• Adirf

Hur potträna 1,5 åring?

Har en 1,5 liten tjej som självmant drar av sig blöjan. Istället för att göra allt för att få henne att behålla den på, tänkte jag ta tillfället i akt att försöka få henne blöjfri. Problemet vi har är att hon drar av sig blöjan, sätter sig på pottan - men kissar aldrig, det gör hon när hon ställer sig upp och går där ifrån...

Någon som har lite tips? Har gett henne massor med vatten att dricka men har tyvärr inte hjälpt...

• Svar på tråden Hur potträna 1,5 åring?
  • Mellanmjölkens land

Böcker, lekar etc så att hon sitter kvar på pottan lääänge. Efter ett tag blir det en betingad reaktion att kissa när hon sitter där precis som det är när en vuxen sitter på toa. Har även hört att det ska funka att doppa en hand eller fot i ljummet vatten men det funkade aldrig för oss.

• veh

Var med på när hon kissar, och lyft tillbaka henne till pottan då. Medan hon kissar, alltså. Kan bli litet blött i början, men förhoppningsvis fattar hon grejen rätt snart...

• Adirf

Tack för svaren! :) Allt med böcker och lekar är testat - en envis tös jag har haha :)

Ja men precis - lyfter tillbaka henne till pottan om/när hon kissar "utanför" - får väl fortsätta så och som du säger, snart förstår hon nog ????

• llotta

Kolla in blojfribebis.se t.ex. eller googlar "Oh crap pottytraining" som är en e-bok som jag vet många som uppskattat (står att den riktar sig till barn mellan 20&30 månader, men 18 funkar också!)

• Adirf
    llotta skrev 2013-09-26 11:10:52 följande:

Kolla in blojfribebis.se t.ex. eller googlar "Oh crap pottytraining" som är en e-bok som jag vet många som uppskattat (står att den riktar sig till barn mellan 20&30 månader, men 18 funkar också!)

Tack! ???? Ska jag absolut göra
  • Adirf

Var inte meningen med en massa frågetecken, det skulle ju vara en smiley

• llotta

Och behöver du pepp så finns en bra blöjfri bebis-grupp på FB.

• idétorka

Vi har pottränat våra mellan1,5-2 år. Båda har varit blöjfria dagtid innan två. Har i början lyft till pottan då dom kissat, rätt snart har dom fattat grejen. Vi har fokuserat på den skvätten som kommit i pottan och berömt lite lagom för det. Inte nämnt det som är på golvet till toan. Barnen har inte fått varit med o torkat upp det utan t.ex. fått leka med vatten i handfatet. Tänker att när dom är så små kan även torkaupp-grejen bli lite för rolig om dom får engagera sig i det.
    Minns att ena barnet snabbt kopplade toa och kiss och gick in dit och började kissa på toagolvet. Då blev det inte så svårt att styra över till pottan.

Svar på tråden Hur potträna 1,5 åring?