Sushi som stått framme, gravid
Beställde sushi och skulle hämta den men blev försenad så från att den var klar tog det 45 minuter tills jag nu kan äta den. Är det fortfarande ok att äta? Den ska ju ätas nygjord och jag är gravid.
Beställde sushi och skulle hämta den men blev försenad så från att den var klar tog det 45 minuter tills jag nu kan äta den. Är det fortfarande ok att äta? Den ska ju ätas nygjord och jag är gravid.
Puff
Det beror väl på vad det är för bitar. Är det bara vegetariska så är det väl inga problem?
Nej det är lax osv, man får ju äta det nu när man är gravid, men jag undrar hur känsligt det är om maten stått framme.
Har du ätit den ätit den ännu, eller väntar du fortfarande...?
45 minuter skulle jag inte ens tänka pa. Det tar det ju ibland att bara komma hem med mat i bilen.
De tog så lång tid att få svar så jag åt den. Då hade det gått 45 min ungefär. Tror väl inte det är någon fara egentligen, lite gravidnojig bara !
Absolut okej. Så länge lax inte varit vakuumförpackad så kan man känna på lukten att den blivit dålig långt innan den är farlig att äta, även för gravida Så ät med gott samvete.
Det andra som kan vara farligt i rå lax är parasiter men de är farliga för alla och sushilax är behandlad så att den inte har några i flera steg (odlad, genomlyst och förfryst)