Hur hantera 6-åring?
Beskrivning av problemet för nån som orkar läsa:
Har 3 barn, den äldsta 6 år. Jag arbetar mycket samt har huvudansvaret för barnens lämningar och hämtningar från dagis och 6-års. Det fungerar sådär... Jag är morgontrött och inte på särskilt bra humör på morgonen kl 6. Då ska två barn som är som barn är mest äta frukost och kläs på för dagen. Sen har vi 6-åringen. Vet inte om hon är som andra barn eftersom hon är den enda 6-åring jag känner på djupet. Saken är den att hon alltid har krävt mycket mer av allt vad vi föräldrar kan ge än vad de andra två kräver tillsammans!
En morgon kan se ut såhär: Jag går in och väcker henne. Säger god morgon gumman och försöker låta glad fast jag egentligen är piss-trött. Får till svar nåt som låter som en gris som grymtar- sen drar hon täcket över huvudet. Tar fram de kläder som hon ska ha och säger att vi måste gå upp nu. Då blänger hon på kläderna och säger ALLTID att det där ska hon inte ha på sig, trots att vi bestämt sen dagen innan. Då går jag ut och väcker de andra istället- hjälper dem med kläderna. Vid frukosten så är hon antingen tvärsur eller babblar hysteriskt om allt möjligt, men äter inte sin frukost utan att man hela tiden måste påminna om att vi kommer att komma försent om inte... 1000 gånger om. Sen till det verkliga bekymret: Påklädning av ytterkläder under tidspress. Det spelar ingen roll om det är typ 0 grader ute så ska hon ha de finaste skorna, INTE övedragsbyxor och ingen mössa. Ibland packar jag då ner dessa saker i väskan så får hon frysa på vägen till skolan men idag ledsnade jag på henne. Jag tvingade henne att klä på sig. Skrek. Hon hånflinar tillbaks. Kastar kläderna på mig. Jag hotar med att åka utan henne. Hon gråter. Jag försöker igen.. Klä på dig nu, snälla, rara söta...... Hon klär gråtande på sig bara för att en sekund senare KASTA av sig alla kläder igen när det är 20 minuter tills skolan börjar och vi har samma tid att åka bil dit. Vi har stått i hallen i snart en halvtimme. Jag får panik. skriker att hon får skärpa till sig och har nåt j-a fel i skallen som aldrig kan göra som jag säger. De andra barnen ser rädda ut för mig. Samvetet svällar över och jag börjar att gråta. Så ledsen över att varje morgon ska sluta med att jag vrålar nåt hemskt till henne. Väl på skolgården så gråter hon och vill inte släppa mig. Säger förlåt mamma.. osv. Känner mig helt handlingsförlamad. Knäckt. Har ont imagen och sjukskrivit mig från jobbet idag. Maken förstår inte problemet då hon aldrig bråkar med honom. Han kan inte lämna pga sina tidiga arbetstider. Vad F-N ska ja göra??? Går under som mamma.