• tjejhalmstad

Glutenfritt-tips på vad man kan baka för bröd/kaka/äppelpaj

Ska bjuda hem några vänner där en är glutenallergiker. Hade tänkt bjuda på någon enkel fralla eller macka och även någon god kaka eller äppelpaj. Min första fråga är om där finns någonting att baka som redan inte innehåller mjöl?Förutom chokladbollar? :) Hade ju varit bra att kunna göra något som alla kan äta. Iallafall i fika väg. Givetvis blir det glutenfritt till alla förutom brödet jag ska göra. Så alla får äta samma fika åtminstonde.

Har ni några förslag eller bra lätta recept för en nybörjare?

• Svar på tråden Glutenfritt-tips på vad man kan baka för bröd/kaka/äppelpaj
  • Nyfiken gul

glass, fruktsallad, vispgrädde funkar ju utmärkt annars.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • trubbelsnåd

Chokladbollar innehåller havregryn och vanliga havregryn innehåller gluten på grund av att de hanteras i samma kvarnar som andra sädesslag. Alternativet är att köpa ren havre, står i den glutenfria hyllan. Men då måste du veta att vännen verkligen kan äta ren havre, det är inte alla glutenintoleranta som kan det. 

• Numminen

Leilas mjölmix fungerar som vanligt mjöl i princip och är lätt att använda. Annars är kokostoppar ett tips. Du kan ha rivet äpple och kanel i dem om du vill

• Ann Lee

Saker som innehåller nötter/mandel istället för mjöl funkar. t.ex. Biskvier.

Man kan göra som en smulpaj men använda mixade cashewnötter istället för vetemjöl och havregryn. Använd lite potatismjöl/maizena då istället. Blir kanongott!

Om jag var du skulle jag kolla hur känslig vännen är. Kan denne vara i samma rum som andra som äter gluten. Det kan vara de som måste åka på sjukhus ifall någon förflyttar en brödskiva över deras tallrik och det dammar ner lite mjöl. För andra funkar detta däremot bra, och vissa kan till och med äta havre. 

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • lalasmama

Jag bakar Leilas Frukostscones (finns säkert på recept.nu) och byter bara ut vetemjöl mot finax glutenfria mix till min son. Han älskar dem!

Gör en smulpaj med äpplen, byt bara ut mjöl mot glutenfri mix där oxå
    Oftast kan man bara byta ut!
    Chokladmuffins, chokladbiskvier, m.m är ju oxå gott!

• tjejhalmstad

Tack för era förslag. Ja köpte Lailas (stavning) glutenfria mjöl och använder till en äppelpaj :) Så jag bytte bara ut det vanliga mjölet mot det och det blev super gott :) Kännde ingen skillnad alls förutom att med riktigt mjöl får man lite mera smulor än vad jag fick här. Men blev jätte gott. Så det mjölet kommer jag använda fler gånger!

Svar på tråden Glutenfritt-tips på vad man kan baka för bröd/kaka/äppelpaj