bil för en dag och åka upp i bergen och se på utsikten. Så wild and crazy man kan vara. Lever här och nu. Tror dom. 
    Barnen trilskas och bråkar, men vad vore livet utan ungar?
    Det äkta paret bråkar. Ingen lämnar på grund av barnen. Någon är otrogen. Livet rasar. Då är det bara att ta tag i det och genast gå i terapi. Läsa självhjälpsböcker. Tänka positivt. Måste vara vid liv för fortsatt planering. Prata ut hos bästa väninnan. Planera in en weekend till London, för omväxling. 

Tidningsrubriker som "så får du vardagen att gå ihop", "hitta balansen i vardagskaoset", "Lotta inspirerar andra: 'så blev jag fri från depressionen" får mig att vilja kräkas. Allt jag känner är tråk, tråk, tråk. Och folk är så upptagna med att planera allting att de glömmer att de egentligen inte har någon framtid. Någon får en cancerdiagnos. Två år kvar att leva. Oj då. Snopet. Inte visste hon att hon var dödlig. Livet ställs på sin spets. Alla unnar henne att göra saker utanför lådan. Resa jorden runt. Bestiga Himalaya. På bara två år ska ett helt liv levas. För hon har inte levat, bara planerat för en framtid som aldrig någonsin kommer komma. 

Ingen är medveten om att de ska dö. Alla kan dö imorgon. Verkligen ALLA. Ett blodkärl sprängs i hjärnan, en buss hinner inte bromsa, planet störtar. Varför ska det krävas en helt extrem händelse för att folk ska vakna ur sin koma? Alla stressar. Alla härjar. Ingen kommer någonvart. Förutom hon med cancern. När hon dör blir folk så chockade. De visste inte att man inte lever för evigt. 

Jag vet att jag kommer dö. Jag vet inte vad jag ska göra om en vecka. Jag kan aldrig lova någon att vi ses det datumet den tiden. För jag vet inte om något annat kommer hända. Något jag bara hoppar på. Jag har aldrig haft en fast anställning. Hu, tre månaders uppsägningstid! Barn är inte ens att tänka på. Fick en kommentar från en chef en gång när hon ville att jag skulle gå från 40% till hundra: "alla jobbar heltid, varför ska du vara ett undantag?"
    För att jag vill inte bara jobba. Stressa med familj. Somna i tid så man orkar upp. Om och om och om igen, i ett never ending ekorrhjul. Usch och blä, bara jag tänker på det blir jag livrädd. De som är inne i allting säger att jag är orealistisk. Kan inte ta ansvar. Är lat.
    Jag är betydligt mer realistisk än dom. Jag tar ett enormt ansvar över mitt eget liv, genom att veta att jag kan dö när som helst.

Jag VET att alla inte lever så som jag har beskrivit. Kanske bara kärnfamiljen som knappt finns längre. Om ens det. Men ändå. Det är den bilden jag har av det normativa samhället. Det som krävs av en. Och jag hatar det med allt jag förmår. Och nej, jag är ingen trotsig rebellisk fjortonåring som lyssnar på Ebba Grön. 
    Jag kanske är som hon med cancern. Jag har försökt ta mitt liv och nästan lyckats. Undkom med en hårsmån.

Nån klok sa att "bara den som lever med döden på sin vänstra sida lever på riktigt" och det ligger något väldigt sant i det.  

• Svar på tråden Får enorm ångest av hur andra lever!!
  • Vickan I

Ändå verkar du mer missnöjd och otillfreds med livet än många av de inrutade som du hatar med hela din själ .

• elidah
    Vickan I skrev 2013-09-25 06:20:15 följande:
    Ändå verkar du mer missnöjd och otillfreds med livet än många av de inrutade som du hatar med hela din själ .
  • JECJ

Jag jobbar heltid, sparar pengar och planerar inför framtiden. Jag är lycklig och har aldrig ångest. Att planera och leva ett inrutat liv är inget modernt och nytt. Även grottmänniskorna var tvungna att jobba för maten och spara inför eventuella svältperioder, även djuren arbetar hårt på att leta mat och spara ett förråd inför vintern. Varför skulle du slippa arbeta för maten och planera för framtiden när alla andra levande varelser måste det? Du behöver inte tycka synd om mig :) jag lever med en fantastisk man och har mitt drömliv. Jag njuter varje dag och en del av den njutningen ligger i att veta att jag har ett bra "förråd" av pengar om det skulle inträffa något oväntat.

• vidsint

Jag upplever att du har ångest...

Ett stort misstag att göra, är att peka på andra och tro att dina tankar är unika.

Att hävda att val är gjorda ur småsint, omedvetna perspektiv osv.

Den största, givande livsinsikten kan vara just att frigöra sig från bittert engagemang och fördömande av andra.

Oroa dig inte. Människor är fulländade varelser som gör val.

Vill du hjälpa människor till bättre förhållningssätt; inspirera!

Att fördöma eller suboptimera principer blir enbart ett fängelse för dig.

Vill du förändra (vilket jag upplever att du vill?) ; inspirera. Gå de första stegen på en ny stig, lugn och trygg och visa att starka känslor och åsikter mot andra, inte är nödvändigt för att ta vara på sekunderna i livet.

Lycka till!

• Selfish Geene

Att många inte vill leva som du betyder inte att de inte lever livet DE vill leva.

Hitta det som gör DIG lycklig och sluta slösa bort ditt korta liv på att fokusera på alla sätt du kan vara olycklig på

• Ramborg

Så bra att du trivs.

Men det är ganska förmätet att tro att andra inte trivs med sina liv, bara för att det inte skulle passa dig.

42.
  • Anonym (man)

Ojoj, detta eviga tyckande om andra människor. Lev som du vill och låt andra leva som de vill. Hur mår du egentligen?

• håller med

oj oj TS!
    detta var det bästa jag läst på länge! skulle ha kunnat vara jag som skrivit.
    jag håller med om allt du säger, det är så sant. kan det vara så att de som inte håller med själva är fast i ekorrhjulet, men inte insett det än!? deras liv är ju sååå bra...

• Anonym (616)

Många människor gillar att ha familj och de krav och förpliktelser som kommer med det känns inte som någon uppoffring då. Jag gillar dock inte det. Så jag slipper. Det gör du med. Men man behöver inte se ner på folk som har andra intressen och prioriteringar.

Svar på tråden Får enorm ångest av hur andra lever!!