• Cam82

ner i vikt med tallriksmodellen, någon som gjort det?

Jag undrar hur ni går tillväga när ni äter säg tex blodpudding? Eller tex en hemgjord pirog? Eller tex ugnspannkaka? Hur tänker ni då? Tar ni en massa grönsaker till då eller hur gör ni? Jag vet att jag har många trådar, men är nyfiken på olika saker när det gäller kost och hälsa. Om ni har sett mina tidigare trådar så har jag ett rätt jobbigt beteende till mat genom att jag väger allt och räknar kalorier, men har alltid förstört det genom att frossa på helgen. Så jag undrar så klart om det finns en alternativ metod att prova förutom GI, LCHF, 5:2 etc....???

• Svar på tråden ner i vikt med tallriksmodellen, någon som gjort det?
  • Frau Farbissina

Testa att ta häften grönsaker, 1/4 kött och 1/4 kolhydrater. När jag bantade (vilket jag inte gör nu då jag ammar och det kan vara farligt för barn som ammas om mamman bantar) då gjorde jag så att jag till exempel tog en bit pannkaka eller vad det nu var och mycket grönsaker. Det enklaste och mest hållbara som jag testat är att köra nyckelhålsmärkt så mycket som möjligt. Då får man i sig lagom utan att behöva vara hungrig. Skippa socker om du kan och ersätt med honung om du nu dricker te eller kaffe. Dadelsirap är sött och gott med.

Really?
  • Cam82

Var det ett hållbart sätt att gå ner i vikt tycker du? Hur mkt gick du ner i veckan ca? Det känns ju som att detta är det enklaste sättet, jag vill kunna äta allt samt slippa detta eviga vägandet av maten...

Frau Farbissina skrev 2013-09-26 00:00:00 följande:
    Testa att ta häften grönsaker, 1/4 kött och 1/4 kolhydrater. När jag bantade (vilket jag inte gör nu då jag ammar och det kan vara farligt för barn som ammas om mamman bantar) då gjorde jag så att jag till exempel tog en bit pannkaka eller vad det nu var och mycket grönsaker. Det enklaste och mest hållbara som jag testat är att köra nyckelhålsmärkt så mycket som möjligt. Då får man i sig lagom utan att behöva vara hungrig. Skippa socker om du kan och ersätt med honung om du nu dricker te eller kaffe. Dadelsirap är sött och gott med.
    Really?

• Frau Farbissina
    Cam82 skrev 2013-09-26 11:01:45 följande:
    Var det ett hållbart sätt att gå ner i vikt tycker du? Hur mkt gick du ner i veckan ca? Det känns ju som att detta är det enklaste sättet, jag vill kunna äta allt samt slippa detta eviga vägandet av maten...
    Jag kan gå ner ett par kilo i veckan på det sättet. När jag sedan är normalviktig så håller jag mig där, men börjar jag slarva så är det spikrakt upp. Tucker du ska testa det så slipper du all krångel med kaloriräknande. Glad
    Really?
  • Cam82
    Frau Farbissina skrev 2013-09-26 13:41:58 följande:
    Jag kan gå ner ett par kilo i veckan på det sättet. När jag sedan är normalviktig så håller jag mig där, men börjar jag slarva så är det spikrakt upp. Tucker du ska testa det så slipper du all krångel med kaloriräknande.
    Really?

Det låter som ett bra sätt tycker jag, åt du på en vanlig tallrik? Iof är de tallrikar jag äter på lite mindre, använder typ aldrig de största. Hur åt du efter att ha gått ner de kilon du ville? Kan man äta godis en gång i veckan då tex?
  • Cam82
    Frau Farbissina skrev 2013-09-26 13:41:58 följande:
    Jag kan gå ner ett par kilo i veckan på det sättet. När jag sedan är normalviktig så håller jag mig där, men börjar jag slarva så är det spikrakt upp. Tucker du ska testa det så slipper du all krångel med kaloriräknande.
    Really?

Äter du förresten mellanmål eller något på kvällen om du är hungrig när du vill gå ner i vikt? Som det är nu så känner jag mig ofta hungrig och trött dvs när jag räknar kalorier och äter 1300 om dagen.
  • k girl

Jag har inte räknat kalorier. Minskade mackätandet och ökade på grönsakerna. Med tiden har jag ätit lite mindre, jag orkar nu drygt hälften av vad jag åt tidigare. Ser till att äta ordentligt med grönsaker, och har det gärna i maten också. 1/3 till 1/2 av min portion är grönsaker och jag äter ungefär lika mkt av kolhydrater som protein.

