• Anonym (Trombyl)

    Någon som tagit Trombyl under sin graviditet? Ge mig lugnande ord!

    Hej!

    Jag är eventuellt gravid och ska såfort jag plussat med säkerhet börja med Trombyl pga flertalet MF och även ta progesterongel (Nerifrån) de första 12 veckona har jag för mig men trombylen längre...

    Är så rädd för biverkningar för bägge dessa sakerna och rädd för flera MF...Finns det någon som lyckats med hjälp av detta och hade ni några biverkningar?   

  • Svar på tråden Någon som tagit Trombyl under sin graviditet? Ge mig lugnande ord!
  • Alabbbaster

    Hej. Oroa dig inte. Trombyl är inte farligt att ta. Jag tog både trombyl och en annan blodförtunnande medicin samt progesteron. Allt har gått jättebra och min ettåriga dotter är helt frisk.

  • Änglamamman95

    Jag miste en son i v 32 ( tredje barnet) pga blodproppar i moderkakan fick jag äta tromyl from v 17 under fjärde graviditeten. Inga problem alls. Blev en stor! frisk grabb

  • Bling1975

    Åt trombyl hela vägen från ÄL tills bebisen kom. Tog även blodförtunnande sprutor varje dag. Ingen fara alls. 

  • Brumma

    Två MA i bagaget, varav ett sent. Fick trombyl direkt vid plusset tredje graviditeten. Inga biverkningar - men en fullgången graviditet o ett fullt friskt barn.
    Åt trombyl även nästa graviditet (skulle aldrig våga vara gravid igen utan), även denna gången lyckades det :)

    Trombyl är inte farligt, det har en styrka som blodförtunnande ungefär som en halv (eller var det en fjärdedel) barnalbyl.
    Däremot KAN det lättare uppstå små blödningar, tex efter sex.
    Har man upplevt missfall tidigare är ju tanken vid blödning ofta först att det är ett missfall men äter du blodförtunnande är det ofta en helt ofarlig blödning - helt normalt men kan vara bra att veta.
    Jag hade småblödningar under båda de lyckade graviditeterna.
    Trombylen i sig påverkar inte graviditeten utan hindrar enbart att blodproppar uppstår in till fostret.
    Jag åt trombyl till o med vecka 35 under båda graviditeterna.

    Är du orolig så kan det vara bra att veta att det pågår/har pågått en mkt stor undersökning i Borås angående Trombyl mot missfall. Pratade med en barnmorska som arbetar med den ansvariga läkaren o de har en stor framgång med trombylen. Väldigt många med flertalet missfall bakom sig genomgår en fullgången graviditet vid första försöket med trombyl.

    Lycka till!

  • Brumma

    PS - blödningarna jag nämnde kommer alltså inte från livmodern eller så, utan från blodkärlen inne i "slidgången" som irriteras vid samlaget.
    Har INGET med graviditeten att göra.
    Ville bara förtydliga då jag såg att jag skrev lite otydligt.

  • Anonym (Änglar mamma)

    Jag förlorade mitt första barn som dog i magen några veckor innan förlossningen. Efter det fick jag 5 MF/MA . 7:de gången jag blev gravid fick jag Teombyl. Nu sitter jag med mitt barn sovandes i famnen :) Om det var Trombylen som hjälpte mig eller inte det vet jag inte, men jag tror att det var så!!! Önskar Dig all lycka!

  • Lullan1

    Jag ska också få äta trombyl vid nästa graviditet.. förlorade min dotter som dog i magen =(
    kämpar nu med att bli gravid igen..  

  • Soffiie

    fick också en massa missfall en i v 22 två st i v 16 och sen många tidiga,, sista graviditeten åt jag trombyl och har nu en frisk 7 månaders =) Så jag skulle säga att jag bara har gott säga om dem,, de ska inte ge biverkningar.. Lycka till!!

  • Lullan1
    L W Bethoween skrev 2013-11-22 23:59:08 följande:
    Jag tar trombyl nu, är i vecka 35 och ska sluta näst vecka. Jag har 75 mg.

