• Anonym (Sammanbrott..)

Flyktingars rättigheter.. bara för de som är rika..?

När FN´s deklaration om Flyktingars rättigheter skrevs så såg världen annorlunda ut än den gör idag.

http://www.manskligarattigheter.se/sv/de-manskliga-rattigheterna/vilka-rattigheter-finns-det/flyktingars-rattigheter

Det är fina ord..men gäller dom idag.. och för vem.. För de flyktingar som har råd att fly undan krig, etc..   Men för de övriga..de lämnas kvar i eländet..  Kriget i Syrien är verkligen ett tråkigt exempel på detta..

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/infor-en-mojlighet-att-soka-asylvisum_8554284.svd

Också fina ord de skriver om.. Det jag undrar över är på vilket sätt löser det kriget i Syrien om 100.000 tals människor kommer hit? Och om de som har råd att komma hit.. Var ska dom bo någonstans?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/for-fa-bostader-bakom-krisen_8557680.svd

Och sedan när de kommit hit.. vad ska dom jobba med?? Det finns i dagens platsbank 27 september ca 40.000 jobb att söka.. Och det är ca 370.000 arbetslösa och fler kommer det att bli..
       http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/

Ja, FN´s deklaration om Flyktingars rättigheter låter fint.. men existerar inte i verkligheten för alla utan för några få.. Men även om alla som behöver kunna använda sig av dessa rättigheter kunde göra det.. Vad skulle hända då..?? Det är miljontals människor.. Det är många fruktansvärda kriser som pågår runt om i världen.. Vårt moderna samhälle är ungt.. Hur många är kan det vara... 50-60 år... Och som andra "stora" samhällen i historien så kan vårt också gå under!

Centerpartiets ord om nybyggarlandet Sverige låter också.. fint...  Det finns fler partier som har liknande åsikter..

http://www.centerpartiet.se/Centerpolitik/Politikomraden/Oppenhet-integration-och-diskriminering/Politik-A---O/Nybyggarlandet-Sverige1/

Men Sverige och Västvärlden kommer inte alltid vara centrum för världen i all framtid.  Det finns en intressant programserie som heter "Är västvärldens storhetstid förbi?"  www.ur.se      http://www.svtplay.se/klipp/974356/ar-vastvarldens-storhetstid-forbi
      Som menar att den finansiella makten kommer att vara i Asien.. Europa och övriga västvärldens ekonomier kan utarmas av våra höga samhällsomkostnader, höga löner.. Varför ska företag ha sina fabriker här.. när det är mycket billigare i Asien..??

Vad har detta med Flyktingars rättigheter att göra..?? Sverige kan INTE vara hela världens dåliga samvete..  Dåliga samvete för några få rika flyktingar.. Vårt samhälle kommer inte att bestå i nuvarande form.. På vilket sätt hjälper Sveriges eventuella sammanbrott till att göra världen till ett bättre samhälle att leva i??

Flyktingpolitik-migrationspolitik-mänskliga rättigheter-demokratifrågor- MÅSTE världens ledare och vi själva arbeta med på något annat sätt än att bara i panik låta några rika flyktingar komma till oss här i Väst, Det "brinner" på många ställen i världen.. och på nuvarande sätt kan vi inte rädda alla.. Vi behöver hjälpa människor att rädda sig själva!!!!

Vad tycker DU??? Ska detta fortsätta som det gör nu.. eller behöver det förändras?

• Svar på tråden Flyktingars rättigheter.. bara för de som är rika..?
  • Anonym (Z)

Ta det med dem som bestämmer i regeringen och inte med fl för här kan man inte göra når ändå och ta ditt ansvar att rösta rätt vid valet nästa år

• Anonym (Sammanbrott..)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-27 05:11:39 följande:
    Ta det med dem som bestämmer i regeringen och inte med fl för här kan man inte göra når ändå och ta ditt ansvar att rösta rätt vid valet nästa år
    Rösta rätt.. det är i mitt tycke knappast möjligt.. det är som att välja mellan pest och kolera.. Inget parti vill eller vågar diskutera nyanserat.  Och det är precis HÄR som det behöver börjas diskuteras.. diskuteras NYANSERAT.. och få människor att börja prata med varandra utan att hela tiden peka finger åt att det är "invandrarnas/flyktingarnas fel"..  Det är INGET fel att vilja ha det bättre för sin familj, vilja fly från förtryck etc. 

Men stödet för kampen mot förtryck och krig behöver ske på ett annat sätt än att låta några (med några menar jag de tusentals asylsökande Sverige tar emot) komma hit. Och de som kommer hit är de som har råd/pengar. Inte de som har det sämst.

