• CCA

    Lek för att göra barn uppmärksamma på vilka som är där.

    Jag är ledare familjegymnastik åldern 3-5år (vi brukar dock ha en spridning på 2-7 år eftersom även syskon är med). Jag skulle behöva tips på en bra lek att inleda passet med för att på ett enkelt sätt kontrollera närvaro och samtidigt göra barnen uppmärksamma på vilka kompisar som  är där. Samtliga barn går på samma förskola och känner varandra genom det.

     

  • Svar på tråden Lek för att göra barn uppmärksamma på vilka som är där.
  • rufsatufsa

    Hej!
    Jag Jobbar som förskollärare. Jag har en lek som brukar vara uppskattad ( vet inte vad den heter) Går i alla fall ut på att barnen går/ dansar runt till musik när musiken stannar ska alla lägga sig ner på golvet där de står och blunda. Den vuxna läger en filt över ett av barnen sen ska de övriga lista ut vem det är som gömmer sig under filten. Leken kan ta lite tid om alla ska få gömma sig men barnen får tänka efter vem som är här idag/ vilken kompis saknar jag?

  • CCA

    Tack Themis men den sången har de på samlingen på förskolan så jag vill inte använda den även på gympan.

    Rufsatufsa  Jag kallar den leken för pompripossa (men det finns säkert fler namn) Det är en bra och roliga lek, vi har den på uppvärmningen ibland men den förutsätter ju att barnen redan hunnit få en överblick av vilka som är där, men tack för tipset. 

Svar på tråden Lek för att göra barn uppmärksamma på vilka som är där.