• Erram90

    Viljan till att söka sina rötter - familj.

    Jag är adopterad och skulle vilja söka efter mina rötter, familj är viktigt för mig. För mig känns det som jag har hamnat fel det känns inte som min riktiga familj här i Sverige men ändå känns det som "familj". Jag kan inte tänka mig hur min riktiga familj som adopterade bort mig skulle reagera på när vi fann varandra, så många frågor att ställa så många svar att få men jag känner att jag är redo. Jag undrar mest hur många syskon jag har om det finns fler än dom som bara står i mina papper. Undrar hur dom ser ut med mera, det är mycket sådana frågor som jag ställer. Min adoptivsyster letade efter sina utan tv (spårlöst), hon letade själv och det klickade rätt hon har god kontakt med dom, nu vill även jag. Adoptionscentrum tar inte emot längre tyvärr inte i från mitt hemland och det tycker jag är så synd, jag som ville leta. Jag undrar nu hur man ska göra om inte adoptionscentrum tar emot, menar. Jag vill inte va med i tv för hela världen behöver inte veta vem jag är eller vilka mina släktingar är med mera mest därför. Också för att få det mer privat men samtidigt vill man ju få det inspelat och filmat fint jag va på återresa i mitt hemland två gånger dock hade jag chansen då men jag va såpass ung som inte tänkte på det då, hade det inte i tanken liksom. Men nu på äldre dar så vill jag söka, vill finna det som fattas. Min familj. Hur ska man göra, vad kostar allting? resa dit, hem .. med mera.? andra som har sökt får gärna berätta oavsett land. Hur gick ni till vägs (ej i tv). 

  • Svar på tråden Viljan till att söka sina rötter - familj.
  • HOBBE49

    Jag förstår inte vad du menar med att Adoptionscentrum inte tar emot längre? Även om de inte idag adopterar barn från "ditt" land borde de kunna hjälpa till ändå? Eller, jag ska inte svara egentligen för jag är mamma till adopterat barn men inte adopterad själv och har inte erfarenhet av att söka rötter. Nyfiken  och intresserad dock eftersom jag hoppas få följa mitt barn i framtiden om hen vill veta mer.

  • Gizmo

    Jag är adopterad från Indien och jag fick mina adoptionshandlingar från Stadsarkivet i den staden som jag bor i. Det borde ju vara likadant i hela Sverige!

  • Första barnet 130825

    Förstår precis vad du menar. Adopterades hit vid 9 månader. Mina svenska föräldrar är liksom inte mina riktiga föräldrar. Egentligen är vi inte ens släkt. Däremot har jag aldrig tagit steget att söka mina rötter. När jag fick barn själv kändes det ännu viktigare att barnet hade mina gener. Kan se mig själv i den lilla flickan. Hon är mitt allt, det var kärlek vid första ögonkastet. Tvivlar på att jag skulle känt för henne på samma sätt om hon inte var min. Hon är en kombination av mig och min sambo som de sa på MVC. Något vi skapat ihop. Den samhörigheten känner jag inte för mina föräldrar. Den lilla flickan är min enda riktiga släkting.

Svar på tråden Viljan till att söka sina rötter - familj.