• Anonym (mamma)

fel att tvinga bonusförälder att inte behandla barnen olika?

Jag har barn sedan ett tidigare äktenskap. Träffade en ny man och tillsammans fick vi ett barn. Det barnet är min makes hela värld och det förstår jag. Det ÄR skilnad känslomässigt med egna och andras barn. Däremot kan jag inte tillåta en särbehandling som är så tydlig att det märks i syskonskaran.

Så, gör jag fel om jag som mamma _tvingar_ pappan att inte göra någon skillnad på familjens alla barn? Ex, jag säger åt honom att ta med ett barn till när de ska åka till farmor. Jag påpekar att de andra barnen också gillar kramar och få en saga läst för sig.

Jag låter säkert hemsk som person men jag vill att vi är en familj och det är inte barnens val att få skilda föräldrar och extra syskon.

Jag skulle hellre välja att alla familjens barn blir skilsmässobarn än att det blir tydligt vilka barn som har ett högre värde.

• Svar på tråden fel att tvinga bonusförälder att inte behandla barnen olika?
  • Anonym (uj)

Hmm,jag skulle inte acceptera om min man behandlade barnen olika.
    Nu kan man åka med ett barn till farmor eller kompis,för att man vill..

Men jag såg innan vi fick gemensamma att min man är toppen med barnen,handlar de med respekt. Och vi tänker som en hel familj. Prioriterar den av barnen som behöver mer tid,kläder,resor,what ever. 
    Inte att vårt gemensamma får allt först.     

• Anonym (uj)

Tycker det är synd att du måste påpeka etc.
    Här fanns det redan innan,det med kramar ,saga osv. Tror inte jag hade skaffat barn med hnm annars.

Blir du inte hela tiden på din vakt?   

• Anonym (lisan)

Att han bör läsa saga och ta med alla barn på en gemensam utflykt är väl inte för mycket begärt.

Men att dina barn ska få följa med till sambons föräldrar är inte självklart.

• Anonym (du har rätt!)

Förstår dig precis, valde han dig så borde han rimligtvis förstått att han också valde ditt barn. Skulle aldrig valt att leva ihop med min nuvarande make om han inte tagit till sig min son sedan tidigare. Vi är en familj och alla barnen är våra barn. Skulle inte acceptera någon särbehandling! Förstår inte varför man går in i en relation med någon som har barn om man inte är beredd på att "köpa hela paketet". Naturligtvis spelar ju barnets ålder in, handlar det om en artonåring kan det ju se lite annorlunda ut.

• Anonym (dumheter)

Men skilj er inte om ni inte förstår att en ny man inte kan älska era barn som om han vore deras förälder! Det är han inte. Skulle du självälska hans barn som ditt eget? Varför får han inte visa kärlek till sitt barn utan att överrösa ditt barn med kärlek samtidigt? Det skulle ju vara konstlat, är det bättre han är falsk? Livet är inte rättvist, så är det bara. Även i kärnfamiljer är det orättvist ibland, vissa får mer uppmärksamhet osv....Kräv inte för mycket eller så kanske du till sist har två söndriga familjer....

• Fånga dagen
    Anonym (dumheter) skrev 2013-09-26 18:22:34 följande:
    Men skilj er inte om ni inte förstår att en ny man inte kan älska era barn som om han vore deras förälder! Det är han inte. Skulle du självälska hans barn som ditt eget? Varför får han inte visa kärlek till sitt barn utan att överrösa ditt barn med kärlek samtidigt? Det skulle ju vara konstlat, är det bättre han är falsk? Livet är inte rättvist, så är det bara. Även i kärnfamiljer är det orättvist ibland, vissa får mer uppmärksamhet osv....Kräv inte för mycket eller så kanske du till sist har två söndriga familjer....
    I alla familjer är det inte konstlat att visa kärlek och omtanke till sitt bonusbarn. Det är fullt möjligt att ha hjärta för fler än sina biologiska. Det har jag själv, och många andra.
  • Anonym (dumheter)
    Fånga dagen skrev 2013-09-26 19:46:33 följande:
    I alla familjer är det inte konstlat att visa kärlek och omtanke till sitt bonusbarn. Det är fullt möjligt att ha hjärta för fler än sina biologiska. Det har jag själv, och många andra.

Men denna man anser att det är konstlat, då bör man respektera det. Det räcker ju att han är en bra vuxen i barnets liv. Varför kräva kärlek och att han ska överrösa barn som inte är hans egna med kramar och pussar om det inte faller sig naturligt för honom? Det känner nog också barnen av. De flesta barn har ju ändå två föräldrar i sitt liv och behöver inga fler.
  • Fånga dagen
    Anonym (dumheter) skrev 2013-09-26 19:59:17 följande:

Men denna man anser att det är konstlat, då bör man respektera det. Det räcker ju att han är en bra vuxen i barnets liv. Varför kräva kärlek och att han ska överrösa barn som inte är hans egna med kramar och pussar om det inte faller sig naturligt för honom? Det känner nog också barnen av. De flesta barn har ju ändå två föräldrar i sitt liv och behöver inga fler.
    Nej det kan jag hålla med om att man naturligtvis inte kan kräva om det inte finns naturligt där. Därför skulle jag aldrig kunna leva tillsammans med någon som inte hade nog känslor för mina barn att det kändes naturligt att krama och pussa dem. Det gör min man med mina, och jag med hans.
  • Anonym (Jag tycker)

Jag tycker inte att man ska tvinga med bonusbarn till makens föräldrar
    - För barnet har rätt till relation med sin farmor, TS barn har antagligen egna släktingar dit biobarnet inte följer med
    - För om maken känner sig tvingad att släpa med barnet överallt blir det negativa känslor istället för kärlek och det vinner ingen på
    - Pappa behöver egentid med sitt barn

• SupersurasunkSara

Alla barn kan väl lyssna på saga samtidigt? Att hålla om även syskonen kan man nog klara av också.
    Men ert gemensamma barns farmor ÄR inte dina barns farmor. Dit tycker jag inte han har någon skyldighet att ta med sig dina barn om inte farmodern själv önskar det.

Respekt mot alla i familjen och inte tydligt visa hemma att man 'föredrar' det egna barnet genom att tex, ta med sig enbart det barnet alltid och läsa saga, ge bara det barnet en glass fast de andra också vill ha, bara laga mat till det egna barnet osv, det är vad man kan begära tycker jag.

Svar på tråden fel att tvinga bonusförälder att inte behandla barnen olika?