• Knäck

Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?

Jag måste tyvärr göra en orosanmälan till socialtjänsten angående en familj i min närhet. Det gäller lättare misshandel men även vårdslöshet och en känslomässigt dålig miljö för barnen. Jag har försökt prata med föräldrarna men de blir väldigt arga av kritiken och slår ifrån sig med att de vill leva enligt sin kultur.
    Nu när jag skulle skriva min anmälan kom jag på en hemsk sak. Tänk om socialen hotar med att ta barnen ifrån dem och de tar barnen till sitt hemland för att undgå det? Barnen och den ena föräldern är svenska medborgare men de borde ju enkelt kunna köpa flygbiljetter och sticka? Finns det något som helst skydd för barnen eller får man bara dra iväg med dem även om en utredning pågår?
    Det som är olagligt i Sverige är helt lagligt i föräldrarnas hemland så där kommer ingen hjälpa barnen. Jag är jätterädd att detta ska bli följden av min anmälan. Finns det något sätt att hindra det? Jag är säker på att jag förlorar kontakten med familjen så jag kommer inte kunna hindra dem själv... Men jag kan ju inte låta bli att anmäla heller. Så svår situation...

• Svar på tråden Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?
  • Aaliyah

Ja, de kan ta barnen utomlands. För att de inte ska kunna göra det krävs att barnen blir placerade enligt LVU. Men anmäl ändå, så for soc avgöra vad som bör göras.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Anonym (???)

Varför ska dom inte få flytta till sitt hemland? Och vilka är vi att säga att Sverige är mycket bättre än alla andra länder och deras lagar och kultur? Kanske får den här familjen mer hjälp i sitt hemland så att dom mår bättre känslomässigt? Och ja, dom kommer definitivt kunna åka utomlands under en utredning - det är en utredning inte en polisanmälan du tänkt göra,

• Aaliyah

Sen är det inte så lätt och snabbt att bara flytta tillbaka till hemlandet. Det har ju funnits något skäl till att de kom till Sverige från början.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Anonym (Soc.)

Ja det finns inget hinder för det under utredning. Om oron är allvarlig och man befarar att barnen kan föras utomlands och där fara illa kan man i extrema fall tvångsomhänderta och placera barnen på hemlig ort. Du kan framföra din oro att barnen i samband med anmälan kan riskera att föras utomlands så tar man med det i bedömningen.

• Knäck
    Anonym (Soc.) skrev 2013-09-26 20:17:34 följande:
    Ja det finns inget hinder för det under utredning. Om oron är allvarlig och man befarar att barnen kan föras utomlands och där fara illa kan man i extrema fall tvångsomhänderta och placera barnen på hemlig ort. Du kan framföra din oro att barnen i samband med anmälan kan riskera att föras utomlands så tar man med det i bedömningen.
    Tack. Jag får se till att göra det och hoppas att soc är vakna. Är hemskt orolig.
  • Knäck
    Anonym (???) skrev 2013-09-26 20:00:36 följande:
    Varför ska dom inte få flytta till sitt hemland? Och vilka är vi att säga att Sverige är mycket bättre än alla andra länder och deras lagar och kultur? Kanske får den här familjen mer hjälp i sitt hemland så att dom mår bättre känslomässigt? Och ja, dom kommer definitivt kunna åka utomlands under en utredning - det är en utredning inte en polisanmälan du tänkt göra,
    Sverige ÄR mycket bättre än många andra länder på grund av våra lagar och vår kultur. Tänker inte ha nån diskussion om ifall det är okej att slå på barn för det är det inte och hör sen.
  • Anonym (???)
    Knäck skrev 2013-09-26 20:33:46 följande:
    Sverige ÄR mycket bättre än många andra länder på grund av våra lagar och vår kultur. Tänker inte ha nån diskussion om ifall det är okej att slå på barn för det är det inte och hör sen.
    Och hör sen? Vilket vuxet språk du. 
  • umm abdilleh
    Anonym (???) skrev 2013-09-26 21:36:25 följande:
    Och hör sen? Vilket vuxet språk du. 

Verkligen!!! Finns ingen annan kultur som är bra eller annat land bara Sverige...vilket skämt...hoppas familjen hinner flytta
  • hellokill3r
    umm abdilleh skrev 2013-09-27 07:23:11 följande:
    Verkligen!!! Finns ingen annan kultur som är bra eller annat land bara Sverige...vilket skämt...hoppas familjen hinner flytta

Åh vad du verkar vara en trevlig människa som tycker det är ok att misshandla barn.
  • vilsen00

Ta genast kontakt med Länsstyrelsen Östergötland, de har regeringens nationella uppdrag kring hedersförtryck! Be att få tala med Juno Blom - En av Sveriges främsta i frågorna

Du kan också kontakta Polisen, Kicki Åhre-Älgamo (centralen 11414), hon har lång erfarenhet kring barn utomlands samt annan tips hon kan ge kring barnens situation 

Du kan även kontakta Linnamottagningen om det skulle vara så att mamman är i behov av skydd om det skulle te sig att hon också är utsatta för förtryck och våld.
    Prata med dessa om dina farhågor - Tyvärr kan socialtjänsten vara väldigt oerfarna och hanterar hedersförtrycksärenden utifrån en vanlig orosanmälan som man gör på etnicka svenskar, men det är faktiskt så att det är SKILLNAD, sen kan det även ha att göra med prestige och då vill inte socialtjänsten blanda in andra parter och under utredningen kan de skada mer än att göra nytta.....

Var i länet finns du? Du kan vara anonym i kontakt med personerna jag hänvisat till// Lycka till!!!! 
    Ursäkta språket, håller tummarna att du inte gjort orosanmälan ännu, ring de personerna först (ursäkta stavfel)      

Svar på tråden Anmäla familj till soc - kan de ta barnen utomlands?