• TEF

Vad gör jag för fel med träningen- alltid trött

Vad gör jag för fel egentligen? Är det mängden träning, träningsmetod, stretching eller maten kanske för jag blir "alltid" trött och seg av träningen. Jag som trodde att man skulle bli pigg av träning.

Jag  försöker träna 2-4 ggr i veckan, varvar mellan löpning, styrka, promenader och crosstrainer. Men vid alla träningar förutom promenaderna blir jag så trött och seg efter. Och jag tränar verkligen inte "hårt"

Säg att jag springer/joggar en runda på 5 km på eftermiddagen, stretchar, duschar och äter. Lite senare blir jag jättetung i hela kroppen och sömnig, somnar som en stock, vaknar knappt när klockan ringer, hela dagen efter har jag träningsverk i, inte bara benen, utan hela kroppen.  Så dagen efter när jag börjar bli piggare igen, ja då är det dags att träna igen. 
    Samma visa är det när jag tränar styrka eller med crosstrainern, har också testat simning men där var det nästan värst.

Jag vill ju träna lite hårdare också inte bara promenader. Några tips? 

• Svar på tråden Vad gör jag för fel med träningen- alltid trött
  • MalinAnnaJosefine

Hade samma känsla innan. Sen slutade jag med socker. Och jag har blivit så mycket piggare. Mår bättre är gladare och träningen flyter på bra.

• TEF

Ja, socker äter jag en hel del. I alla fall på helgerna.

Jobbigt men kanske värt ett försök, jag vet ju att jag troligtvis skulle må bättre rent generellt också.

• HannaS86

Jag har också problem med trötthet till och från. För mig har det hjälpt att ta mivitotal sport, ett kosttillskott som smakar blä om man väljer den flytande formen men den har maaaaaassa nyttigheter i sig och jag vet med mig att jag är dålig på att äta grönsaker och annat där man får vitaminer. Värt att testa :)

• TEF

Tack, jag ska kolla upp kosttillskottet och se om det kan var något för mig. 

• Sorbus

Själva träningen är bara en del i bra träningsresultat. Bra mat, sömn och återhämtning har också stor betydelse. Du skriver inte hur länge du tränat som du gör nu. Har du precis börjat eller har du hållit på länge, med samma trötthet?

Träningsvärk i sig är ju inte något farligt, många som tränar mycket brukar se träningsvärken som ett kvitto på att man tagit ut sig. Men då ska man ju utmanat sig, om man tränar som man brukar vänjer sig kroppen och då får man inte värk. Och man brukar få ont i musklerna som arbetat mest, inte i hela kroppen. En orsak till att du blir trött och får ont kan vara en pågående infektion i kroppen. Mår du bra annars? Känns det lätt eller tungt att träna?

Annat att tänka på: det är viktigt att äta och sova bra. Har du tex sömnbrist orkar kroppen inte med på samma vis. Tänk också på att dricka tillräckligt i samband med träning. Ett tips är att äta ett litet mål direkt efter träningen, alltså innan du duschar och gör dig färdig, för snabbare återhämtning. Kollar man runt så rekommenderas ofta proteiner och snabba kolhydrater i kombination, i mängd enligt kroppsvikt, men det behöver inte innebära att det är så krångligt. Banan och mjölk funkar bra till exempel. Jag brukar göra en smoothie med banan, mjölk och lite kakao som jag dricker direkt efter passet, innan duschen (jättegott!)

Det är också viktigt att tänka på att värma upp ordentligt och stretcha efteråt för att undvika onödig smärta och stelhet. Och lyssna på kroppen, känner du dig helt matt så pressa inte, välj hellre en lättare aktivitet just den dagen. Har du nyligen börjat med din träning så är det kanske så att du behöver trappa upp långsammare än du tänkt dig, så att du börjar med bara ett löppass i veckan och promenad de övriga och kör så ett tag innan du går över till ett löppass till osv.

• TEF

Tack för ditt svar!

Jag har egentligen alltid tränat förutom några längre uppehåll p.g.a. graviditetskomplikationer men jag har för det mesta inte tränat hårt. Alltså joggat några gånger i veckan med lite avslutande armhävningar typ.

Det senaste halvåret har jag istället försökt fokusera mer på träningen, regelbundet och pressa tiden och längden på löpningen. Jämför jag tiderna med "bra" tider så springer jag verkligen inte fort men det är i alla fall en klar förbättring från att lulla runt lite i spåret. 

Det är en liten ögonöppnare det där du skriver om  mat, sömn och framförallt återhämtning. Jag äter bra tycker jag, tallriksmetoden, mycket grönsaker och så. Men jag har alltid varit dålig på att dricka tillräckligt, tycker inte om vatten nämligen.
    Sova gör jag inte heller så bra med två barn som klänger på mig på nätterna. Jag brukar stretcha efter träningen men inte så noga, mest låren och vaderna.
    Jag värmer heller aldrig upp (förutom när jag kör styrka) men jag varvar alltid ner.

