• FrancesBean

Ni som får utslag/klåda av saliv från hund

Min son på 11 mån har fått utslag när han blivit pussad av hundar. Utslagen brukade blossa upp snabbt efter pussen och har försvunnit snart där efter. Ibland har han fått prickar som verkar klia. Min fråga är om ni som har denna typ av allergi (han har konstaterad pälsdjursallergi) får andra symtom och besvär? Eller är det möjligt att endast vara överkänslig mot just salivet? Vi försöker undvika pälsdjur men ibland har det hänt att djur funnits i närheten i alla fall och jag har inte noterat att han får några som helst andra symtom av allergin.

• Svar på tråden Ni som får utslag/klåda av saliv från hund
  • Y o L o

Jag har astma o allergi mot pälsdjur. Har hund, men ibland reagerar jag på hundens saliv som du beskriver. Men tex katt tål jag inte alls, måste medicinera mängder om jag är hemma hos någon med katt eller kanin eller liknande.

Så som svar på din fråga, jag tål hund bra men inte saliven.

• Tygtiiger

Jag har pälsdjursallergi med symptom från ögon och näsa (rinnsnuva, nysningar, nästäppa, svullna och kliande ögon) och ibland även astma. Jag får lätt nässelutslag av hundsaliv, men ffa när jag har lekt och busat med hunden så att den också har tuggat lite (inte så det går hål, men så att det har blivit ett tryck av tänder eller klor mot skinnet). 

Din son är ju väldigt liten. Pälsdjursallergi brukar ge symptom lite senare. Var uppmärksam på ffa hosta eftersom det ofta är ett symptom på astma hos små barn (om han hostar sig igenom nätterna efter att ni har klappat hundar tex så har han ju helt klart reagerat även i luftvägarna). 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Minza83
    FrancesBean skrev 2013-09-26 21:02:52 följande:
    Min son på 11 mån har fått utslag när han blivit pussad av hundar. Utslagen brukade blossa upp snabbt efter pussen och har försvunnit snart där efter. Ibland har han fått prickar som verkar klia. Min fråga är om ni som har denna typ av allergi (han har konstaterad pälsdjursallergi) får andra symtom och besvär? Eller är det möjligt att endast vara överkänslig mot just salivet? Vi försöker undvika pälsdjur men ibland har det hänt att djur funnits i närheten i alla fall och jag har inte noterat att han får några som helst andra symtom av allergin.
    jag är jätteallergisk mot alla pälsdjur förutom katter. är allergisk mot dem men får inte astma mot dem..
    däremot får jag små blåsor som KLIAR av katters saliv, av granar och gräs... (vad jag har sett hittills).. 
Svar på tråden Ni som får utslag/klåda av saliv från hund