• Mulligalinda

femåring som säger fula saker

Har en snart 5åring som använder mycket grova och fula ord ibland och jag vet inte hur jag ska komma till rätta med det och jag vet inte om det är dagis platsen som gör att han har detta aggiga beetende. han kan säga till fröknarna att de är dumma i huvudet eller jag hatar dig eller spotta på dem eller nypas/rivas mm. Finns det fler som har en son som gör så här känner mig rätt ensam och hjälplös. accepterar ej detta och sätter hårda krav på att säga förlåt och tänka över varför han säger så och oftast så får man till svar vet ej. det är som att han vet att han gör så här men inte av vilken anledning. Känner mig som den sämsta mamma någonsin.
    Tips och råd snälla

• Svar på tråden femåring som säger fula saker
  • Birgitta2

Uppmärksamhetsbehov? Ibland är negativ uppmärksamhet bättre än ingen alls. Alla grova ord kan ju komma av äldre kompisar på dagis och han testar och använder det. Ju argare vi blir och ju mer uppmärksamhet han får desto roligare är det. Själv hade jag försökt nonchalera det, och gett massor av uppmärksamhet när han är "normal" och när han säger bra ord istället.

Usch, det är jättesvårt det där. Hur man än gör finns risk att det blir fel. De flesta ungar kommer ifrån den där åldern, men facit får man ju inte förrän långt efteråt.

• Mulligalinda

Jo vi nog är det uppmärksamhet som är största orsaken. det värsta är väl att dagis säger ifrån sig att många av orden kommer från dagis. Detta är en väldigt jobbig tid. som tidigare skrivare säger facit får man sen efteråt när man är igenom det och då vill man bara frammåt som nu. önskar att min son skulle trivas mer på dagis och få bra uppmärksamhet men tror han blir undanskuffad och beskylld för en massa i onödan och det gör honom arg och han kan inte säga utan agerar med fula ord och slag eller annat. Finns det några bra böcker eller filmer med budskap i till dessa barn som förklarar hur man gör med sina känslor eller bara visar vad som är rätt eller fel.
    tack på förhand

• Birgitta2
    Mulligalinda skrev 2013-09-27 09:56:47 följande:
    Jo vi nog är det uppmärksamhet som är största orsaken. det värsta är väl att dagis säger ifrån sig att många av orden kommer från dagis. Detta är en väldigt jobbig tid. som tidigare skrivare säger facit får man sen efteråt när man är igenom det och då vill man bara frammåt som nu. önskar att min son skulle trivas mer på dagis och få bra uppmärksamhet men tror han blir undanskuffad och beskylld för en massa i onödan och det gör honom arg och han kan inte säga utan agerar med fula ord och slag eller annat. Finns det några bra böcker eller filmer med budskap i till dessa barn som förklarar hur man gör med sina känslor eller bara visar vad som är rätt eller fel.
    tack på förhand
    Det finns massor av barnuppfostringsböcker. Gå till biblioteket och fråga. I övrigt har jag nog inga fler tips.
    Lycka till.
Svar på tråden femåring som säger fula saker