• Anonym (My)

Alla säger till mig "Att ta körkort idag skulle jag ALDRIG klara" Känner mig stressad över körkort, hus m.m

Jag håller på för fullt med körkortet. Jag har teoriprov och uppkörning i början av November. 
    Jag gör testerna varje dag på körskolans hemsida och får godkänt hela tiden.

Dock är jag nervös och stressad, jag och sambon ska flytta till hus och jag vill ha mitt körkort tills dess annars blir de jäkligt långt till jobbet.
    Vi har sagt till hyresvärden (sambons morbror) att de kan dra ut lite på tiden innan inflytt (de som bor där nu ska flytta i dec och då ska vi börja renovera, planen är väll att vi ska flytta in till januari)  

Jag kämpar verkligen på med körkortet men blir så nere när alla man snackar med säger typ "å de är så svårt att ta körkort idag, jag skulle aldrig klara det. Bli inte besviken om du inte klarar det första gången för de är de få som gör m.m.)

Är så sjukt stressad över allt nu, om jag inte klarar de första gången måste jag vänta ytterligare innan jag får köra (lång väntetid)

• Svar på tråden Alla säger till mig "Att ta körkort idag skulle jag ALDRIG klara" Känner mig stressad över körkort, hus m.m
  • annniel

Du, ta dig en titt på alla stolpskott som har tagit körkort. Om de kan få körkort så fixar du det lätt!!! Mycket av det där är sunt förnuft, lyssna på din lärare och gör proven så kommer det gå galant ska du se.

• Anonym (x)

Vad de menar är ju att de har glömt det de lärde sig då

• Anonym (My)
    annniel skrev 2013-09-27 12:11:14 följande:
    Du, ta dig en titt på alla stolpskott som har tagit körkort. Om de kan få körkort så fixar du det lätt!!! Mycket av det där är sunt förnuft, lyssna på din lärare och gör proven så kommer det gå galant ska du se.
  • Rainbow gg

Du kan ju be din körlärare på körskolan att göra en "övningsuppkörning" med dig, så kollar han ju ifall du gör något fel och så. Teoriprovet är ganska lätt om man klarar nätproverna bra. Tog mitt körkort för tre år sedan.
    Misslyckades på min första uppkörning hade då två fel. Hade inte haft en enda körlektion på körskola utan bara övningskört med min pappa. Så efter två lektioner på körskolan så klarade jag uppkörningen.

Så jag tycker inte du ska vara rädd alls om du bara ber din körlärare att ta en titt innan uppkörningen.
    Och provet behöver man nästan bara sunt förnuft för att klara. 

• Anonym (My)
    Rainbow gg skrev 2013-09-27 12:26:41 följande:
    Du kan ju be din körlärare på körskolan att göra en "övningsuppkörning" med dig, så kollar han ju ifall du gör något fel och så. Teoriprovet är ganska lätt om man klarar nätproverna bra. Tog mitt körkort för tre år sedan.
    Misslyckades på min första uppkörning hade då två fel. Hade inte haft en enda körlektion på körskola utan bara övningskört med min pappa. Så efter två lektioner på körskolan så klarade jag uppkörningen.

Så jag tycker inte du ska vara rädd alls om du bara ber din körlärare att ta en titt innan uppkörningen.
    Och provet behöver man nästan bara sunt förnuft för att klara. 
    Men grejen men körskole tester är ju att alla är olika, de finns typ 1000 olika hemsidor och olika körkortsfrågor. Herregud klarar man provet om man håller sig till ett slags test (de som finns på körskolan menar jag) ??
  • Mokidoki

TS, kör ditt eget race och skit i vad andra säger! Hur fort man tar sitt körkort är så himla individuellt och beror på många faktorer, så som hur regelbundet man övningskör, hur mkt man pluggar mm..

När jag bestämde mig för att ta mitt körkort så sa jag till hela min familj att jag skulle ta det på max fyra månader och de sa "aldrig att du klarar det, glöm det etc.."

Och pang! Tre månader senare klarade jag både uppkörningen och teoriprovet på samma dag och fick mitt efterlängtade körkort, till min familjs stora förvåning Glad

Så med tanke på hur mkt du verkar träna så tror jag att du kommer ha ditt körkort inom kort. Lycka till!        

