• Aprildimma

Namnet Sigrid!

Hej! 

Har en liten dotter som inte fått något namn ännu men vi funderar på Sigrid. Det som får mig att tveka är eventuella smeknamn som kan uppkomma! 

Ni som känner någon som heter Sigrid eller om ni döpt ert barn till det, får hon heta just det eller säger alla typ sigge eller liknande?? 

• Svar på tråden Namnet Sigrid!
  • Sigrid801

Jag heter Sigrid och när jag var yngre kallades jag för Sigge, men det var mest för att mina syskon gav mig det smeknamnet. Annars så säger alla de som jag presenterat mig som Sigrid för Sigrid. 
    Så jag tror att om ni alltid säger Sigrid så kommer nog de andra säga det också.

• lillgrodan2010

Sigrid låg högt på listan när vi fick vår dotter, men det blev Elsa den gången. Nu är jag gravid igen och Sigrid är en favorit även denna gång. Säger som ovanstående, om ni säger Sigrid så gör nog andra det också. Inte ett namn som får smeknamn direkt.

• klarabella87

Kände en som hette Sigrid. Alla sa Sigrid så hon hade ej nått smeknamn! det är jättefint för övrigt. Velade också på det namnet. men min tjej fick namnet Agnes!

• fluu

Känner en Sigrid och hon kallas just Sigge. Det har förstört detta annars mycket vackra och gångbara namn. Föredrar kortformen Siri istället.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aprildimma

Tack för svaren! Så svårt det här, älskar verkligen namnet men det går ju inte påverka ens omgivning. När hon är vuxen är det nog inga problem men känns som att barn gärna ger varandra smeknamn tyvärr...

• Sous

Känner två Sigrid som kallas bara Sigrid. En av dem tror jag kallades Didde som barn. Smeknamn kommer man liksom inte ifrån. Känner fem Ingrid och alla har kallats varianter på Pingis, Pingsi, Pingo, Ingo osv. Känner också ungefär åtta Andreas som ingen kallas för just detta. Ta det namn ni gillar och tänk inte på sådana här detaljer!

• sina

Jag känner två Sigrid. Den vuxna presenterar sig som och kallas för Sigrid, barnet kallas till 99 procent för Sigge. Lite kan man ju styra som förälder, och barnet själv kan som lite större styra lite mer.

Svar på tråden Namnet Sigrid!