Jag har gått ner rätt sakta, typ ett kg i månaden, men aldrig stannat av eller ökat. Fortsätter gå ner lite trots att jag nådde målvikten för 2,5 kg sedan.

• Aniiee

Ät på assiett! En assiett med grönsaker och en med hälften kött/osv och hälften kolhydrater. Eller en vanlig assiett med grönsaker och ett tefat kött och ett tefat kolisar. 

Tallrikar och även assietter har blivit jättestora, det som kallades för pizzatalrik för 20 är sedan anses idag som "normalstor" och räcker inte till en pizza, så leta efter lite äldre grejer på någon loppis eller secondhandaffär.... Vi äter inte bara med munnen, utan också med ögonen, och det är inbyggt i människan att äta till maten är slut, så jättetallrikar gör att många äter för mycket.

Lycka till =) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Frau Farbissina
    Cam82 skrev 2013-09-26 15:47:04 följande:

Det låter som ett bra sätt tycker jag, åt du på en vanlig tallrik? Iof är de tallrikar jag äter på lite mindre, använder typ aldrig de största. Hur åt du efter att ha gått ner de kilon du ville? Kan man äta godis en gång i veckan då tex?
    En vanlig tallrik ja, fast då är det häften grönsaker som gäller. Godis äter jag så sällan som möjligt eftersom jag inte mår bra av det. Får hjärtklappning och blir knas i magen. Äter sockerfritt godis ibland. Det ska man i för sig också äta begränsat av eftersom det kan ha laxerande effekt. Snacks åt jag av lightvarianten när jag ville ha. Fast det blir ju så begränsat. Vill du ha godis så testa att ta nån näver av det du gillar bäst. Samma sak med snacksen. Vet du om att man kan göra nyttig "godis" med torkad frukt? Det blir rätt gott plus att du inte behöver ha så dåligt samvete. Du kan göra snacks av kikärtor. Det kan man rosta i ugnen med lite kryddor. Hur gott som helst. Googla på nyttigt godis, nyttiga snacks och fettfria havrekakor till exempel så hittar du lite. Anna Skipper har till exempel recept på "Brownie" med dadlar.  Glad
    Cam82 skrev 2013-09-26 15:56:37 följande:

Äter du förresten mellanmål eller något på kvällen om du är hungrig när du vill gå ner i vikt? Som det är nu så känner jag mig ofta hungrig och trött dvs när jag räknar kalorier och äter 1300 om dagen.
    Ja, det gör jag. Äter 5 - 6 ggr per dag. Äter mest knäckebröd till mellanmål, ibland gröt eller frukt. Avskyr frukt, tvingade i mig det när jag var gravid men nu slipper jag. Wihoo! Skrattande

Really?
  • Cam82
    Frau Farbissina skrev 2013-09-26 20:14:09 följande:
    En vanlig tallrik ja, fast då är det häften grönsaker som gäller. Godis äter jag så sällan som möjligt eftersom jag inte mår bra av det. Får hjärtklappning och blir knas i magen. Äter sockerfritt godis ibland. Det ska man i för sig också äta begränsat av eftersom det kan ha laxerande effekt. Snacks åt jag av lightvarianten när jag ville ha. Fast det blir ju så begränsat. Vill du ha godis så testa att ta nån näver av det du gillar bäst. Samma sak med snacksen. Vet du om att man kan göra nyttig "godis" med torkad frukt? Det blir rätt gott plus att du inte behöver ha så dåligt samvete. Du kan göra snacks av kikärtor. Det kan man rosta i ugnen med lite kryddor. Hur gott som helst. Googla på nyttigt godis, nyttiga snacks och fettfria havrekakor till exempel så hittar du lite. Anna Skipper har till exempel recept på "Brownie" med dadlar. 
    Cam82 skrev 2013-09-26 15:56:37 följande:
    Ja, det gör jag. Äter 5 - 6 ggr per dag. Äter mest knäckebröd till mellanmål, ibland gröt eller frukt. Avskyr frukt, tvingade i mig det när jag var gravid men nu slipper jag. Wihoo!
    Really?

Tack för ditt svar, åt du någon speciell frukost eller kan jag äta min lättyoghurt och macka?
  • Frau Farbissina
    Cam82 skrev 2013-09-27 08:31:48 följande:
    Det kan du ja. Ha inte så mycket pålägg men var gärna generös med nån grönsak. Ta den du gillar bäst så du inte tröttnar.
    Really?
Svar på tråden ner i vikt med tallriksmodellen, någon som gjort det?