umgängesavdrag på underhåll
hej.. mina två barn får underhåll via fk. barnens pappa gör avdrag för han har dem mer än sex nätter..
han har den varannan helg fredag till måndag alltså 6nätter sen har han dom en natt till, alltså bara en övernattning där han hämtar barnen hos mig efter kvällsmaten sen lämnar han dem på skolan kl 8 dagen efter.
enligt era regler så räknar man antal övernattningar men läser man i lagen så står det såhär:
" Om du betalar underhållsbidrag till ett barn, har du rätt att göra ett avdrag på underhållsbidraget varje gång du har haft barnet hos Dig minst fem hela dygn i sträck eller i minst sex hela dygn under en kalendermånad. Enligt huvudregeln är avdraget för varje helt dygn 1/40 av underhållsbidraget för den månad då barnet var hos dig. Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn"
See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/
om jag tolkar lagen rätt så måste han ha den från tex måndag eftermiddag till onsdag morgon för att han ska få ihop ett helt dygn.
vad är rätt/fel?