• stickkontakt

Ännu en fråga om höstkläder

Idag var det 2-3 grader på morgonen här, och har på eftermiddagen stigit till ca 7 grader. Min tvååring hade ett fleeceställ mellan vanliga kläderna och skalkläderna när jag lämnade på förskolan. Tydligen hade hon blivit lite kall om benen och de bad mig fixa varmare byxor.

Frågan är: Ska jag ta fodrad galon eller ska jag plocka fram vinteroverallen redan? Har en Reima som borde fungera i storlek ett tag till. Det är en vinteroverall men det är inte någon supervarm historia med dun eller så. Det finns ett par fodrade galonbyxor men de går bara upp till midjan så jag är lite rädd att det ska glipa.

Har också en fråga om underställ. Ullunderställ är ju varmt och skönt, det använde vi mycket förra vintern. Men hur gör man då på förskolan? Blir det inte väldigt varmt att gå med ull under vanliga kläderna inne? 

• Svar på tråden Ännu en fråga om höstkläder
  • stickkontakt

Blir det inte väldigt tidskrävande för personalen att hålla på plocka av och på underställ på 15-20 barn?

• Buster1994

Ja tror understället får va på blir bäst

• Annsiss

Brukar inte vara så många föräldrar som använder underställ, jag har gjort så i varje fall.

• daimstrut

Låt barnet ha underställ som innekläder, på med ett fleecelager eller tjockare ull och sen ytterkläder. Tunnare fleeceoverall är praktiskt mellanlager på de minsta. På vårt dagis i ullfrälsta Norge springer stort sett alla ungar i underställ på vintern

• Tesselajnen

Underställ i polyester nu och underställ i ull när det blir kallare, fleece (tjocklek efter väder och kyla)  och sedan överdragskläder beroende på väder och kyla (skal eller täck). Lagret "vanliga kläder" kan man skippa helt, det är inget som behövs när man kör 3-lagersprincipen helt enkelt.

Med rätt tre lager så håller sig mina grabbar varma från morgonen till eftermiddagen oavsett hur kallt och blött det är ute. Glad

I dag var första dagen jag böt ut vanliga kläder mot bara underställ, så det var underställ+tjock fleece samt skalkläder ovanpå det. Vet inte riktigt vad vi har för antal grader +4 eller +5 kanske på morgonen, men det ska inte bli över +7 idag.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Annsiss

Skulle inte offra dyra ullunderställ att ha inomhus på dagis som lekläder inte heller ha råd då dottern redan i dag konsumerar tre ombyten per dag samt mkt blir helt förstört på dagis av färg och annat

• Mellanmjölkens land

Förra vintern sprang dottern omkring i underställ inomhus. Köpte 2-3 omgångar begagnat för 10kr/st så vår åsikt var att det inte var nån katastrof om de blev förstörda. Ovanpå hade vi en stor t-shirt, ett stort linne eller en sommarklänning som skydd. På så sätt behövde vi inte byta kläderna varje dag

Svar på tråden Ännu en fråga om höstkläder