• Anonym (orolig)

Mensvärk och sammandragningar v.26

Hej på er

Hoppas kunna få lite goda råd här.

Är gravid i vecka 26 och har väldigt länge haft mycket sammandragningar. Det är mitt andra barn och jag hade samma med första barnet så jag har egentligen inte oroat mig så mycket över det, vet att det är normalt och att livmodern övar sig. Men med första barnet så avtog de när jag la mig ner och vilade, men nu kommer de även när jag är i viloläge. Jag har flera sammandragningar per dag, från morgon till kväll. Det krampar sig rejält och de två senaste veckorna har jag också haft mensvärk då och då. Är detta verkligen ofarligt?

Känner också av en inre stress, har svårt för att slappna av och får lätt panik, blir fort ledsen och oroar mig mycket för allt möjligt. Känner mig inte ett dugg lycklig och jag är rädd att mitt dåliga psyke stressar graviditeten och att det är därför jag får dessa symtom.

Vad tror ni?        

• Svar på tråden Mensvärk och sammandragningar v.26
  • Anonym (orolig)

Någon?? Kanske oroar mig i onödan?

• LillaJag06

Det sista låter som små ångestattacker.

Kan du inte prata med din BM? Hade jag gjort iaf.

• Anonym (orolig)
    LillaJag06 skrev 2013-09-27 13:28:28 följande:
    Det sista låter som små ångestattacker.
    Kan du inte prata med din BM? Hade jag gjort iaf.

Ja, jag upplever det som panikångest. Hade svår panikångest nästan hela förra året och gick i kognitiv beteendeterapi, så jag misstänker att hormonerna triggar igång allt igen.

Har pratat med barnmorskan men det finns inte så mycket att göra säger hon. Tänkte därför att någon här har varit med om samma sak. Börjar påverka min vardag och jag orkar inte ta tag i detta, har ju ett barn på 3 år som jag ska ta hand om, börjar bli jobbigt att hålla sig för gråt när vi sitter och läser saga på kvällarna. 
  • Anonym (orolig)

Puffar

• Anonym (orolig)

Är det ingen som haft sammandragningar med mensvärk i vecka 26? Kan det vara förvärkar? Födde första barnet med snitt så jag vet inte hur värkar känns

• Anonym (KJ)

Jag hade så under min graviditet, mycket sammandragningar och mensvärk, inte överdrivet ont men ett molande ganska konstant.

Sa det till bm vid ett flertal tillfällen som sa att det var normalt.

I vecka 29 fick jag väldigt kraftiga sammandragningar och åkte in till förlossning, där visade det sig att min tapp var 6mm. Blev inlagd men 24h sängläge första veckan sedan 23h + en massa mediciner.

Min tapp höll sig på 4-6 mm fram till dagen innan bf, då dottern ville ut.

Det jag vill säga är att även om bm säger att det är normalt, fast du är orolig kan du ju alltid be om ett extra ul eller vul för att tex se om tappen är påverkad eller att allt ser ok it med barnet. Det kan ju lugna dig.

• Anonym (orolig)
    Anonym (KJ) skrev 2013-09-27 14:09:42 följande:
    Jag hade så under min graviditet, mycket sammandragningar och mensvärk, inte överdrivet ont men ett molande ganska konstant.
    Sa det till bm vid ett flertal tillfällen som sa att det var normalt.
    I vecka 29 fick jag väldigt kraftiga sammandragningar och åkte in till förlossning, där visade det sig att min tapp var 6mm. Blev inlagd men 24h sängläge första veckan sedan 23h + en massa mediciner.
    Min tapp höll sig på 4-6 mm fram till dagen innan bf, då dottern ville ut.

Det jag vill säga är att även om bm säger att det är normalt, fast du är orolig kan du ju alltid be om ett extra ul eller vul för att tex se om tappen är påverkad eller att allt ser ok it med barnet. Det kan ju lugna dig.

Men varför är barnmorskorna så säkra på att "allt är normalt"? Varför tar de inte som vana att ta det säkra för det osäkra? Man blir ju som mamma väldigt orolig...

Jag bad henne om att kolla tappen om hon kunde då jag hade läst om att den kan påverkas, men det var inte nödvändigt för den kunde inte vara påverkad sa hon. 

