• Anonym (SGI)

behålla sgi

Hej!

Har några frågor som jag vore tacksam över om ni kan svara på:

1. Jag undrar om jag behåller min SGI om jag går på föräldrarledighet två månader innan BF utan att ta ut föräldrarpenning första året och sedan tar ut fem dagar i veckan efter barnet fyllt ett år om jag blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader? har förstått att man måste ta ut fem dagar i veckan. 

2. Jag har provisionslön och jag undrar om jag måste ha en lön varje månad för att behålla min SGI eller behåller jag den även om jag en månad inte ha lön? Jag har bf i april och har haft lön maj-dec, men vad händer om jag inte får lön i januari eller februari? påverkar det min SGI?

3. När jag sedan börjar jobba igen kommer jag ju inte ta ut någon föräldrarpenning, men jag har provisionslön och det kan ta 2-3 månader innan jag får första lönen. Tappar jag min SGI då?

4. Min man kommer eventuellt bli arbetslös när vi får barn och då kommer han ta ut a-kassa. Måste jag ta ut 5 dagar i veckan om han går på a-kassa? behåller han sin SGI om han går på a-kassa? 

Stort tack på förhand.

• Svar på tråden behålla sgi
  • Försäkringskassan

Hej

Du har rätt att ta gå ner i arbetstid 6 månader innan beräknad förlossning om du har en SGI och haft en stadigvarande inkomst i minst 6 månader innan du går ner i arbetstid.

När man har provisionslön så gör vi ett snitt på ca 12 månader bakåt i tiden. Då slår vi ut din lön som du fått under 12 månader för att se vad du har för inkomst. 

Om du arbetar full tid efter det att du varit föräldraledig så behåller du din SGI. 

För att din man ska behålla sin SGI så ska han vara inskriven på Arbetsförmedlingen och följa deras riktlinjer. Du behöver inte ta ut 5 dagar i veckan under barnets levnadsår för att skydda din SGI eller din mans SGI.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (SGI)

Tack för svar. Jag undrar vems SGI man går efter om man vill ge dagar till den andre föräldern?
    Om exempelvis jag vill ge några av mina dagar till min man, är det min SGI eller hans ni går efter för de dagar man ger bort? 

• Försäkringskassan

Hej,

Oavsett vem som avstår dagar till vem så baseras ersättningen efter den sjukpenningrundande inkomsten på den som tar ut föräldrapenningen.

Hälsningar

Sara, handläggare 

• Anonym (SGI)
    Försäkringskassan skrev 2013-09-27 17:14:06 följande:
    Om du arbetar full tid efter det att du varit föräldraledig så behåller du din SGI. 

Hej igen!

1.Jag undrar hur det går att bevisa att jag arbetar full tid om jag går på 100 % provisionslön? när jag är tillbaka efter föräldraledigheten så tar det ca 2-3 månader att jobba upp sig igen och börja få en inkomst. Så jag kommer jobba 100 % men som säljare är man inte anställd efter % och det tar tid att få inkomst igen. Hur ser ni på det?

2. Om jag blir gravid igen innan första barnet är 1 år och 9 månader då får jag samma föräldrapenning per dag till nästa barn?

Tack för hjälpen :) 
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan kontrollera med din arbetsgivare att du arbetar din ordinarie tid.

Om du blir gravid inom 1 år och 9 månader har du rätt att behålla samma föräldrapenning även om din sjukpenninggrundande inkomst skulle ha blivit sänkt.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden behålla sgi