• Anonym (blåmärke??)

8 månaders bebis med blåmärke??

Hittade just två stycken små (det ena stort som en ärta kanske, det andra bara aningen större) blåmärken på armen på min 8 månaders. 
    Har ingen aning om hur de har kommit dit! Kan så små bebisar få blåmärken..?

Hon har helt nyligen börjat krypa/hasa/rulla omkring, dvs förflytta sig själv mer ordentligt över golvet. Kan det bero på detta? Hon fastnar också med både ben och armar ut genom spjälorna i sängen, och kan då ligga där och sparka och vifta innan man kommer dit och får lös henne (spjälskyddet funkar inget vidare, hon kommer över och under det). Skulle det kunna vara en förklaring?

Har läst någonstans att små bebisar inte ska få blåmärken, det är därför jag blir rädd :( 

Hon har även en 3-årig storasyster som kan vara lite för hårdhänt ibland om jag vänder ryggen till..men om hon hade varit boven tycker jag att bebisen borde ha gråtit eller tjutit till, har inte märkt något sånt.. Samtidigt TROR jag inte att hon skulle nypa/klämma/slå på sin lillasyster så pass hårt att det blir blåmärken..?!

Någon som vet?? Ska man bli orolig??

• Svar på tråden 8 månaders bebis med blåmärke??
  • viseversa

Om hon kryper och rör sig är det antagligen därför ja. Min 6 månaders har börjar krypa också och kan ha små blåmärken också. inget du behöver oroa dig för ts. 

Instagram...LOVALOVISA
  • zbaby

Min två-veckors hade ett stort blåmärke på underarmen och då blev jag rädd tills jag kom på att det var ett sugmärke! Han sög på sin arm när han var hungrig...

• Griseknoen35

Oj min minsta började krypa vid sex månader och har haft blåmärken lite här och där sedan dess, är elva månader nu och började gå vid 8 månader, klättra upp på soffbordet vid 9 månader så jo små bebisar kan se ganska blåslagna ut om det är en väldigt vild och aktiv bebis.

• Venne

Låter som flera troliga anledningar där. Antagligen inte nåt farligt. Men du borde nog fixa det där med spjälorna i sängen.

• Anonym (blåmärke??)

Tack för era lugnande svar. 
    Det är säkert så, att hon börjat bonka i mer nu när hon far runt över golvet
    Nytt spjälskydd inhandlat, så råder vi iallafall bot på den saken!  

• LinnVirvelvind

Alla människor kan få blåmärken, även så små. Det är blodkärl som brister vid för hårt tryck. Nu när hon börjar bli mer aktiv så låter det väldigt rimligt :)

• Anonym (blåmärke??)
    LinnVirvelvind skrev 2013-09-30 16:27:05 följande:
    Alla människor kan få blåmärken, även så små. Det är blodkärl som brister vid för hårt tryck. Nu när hon börjar bli mer aktiv så låter det väldigt rimligt :)
    Ja, jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån! Men jag vet att jag läste någonstans att små bebisar inte "skall" ha blåmärken.. Då blev jag orolig, hönsig som jag är.

Men det där gäller kanske riktigt små spädbarn som inte kan röra sig själva!?
  • LinnVirvelvind

Ja precis. Dyker blåmärken upp utan rimlig orsak kan det ju finnas en misstanke om misshandel eller leukemi, antagligen är det så man menat.

Svar på tråden 8 månaders bebis med blåmärke??