• Anonym (My)
    Mokidoki skrev 2013-09-27 12:46:27 följande:
    TS, kör ditt eget race och skit i vad andra säger! Hur fort man tar sitt körkort är så himla individuellt och beror på många faktorer, så som hur regelbundet man övningskör, hur mkt man pluggar mm..

När jag bestämde mig för att ta mitt körkort så sa jag till hela min familj att jag skulle ta det på max fyra månader och de sa "aldrig att du klarar det, glöm det etc.."

Och pang! Tre månader senare klarade jag både uppkörningen och teoriprovet på samma dag och fick mitt efterlängtade körkort, till min familjs stora förvåning Glad

Så med tanke på hur mkt du verkar träna så tror jag att du kommer ha ditt körkort inom kort. Lycka till!        
    Tack :)
  • blomman07

Du klarar det! Om jag klarade det på första försöket kan ALLA. Sedan kanske det låser sig på första försöket för en del, och då får man försöka igen! Uppkörningen är lättare än körlektionerna. Jag har haft mitt körkort i snart två år nu, och jag övningskörde i tre-fyra månader innan jag körde upp.

• Anonym (Lycka till!)

Ett tips från mig - koncentrera dig på körningen och inte på det teoretiska! Jag tror du fixar teorin utan problem om du klarar av detta redan nu. Ett tips ang teorin är att du Googlar och kollar om det finns fler teoriprov du kan göra gratis på nätet för att se om klarar det. MEN - fokusera på körningen och om du har möjlighet tycker jag du skall köra väldigt intensivt fram till uppkörningen. Dvs att du kör både på körskola och privat om du kan. Det som hjälper dig vid uppkörningen är den självkänsla du har bakom ratten när du kör och den tror jag bara du får om du kör mycket. 

Jättestort lycka till! 

• Madida

Det fixar du!
    Mitt starkaste tips är att ha en övningsuppkörning/körlektion precis innan uppkörningen. Det hade jag och jag gjorde så många fel att det var löjligt Men det hjälpte mig att få ur mig nervositeten så när jag väl 30 min senare körde upp så gick det perfekt.
    Misslyckas man på uppkörningen så beror det oftast inte på att man brister i kunskap utan på nervositet.

Jag tror på dig!
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}     

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (My)

Tack för all peppning :D 
    Jag är bara så rädd att jag måste vänta jättelänge innan jag får köra upp igen (om ja inte skulle klara det första gången)  

• Rainbow gg
    Anonym (My) skrev 2013-09-27 12:42:25 följande:
    Men grejen men körskole tester är ju att alla är olika, de finns typ 1000 olika hemsidor och olika körkortsfrågor. Herregud klarar man provet om man håller sig till ett slags test (de som finns på körskolan menar jag) ??
    Jag kommer inte ihåg vilka prov jag hade men det var bara från en hemsida iallafall.
  • Anonym (mm,)

Jag kan inte prestera under press när det gäller praktiska saker. Skulle knappt kunna skruva i en glödlampa ifall någon stod bredvid i syfte att bedöma min skruva-i-glödlampa-teknik. Skulle sluta med att jag darrig, svettig och panikslagen tappade glödlampan i golvet och sedan började gråta av stresspåslaget.

(kan däremot utan problem skriva tentor, räkna ut matematiska uppgifter och liknande under press, det är på det praktiska planet det skiter sig). 

Hur som helst, första uppkörningen en katastrof. Andra likaså. trots att jag enligt körskolläraren körde bra under körlektionerna och i allra högsta grad var redo för uppkörningen. Tredje försöket gick det vägen trots feta svettfläckar på ryggen o under armarna och darriga ben som gjorde körningen ojämnt eftersom jag darrade så mycket i benet/på foten på gaspedalen. Men jag fick körkortet till slut trots min bristande förmåga att prestera praktiskt under press... (har sedan dess kört darrfritt efterosm jag inte blir bedömd av en läskig uppkörningsledare i bilen numera...).

Du kommer klara det! 

Svar på tråden Alla säger till mig "Att ta körkort idag skulle jag ALDRIG klara" Känner mig stressad över körkort, hus m.m