Asylpolitik har blivit diskriminerande mot de sämre bemedlade.
  • Anonym (Sammanbrott..)

"puffar"..

• Anonym (håller med)

Det är en väldig dubbelmoral att de som har pengar och tar sig hit har en massa rättigheter. Men den stora massan som är fattiga blir internflyktingar i sitt hemland eller sina ofta lika fattiga grannländerna. tycker att FN borde fokusera på att se till att fler får hjälp istället för att som idag hjälpa några få.

• Anonym (Sven)
    Anonym (Sammanbrott..) skrev 2013-09-27 09:56:28 följande:
    Rösta rätt.. det är i mitt tycke knappast möjligt.. det är som att välja mellan pest och kolera.. Inget parti vill eller vågar diskutera nyanserat.  Och det är precis HÄR som det behöver börjas diskuteras.. diskuteras NYANSERAT.. och få människor att börja prata med varandra utan att hela tiden peka finger åt att det är "invandrarnas/flyktingarnas fel"..  Det är INGET fel att vilja ha det bättre för sin familj, vilja fly från förtryck etc. 

Men stödet för kampen mot förtryck och krig behöver ske på ett annat sätt än att låta några (med några menar jag de tusentals asylsökande Sverige tar emot) komma hit. Och de som kommer hit är de som har råd/pengar. Inte de som har det sämst.

Asylpolitik har blivit diskriminerande mot de sämre bemedlade.

Oj, ny taktik för SD? Nu ska vi inte skälla på alla lata invandrare som kommer hit och lever på bidrag, nu ska vi tycka synd om de stackarna som blir kvar i hemlandet, och därför säga nej även till de andra. Ja, där ser man.

E
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Sven) skrev 2013-09-27 12:24:49 följande:

Oj, ny taktik för SD? Nu ska vi inte skälla på alla lata invandrare som kommer hit och lever på bidrag, nu ska vi tycka synd om de stackarna som blir kvar i hemlandet, och därför säga nej även till de andra. Ja, där ser man.

E
    det är väl de som inte tar sig bort från kriget som det är verkligt synd om! De flesta som kan ta sig hit är inte flyktingar i mitt tycke.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (håller med) skrev 2013-09-27 12:27:01 följande:
    det är väl de som inte tar sig bort från kriget som det är verkligt synd om! De flesta som kan ta sig hit är inte flyktingar i mitt tycke.

Fast då är ju frågan, hur ska den svenska regeringen göra för att folket i Syrien ska få det bättre? Att tro att man kan ändra på olika regimer bara så där, bara för att man inte tar emot fler flyktingar är ju bara så naivt. Detta handlar enbart om en sak, att vissa inte vill ha hit invandrare till Sverige, inte om att man vill hjälpa fattiga människor i diktaturer.

På vilket sätt vill SD hjälpa folket i Nordkorea?
  • Anonym (Sammanbrott..)
    Anonym (Sven) skrev 2013-09-27 12:24:49 följande:

E
    Det ÄR precis det här jag menar.. så fort någon vill diskutera detta mer nyanserat.. så kommer det någon som du och hävdar att det är ytterligare en ny taktik för SD anhängare.. Jag vill absolut INTE rösta på SD.. Det är ingen lösning. Så himla trist.. Det jag menar med att det inte går att rösta rätt.. pest- till kolera.. allt från SD till V.. inga vilja från någon parti att se ur ett helhetsperspektiv bara fiska röster inför valet. Rädda sina egna löner.

Som jag skrev i trådstarten.. helgar ändamålet medlen?? .. bättre att rädda några få "rika" flyktingar..och strunta i den stora massan. Anders Borg har ju till och med medgett att man måste ta i från biståndspengarna för att finansiera flyktingmottagandet. Vilken fruktansvärd människosyn.. Ta från de "fattiga" och ge till de rika..! 

Och skulle det vara en rättvis flyktingmottagning baserat på FN´s Flykting rättigheter så skulle vårt samhälle braka samman. Vi har inga ekonomiska möjligheter att ta emot miljoner människor. För det är miljoner människor som har rätt att söka asyl hos oss om man ska följa FN. Men det väljer man att blunda för..

Framtida Flykting-Migration-Krishantering-Demokrati hantering måste ske  på annat sätt. "Hjälpa människor att rädda sig själva"..      

• Anonym (Sammanbrott..)

"puffar"

• gauda

personligen tror jag hela mellanöstern kommer
    att explodera vi kan nog inte göra så mycket
    tyvär  

Svar på tråden Flyktingars rättigheter.. bara för de som är rika..?