• Loe

Nån som har erfarenhet av att klättra på bostadsmarknaden?

Jag undrar om nån vet hur man går tillväga om man vill sälja sin lägenhet och köpa ett hus?

Jag och min man tjänar 28 000 resp 36 500 i månaden. Vi äger en bostadsrätt i Stockholm som vi delvis renoverat. Priserna har gått upp rejält i vårt område, så jag tror (men skulle såklart behöva få en värdering) att vi kan få iallafall 1500 000 vid en försäljning.

Har hittat ett radhus med utgångspris strax under 3000 000 så mina funderingar är nu:

Kan vi få ett lånelöfte på runt 3 000 000 om vi får en bra värdering? Bottenlån plus tillfälligt lån till handpeningen.

Räcker vår sammanlagda inkomst för ett bottenlån på runt 2500 000? Resten täcks ju förhoppningsvis av vinst vid försäljning.

Om det blir svårt att sälja vår nuvarande lägenhet och vi behöver ett överbryggnadslån, hur svår sits hamnar man då i ekonomiskt i väntan på försäljning?

Vem ska jag fråga, vår bank eller en mäklarfirma?

Kan ju varken fråga banken eller mäklare nu under helgen. :/ Kanske nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av att klättra på bostadsmarknaden?
  • Charlie86

Oj vart ska jag börja. Blankolån (handpenningen) är 15% av köpesumman. Det måste man ha, eller låna av bank. Men dessa lån är dyra till hög ränta och alla får inte alltid låna till det.

När jag och min sambo sålde vår lägenhet så gick vi ca 500 000:- i vinst. Detta gjorde att vi hade pengar till blankolånet. Och vi köpte vårar hus för 1,8 miljoner. Vi tjänar lite sämre än dig och din man, men vi klara oss galant. Så jag tror ni skulle klara en galant också.

MEN det viktigaste är att kontakta eran bank. Dom gör en kostadskalkyl på er som är A och O inför husköpet. Den visar helt enkelt om ni överlever ett husköp lr inte :)

Lycka till!!

• Ripper500

ja jag tror nifår låna om lägenheten säljs.
    Tror inte ni får övergångslån.

• Ceciliana

Är ingen expert men har erfarenhet... Ni måste betala 15% av summan på tillträdesdagen, till dess kan ni få ett räntefritt tillfälligt lån av banken på de 10% som är handpenning. Gör en värdering av lägenheten för att se hur mycket ni kommer att gå med vinst, så att ni vet att ni har de 15% ni behöver på tillträdesdagen. Jag och min sambo har ungefär samma löner som ni och fick lånelöfte på ca 5 miljoner. Lånelöfte är alltså inget problem, 15% på tillträdesdagen är det ni ska oroa er för...

• En Åsa

Frågan är ju hur mycket lån ni har på lägenheten nu? Det är det som har betydelse för hur dyrt hus ni kan köpa eftersom ni måste ha en kontantinsats på 15%. Med tanke på inkomsterna är det säkert inget problem bara ni har dom 15% att få lån på 2.5miljon. 

Det dyra med överbryggningslån är ju att man måste ha de dubbla lånen, alltså både det ni har på huset och det nu nu har på lägenheten, plus hyran på lägenheten då, vilket ju blir hmla mycket. Sen brukar det itne vara några fördelaktiga lån. 

Sen vill jag bara påminna om att vid husköp tillkommer pantbrev och lagfart, vilket om ni lånar 2.5miljon och köper för 3 miljoner blir  50 000 för pantbrev och 45 000 för lagfart. 

Men prata med mäklare för att få lägenheten värderad och sen när ni gjort det kontakta fler banker för att se var ni får bäst villkor.

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av att klättra på bostadsmarknaden?