När jag tänker efter så mådde jag bättre av träningen i somras när jag kunder träna på förmiddagen men det är svårt nu med heltidsjobb och barnens aktiviteter 

Fasen, jag får nog inse helt enkelt att jag inte är 20 år längre. Och eftersom jag faktiskt vill satsa lite mer på träningen får jag nog planera bättre. Jag har alltid tyckt det varit väldigt smidigt att bara slänga på mig träningskläderna när som tillfället ges, och träna 30-40 min, duscha och vara klar snabbt.

• Sorbus
    TEF skrev 2013-09-26 07:50:29 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag har egentligen alltid tränat förutom några längre uppehåll p.g.a. graviditetskomplikationer men jag har för det mesta inte tränat hårt. Alltså joggat några gånger i veckan med lite avslutande armhävningar typ.

Det senaste halvåret har jag istället försökt fokusera mer på träningen, regelbundet och pressa tiden och längden på löpningen. Jämför jag tiderna med "bra" tider så springer jag verkligen inte fort men det är i alla fall en klar förbättring från att lulla runt lite i spåret. 

Det är en liten ögonöppnare det där du skriver om  mat, sömn och framförallt återhämtning. Jag äter bra tycker jag, tallriksmetoden, mycket grönsaker och så. Men jag har alltid varit dålig på att dricka tillräckligt, tycker inte om vatten nämligen.
    Sova gör jag inte heller så bra med två barn som klänger på mig på nätterna. Jag brukar stretcha efter träningen men inte så noga, mest låren och vaderna.
    Jag värmer heller aldrig upp (förutom när jag kör styrka) men jag varvar alltid ner.

När jag tänker efter så mådde jag bättre av träningen i somras när jag kunder träna på förmiddagen men det är svårt nu med heltidsjobb och barnens aktiviteter 

Fasen, jag får nog inse helt enkelt att jag inte är 20 år längre. Och eftersom jag faktiskt vill satsa lite mer på träningen får jag nog planera bättre. Jag har alltid tyckt det varit väldigt smidigt att bara slänga på mig träningskläderna när som tillfället ges, och träna 30-40 min, duscha och vara klar snabbt.
    Jamen då har du ju många förbättringsmöjligheter (klart bättre än att man gör allt optimalt och ändå inte mår bra)

Dricka tillräckligt är viktigt, får man i sig för lite vätska blir man trött och hängig av bara det. Sedan ska man ju inte överdriva och hälla i sig alldeles för mycket heller förstås. Vatten är oslagbart men om du inte gillar vatten kanske du kan ge det lite smak med lite grann saft eller något liknande.

Jag känner igen det där med att förmiddag är prime time för att träna. Så jag gör så att jag lägger mina tyngre/intensivare träningspass på mina lediga dagar, på just förmiddagen. Jag jobbar 80 % så jag har 3 lediga dagar = 3 träningsdagar i veckan. Övriga dagar så blir det kortare/lättare pass, om det blir något. Jag får automatiskt mer vardagsträning på mina jobbdagar så jag tänker att så länge jag har knallat min 10000 steg eller mer så är det bra, ur ett hälsoperspektiv.

Uppvärmning och stretch gör stor skillnad. Jag testade ett pass som jag fick på en DVD med en tidning för ett tag sedan, 17 minuter träning för hela kroppen. Det var bara det att det var inte ingick någon direkt uppvärmning eller stretch och jag kände mig lat och hoppade över det. Dagen efter kände jag mig som en 112-åring, så stel och öm i kroppen. Och inte öm på något trevligt sätt, som träningsvärken man får när man tränat riktigt tufft, utan stramande och obekvämt typ överallt. Vill du hålla dig till 30-40 minuter och sedan vara klar är ju ett alternativ att testa högintensiv träning som tabata och liknande, då hinner du med uppvärmning, träning och stretch utan att det tar väldigt länge.

Om du tränat i lugnt tempo innan och nu vill öka så kan det vara bra att inte öka för snabbt. Camilla Porsman har skrivit bra om hur man ska öka. Snabba sammanfattningen: långsammare än man vill och tänkt.  Så om du kört några lugna och långsamma löppass i veckan och nu vill öka och utmana tider så börja inte med att maxa alla löppassen, utan ta ett steg i taget, så du utmanar ett pass i veckan, och kör de andra som innan, sedan när du gjort det ett tag, kan du lägga på mer och så vidare. Har man bra förutsättningar, som att man är vältränad från början, har bra möjlighet till efterhämtning, vila, massage osv så kan man pressa mer och fortare, och har man inte det får man ta det varligare.

Så om du planerar träningen så de tyngre passen hamnar på den mest fördelaktiga tiden för dig, ökar i en väl avvägd takt, ser till att få i dig tillräckligt med vätska och lägger till ordentlig uppvärmning och stretch plus ett återhämtningsmål direkt efter träningen på de passen du vet brukar göra dig trött så borde du ju faktiskt rätt enkelt kunna må bättre och få mycket bättre resultat hoppas det funkar, lycka till!

Svar på tråden Vad gör jag för fel med träningen- alltid trött