• Anonym (jag)

Dras för mycket skatt för mig?

Behöver hjälp. Jag har granskat skattetabeller och när jag jämför dem tycker jag att de drar för mycket i skatt för mig. Så här ser det ut (fast anställning och månadslön). Månadslön: 32 000 Skatt: 9729 Att få utbetalt: 22 271 Som sagt, jag har jämfört med skattetabeller och det verkar som att detta är lite i högsta laget vad som dras. Även när jag skriver in min lön i sidor där man ska räkna ut skatten (alltså där man fyller i församling och alla uppgifter) så visar det att det dras för mycket i skatt. Är det jag som är trög eller? Vill inte ta upp det med lönekontoret förrän jag är säker. Känns sniket på något sätt för det är ju inte så att pengarna försvinner, om de drar för mycket får jag ju tillbaka det nästa år. Men vad säger ni som kan detta. Stämmer det vad de drar i skatt för mig eller verkar siffran för hög?

• Svar på tråden Dras för mycket skatt för mig?
  • Jackson

Det är väl bättre att de drar för mycket är för lite?

Du får väl tillbaka mer i skatteåterbäringen? Som ett eget litet sparande. :) 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Anonym (:-))

Jag säger som föregående - var glad att dom drar för mycket i så fall! Det finns inget värre än de företag som drar för lite skatt, inget man orkar hålla på och fixa med själv och så kommer kvarskatten som en käftsmäll efter...

• Erki

Du har ingen förmån då? Tex bil?
    Eller en jämkning sen tidigare som ligger kvar hos Skatteverket?
    Annars är det bara att ringa lönekontoret, dom är nog vana med såna frågor.

• Anonym (jag)
    Erki skrev 2013-09-25 13:39:59 följande:
    Du har ingen förmån då? Tex bil? Eller en jämkning sen tidigare som ligger kvar hos Skatteverket? Annars är det bara att ringa lönekontoret, dom är nog vana med såna frågor.

Nope inget sånt alls. Jo visst är det bättre att de drar för mycket än för lite, men nyfiken blir man ju. ;)
  • Erki

Har du lämnat in någon A-skattsedel till lönekontoret?
    Vet att vissa arbetsgivare drar enligt företagets tabell + 10% om man inte lämnar in den. Den beställer du enkelt från Skatteverket själv.
    Många arbetsgivare tar själva reda på det men inte alla.

• Anonym (skatt)

Om du har e-legitimation kan du skriva ut en skattsedel direkt på egen skrivare, då får du svaret vilken tabell du ska gå in på eller så ringer du skatteupplysningen i morgon.

• Anonym (.)
    Jackson skrev 2013-09-25 13:06:07 följande:
    Det är väl bättre att de drar för mycket är för lite? Du får väl tillbaka mer i skatteåterbäringen? Som ett eget litet sparande. :) 
    The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.

Jag tycker helt tvärtom. Om sparande är viktigt för mig så lånar jag hellre pengar gratis av staten i ett år och placerar dem på lämpligt ställe där de växer. Att istället låna ut dem gratis låter som ganska dumt tycker jag. TS, besök sidan jobbskatteavdrag.se så kan du räkna ut exakt hur mycket du ska betala.
  • Gladskit

Jag undrar också om du har lämnat in någon skattsedel??
    Vissa arbetsgivare läser in filer från Skatteverket men långt ifrån alla, så det ligger på arbetstagarens ansvar att lämna in skattsedeln så att man drar från rätt tabell.
    Lämnar man inte in så ska arbetsgivaren dra skatt utifrån den tabell som gäller där arbetsplatsen är belägen + 10%.

Sen är det så att man aldrig kan bli "lurad" på skatt, så att man betalar för mycket och att det inte kan rättas till. Utan allt man tjänar på ett år hamnar i samma penningpåse och har man betalat in för mycket så får man tillbaka pengarna påföljande år.

• Anonym (jag)
    Anonym (.) skrev 2013-09-25 21:55:35 följande:
    Jag tycker helt tvärtom. Om sparande är viktigt för mig så lånar jag hellre pengar gratis av staten i ett år och placerar dem på lämpligt ställe där de växer. Att istället låna ut dem gratis låter som ganska dumt tycker jag. TS, besök sidan jobbskatteavdrag.se så kan du räkna ut exakt hur mycket du ska betala.

Enligt den sidan ska de dra 8900 kr i månaden för mig.
  • Anonym (jag)

Nej jag har inte lämnat in någon a-skattesedel, visste inte att man skulle det. Då har jag ändå jobbat i över tio års tid (i en annan kommun innan) och heller aldrig då lämnat in något. Men det är först nu efter att jag bytt jobb som jag tycker att det dras lite väl mycket skatt. Borde jag alltså lämna in en sådan? Vilka uppgifter ska anges där då?

Svar på tråden Dras för mycket skatt för mig?