    Jag har inte förstått de här med trombyl....
    jag ha ju förstått att man måste sluta äta dom innan förlossningen MEN hur är det då? som jag nu då tex som hade proppar på moderkakan därav anledningen till att min dotter dog i magen, nästa gång jag blir gravid o äter trombyl o sen slutar med dom, då kan jag väl få proppar igen då!??? 

        
  • Anonym (gullan)

    hejsan..
    jag förloeade min dotter i magen i v34 pga proppar på moderkakanGråter
    har efter 10månader nu plussat igen o sks nu i dagarna träffa läkaren som lovat oss trombyl...
    ber o hoppas detta ska ge oss vårt levande barn...

    tänkte även fråga han om varför vissa både får trombyl o spruta.. vill också ha båda och om det verkligen skulle hjälpa pss <3

  • Bling1975

    Gullan:
    Jag hade både trombyl och sprutor och det tycker jag att du också ska ha speciellt med tanke på att du redan har drabbats av proppar i moderkakan. Beklagar verkligen vad som hände med ditt barn och håller tummarna för dig.

    Enligt min läkare verkar de lite olika, troligen behöver man inte båda men vissa behöver det ena och andra det andra så för att vara på säkra sidan fick jag båda.

    Lullan1:
    Gammalt inlägg men jag svarar ändå. Det är sällan man får en massiv propp i moderkakan som ställer till det utan det är många många små som sakta men säkert förstör moderkakan. Verkan av trombyl och t ex fragmin sitter även kvar ett tag i kroppen. Så det är inte många dagar innan BF som man är helt utan skydd och skulle någon minipropp komma då så fixar bebisen det.

  • Anonym (gullan)
    Bling1975 skrev 2014-02-04 00:12:31 följande:
    Gullan:

    Jag hade både trombyl och sprutor och det tycker jag att du också ska ha speciellt med tanke på att du redan har drabbats av proppar i moderkakan. Beklagar verkligen vad som hände med ditt barn och håller tummarna för dig.

    Enligt min läkare verkar de lite olika, troligen behöver man inte båda men vissa behöver det ena och andra det andra så för att vara på säkra sidan fick jag båda.

    Lullan1:

    Gammalt inlägg men jag svarar ändå. Det är sällan man får en massiv propp i moderkakan som ställer till det utan det är många många små som sakta men säkert förstör moderkakan. Verkan av trombyl och t ex fragmin sitter även kvar ett tag i kroppen. Så det är inte många dagar innan BF som man är helt utan skydd och skulle någon minipropp komma då så fixar bebisen det.



    Jag fick både trombyl och fragmin spruta!!! Började med trombylen i torsdags o fragmin börjar jag med på onsdag nu!!! Känns lite lugnande och hoppas verkligen vi få vårt levande barn nu <3
  • Maggis01

    Fick både Trombyl och progesteron efter två MA och har nu en 16 månader dotter. Det enda negativa jag kan säga om det är att jag fick två större blödningar (kanske livmodertappen eller lågt liggande moderkaka) som kanske blev större än de skulle blivit annars och att jag blödde näsblod väldigt lätt, men eftersom barnet mådde bra var det ju värt de problemen. Slutade med progesteron i v 12 och Trombyl v 35.

  • Lullan1
    Maggis01 skrev 2014-03-10 15:40:53 följande:
    Fick både Trombyl och progesteron efter två MA och har nu en 16 månader dotter. Det enda negativa jag kan säga om det är att jag fick två större blödningar (kanske livmodertappen eller lågt liggande moderkaka) som kanske blev större än de skulle blivit annars och att jag blödde näsblod väldigt lätt, men eftersom barnet mådde bra var det ju värt de problemen. Slutade med progesteron i v 12 och Trombyl v 35.

    härligt o höra att du har din 16mån dotter där!!
    Jag är bara i vecka 17 än men hoppas verkligen medicinerna ska göra verkan denna gång
    o ge oss ett levande barn!!!
Svar på tråden Någon som tagit Trombyl under sin graviditet? Ge mig lugnande ord!