Men när du fick kraftiga sammandragningar som du skriver, gjorde de väldigt ont då? För enligt min barnmorska behöver jag bara undersökas om det gör så ont att jag inte kan stå/andas. Dock påpekade jag att jag vid ett tillfälle tappade andan och fick böja mig ner vid en "kramp", men det ska pågå under många timmar enligt henne.

Ja, jag vet inte, ena stunden blir jag orolig och nästa stund sitter jag här med min ångest och gråter (fast över helt andra saker), jäkla hormoner!     
  • Soffipropp 83

Hade prematura sdr med påverkad tapp ned första barnet och det höll dug tiden ut. Med andra barnen hade jag oxå mkt sdr med de kändes helt annorlunda. Mkt mer krampkänsla i magen, mensvärk och ryggvärk. Förvärkarna känns mer andra gången, men nu var tappen helt opåverkad.

Kolla med din bm eller antenatal mott, du ska få hjälp annars tycker jag att du ska byta bm!

Lycka till!

• Anonym (orolig)
    Soffipropp 83 skrev 2013-09-27 14:16:30 följande:
    Hade prematura sdr med påverkad tapp ned första barnet och det höll dug tiden ut. Med andra barnen hade jag oxå mkt sdr med de kändes helt annorlunda. Mkt mer krampkänsla i magen, mensvärk och ryggvärk. Förvärkarna känns mer andra gången, men nu var tappen helt opåverkad.
    Kolla med din bm eller antenatal mott, du ska få hjälp annars tycker jag att du ska byta bm!
    Lycka till!

Ja, denna gång känns det annorlunda för mig också. Kan det vara min inre stress som sätter igång sammandragningarna? Med tanke på att de kommer trots vila hela dagarna..
    Bor i en liten håla och här har vi bara en barnmorska, som är här en gång i veckan, så jag kan inte byta tyvärr. Jag får väl försöka vila ännu mer och ta tag i mitt psyke, har börjat ta lergigan som "lugnande" på kvällen. Fick det utskrivet av en läkare i somras pga kraftig yrsel, men jag har alltså på eget initiativ börjat ta det i helt annat syfte (tycker det dämpar ångesten?) och barnmorskan tyckte det var en bra idé. Frågan är om man kan få något starkare? 
  • Anonym (KJ)
    Anonym (orolig) skrev 2013-09-27 14:13:31 följande:

Men varför är barnmorskorna så säkra på att "allt är normalt"? Varför tar de inte som vana att ta det säkra för det osäkra? Man blir ju som mamma väldigt orolig...

Jag bad henne om att kolla tappen om hon kunde då jag hade läst om att den kan påverkas, men det var inte nödvändigt för den kunde inte vara påverkad sa hon. 

Men när du fick kraftiga sammandragningar som du skriver, gjorde de väldigt ont då? För enligt min barnmorska behöver jag bara undersökas om det gör så ont att jag inte kan stå/andas. Dock påpekade jag att jag vid ett tillfälle tappade andan och fick böja mig ner vid en "kramp", men det ska pågå under många timmar enligt henne.

Ja, jag vet inte, ena stunden blir jag orolig och nästa stund sitter jag här med min ångest och gråter (fast över helt andra saker), jäkla hormoner!     
    Det är väl så kan jag tänka mig att allt som oftast är det inga problem med mycket sammadragningar utan det är "normalt" men alla kvinnor fungerar ju olika, och ett vul tycker inte jag känns som en stor grej att göra för bm om det i sin tur leder till att den gravida kvinnan blir lugnare.

Mina sammandragningar var  så att jag varken kunde stå, ligga,sitta, jag lyckades tom kräkas av smärtan, men måste säga att det kändes helt annorlunda än de värkarna jag fick när dottern föddes. 
    Detta var mer som en kramp som drog i ljumskarna och som ett band runt kroppen, inte skönt alls. De höll i sig i kanske 2h lite till och från. 

Jag tycker inte du ska behöva vara orolig. Som någon skrev, byt bm. Kanske finns någon privat klinik i närheten som du kan ta kontakt med? 
Svar på tråden Mensvärk och sammandragningar v.26