• Anonym (mia)

Järntabletter och trombyl?!

Hej!

Är gravid i v 34. Har tagit trombyl sen början av graviditeten och det är ju blodförtunnande. Nu sen 4 v tillbaks tar jag en järntablett niferex varannan dag och det gör ju blodet tjockare läste jag. Hur går detta i hop? Kan jag lättare få proppar eller infarkter nu då i moderkakan?? Hur märker jag om flödet i navelsträngen minskat? Har läst att det inte bra att få för högt. Har inte kontrollerat värdet sist jag var hos bm. Ska göra det på fredag när jag ska dit.  Hoppas du kan svara innan dess så jag slipper oroa ihjäl mig!

• Svar på tråden Järntabletter och trombyl?!
  • Jenny Barnmorska

Hej! 

Risken för att  blodproppar i de blodkärl som går till moderkakan påverkar barnet är störst under den tidiga graviditeten. Järntabletter är inte heller något som gör blodet så mycket tjockare att det har någon större moteffekt mot Trombyl. Från början av graviditeten hade du förmodligen lite högre blodvärde och därmed också tjockare blod än vad du har just nu. Det blidas ungefär 1,5 liter extra blod under graviditeten och blodet blir tunnare än vad du normalt har sen tidigare och även vad du hade under den tidiga graviditeten.

Med vänlig hälsning Jenny    

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Blodet innehåller bl a röda blodkroppar, vita blodkroppar och blodplättar. De röda blodkropparna (erytrocyterna) bildas i benmärgen och innehåller hemoglobin vilket ger blodet dess röda färg. Hemoglobinet, som byggs upp med hjälp av järn, transporterar syre till kroppens olika organ. De vita blodkopparna (leukocyterna) ingår i kroppens immunförsvar och hjälper bland annat till att läka/bekämpa infektioner. Blodplättarna (trombocyterna) hjälper normalt till att stoppa blödningar men kan vid vissa sjukdomstillstånd leda till proppbildning.

När man är gravid ökar kroppens behov av järn för att kunna bilda mer röda blodkroppar och möta ett ökat behov av syretransport. Järn gör inte blodet "tjockare".

Trombyl är ett blodförtunnande läkemedel som minskar blodplättarnas klistrighet och ihopklumpning och därigenom kan motverka att det bildas blodproppar.

Sammanfattningvis är behovet av järn ökat under graviditet och det är mycket vanligt att man behöver tillföra extra järn i tablettform. Trombyl minskar blodets klumpbildande förmåga och kan alltså motverka proppar. Trombyl ska inte tas utan läkares ordination.

Om blodflödet i navelsträngen är försämrat kan fosterrörelserna minska. Märker du att barnet rör på sig mindre ska du ringa direkt till förlossningen.

lycka till 

• Anonym (mia)

Tack snälla för svar!
    Det är svårt att märka om bebisen rör sig mindre då den är aktiv några dagar sen lugn några dagar hela tiden.

Jag undrar oxå när jag ska sluta med trombyl i v 36 vad händer då? Kan detta på något vis påverka bebisen och flödet i navelsträngen eller göra så att det bildas proppar eller så?
    Har frågat min bm och många andra, men vill ha fler åsikter då jag känner mig jätterädd att sluta med dom om 2 v. Vad kan hända då liksom? Kan nåt gå fel med barnet? 

• Jenny Barnmorska

Att sluta med Trombyl en tid innan förlossningen är inget som påverkar barnet. Du skall lita på läkaren som talar om för dig hur du skall göra.

Svar på tråden Järntabletter och trombyl?!