• Anonym (hm)

Hur mycket pensionssparar du?

Jag har lite frågor, vet inte riktigt hur mycket jag bör spara per månad.

- Hur gammal är du?
    - Hur mycket sparar du nu?
    - Hur länge har du sparat?
    - Hur sparar du? (fonder, aktier, sparkonto)
    - Vad har du för månadsinkomst? 

• Svar på tråden Hur mycket pensionssparar du?
  • Anonym (Clara)

Jag är 30 och sparar genom att betala tillbaka mitt csnlån. När det är klart ska jag pensionsspara vilket lär bli i fonder men även aktier. Lär lägga in en 10 000 i månaden el så. Är fl just nu men tjänar annars 40 000kr i månaden.

• Anonym (Clara)
    Anonym (Clara) skrev 2013-09-27 08:42:28 följande:
    Jag är 30 och sparar genom att betala tillbaka mitt csnlån. När det är klart ska jag pensionsspara vilket lär bli i fonder men även aktier. Lär lägga in en 10 000 i månaden el så. Är fl just nu men tjänar annars 40 000kr i månaden.

Kan tillägga att det är 10 000 kr jag betalar till csn varje månad så beloppet kommer inte att ändras så att säga (det är ju pengar jag är van att inte ha).
  • jannej

Sparar 5000 i månaden
    60 år gammal
    Prognos pension vid 65 , 34000 kr
    Skuldfri
    Tjänar 60000/ mån

• kaffeamanda

Pensionssparar inte alls, sparar just nu bara 300:-/månaden i vanlig fond till mig och 200 till barnen. Amorterar 1500 på huslån och sen renoverar jag för resten av "sparpengarna", vi har ett riktigt risigt hus så det behövs mer än sparpengar just nu. Nästa år har jag betalat av csn-skulden så då kommer jag att amortera mera, men det känns riktigt onödigt att pensionsspara när man har lån, bättre att amortera då.

• Anonym (Clara)
    kaffeamanda skrev 2013-09-27 08:49:55 följande:
    Pensionssparar inte alls, sparar just nu bara 300:-/månaden i vanlig fond till mig och 200 till barnen. Amorterar 1500 på huslån och sen renoverar jag för resten av "sparpengarna", vi har ett riktigt risigt hus så det behövs mer än sparpengar just nu. Nästa år har jag betalat av csn-skulden så då kommer jag att amortera mera, men det känns riktigt onödigt att pensionsspara när man har lån, bättre att amortera då.

Håller med! Visserligen är räntan för csnlånet riktigt låg men det är ju skönt att bli skuldfri först :)
  • Anonym (ed)

Sparandet är inte avsatt i någon pensionslösning, men sparar ca 10.000 i månaden långsiktigt.

- Hur gammal är du?
    33

- Hur mycket sparar du nu?
    ca 10.000 / månad +/- 3000

- Hur länge har du sparat?
    ca 5 år

- Hur sparar du? (fonder, aktier, sparkonto)
    Fonder, högräntekonto

- Vad har du för månadsinkomst?
    35.500 brutto. 

• Anonym (Isola)

- Hur gammal är du? 33
    - Hur mycket sparar du nu? 300kr /månad
    - Hur länge har du sparat? ca 10 år
    - Hur sparar du? Fonder
    - Vad har du för månadsinkomst? 27150kr brutto.

• a no nym

Sparar ingenting till privat pension just nu. Har ca 60000 kr i privat pension ihopsparat sen tidigare. Har ca 27000 k/mån i lön o beräknas få ca 25000 kr i pension vid 65 års ålder vilket känns helt ok. Är 45 år o har haft ok avsättningar till pension via jobbet.

• cirpen

40 år
    300:- (fonder)
    Sparat i 20 år
    Har även tjänstepensioner

Är hyfsat nöjd med årliga pensionsbeskeden

• Anonym (Amanda)

Pensionssparar inte då jag aldrig tjänat då mycket att hag fått avdraget (36000 tror jag det ligger på). Sparar 1500 i aktiefond men övergår mer till sparkonto nu när välrldsekonomin är kass-minns 80-talet och du gör inte vinster mer är bäst vara säker nu när jag är arbetslös.

• Stokke

Jag har en pensionsförsäkring, där sparar jag 500kr/månad. Dessa pengar är låsta tills jag är 55. Har lyckats spara ihop ca 50 000kr i pensionspengar, är 30 år.

Svar på tråden Hur mycket pensionssparar du?