• Anonym (Orolig)

Vågar man verkligen ta Vanquin som gravid? (Springmask)

Barnen har återigen blivit smittade av springmask på dagis. Förra gången fick vi alla Vermox men nu när jag är nygravid (v.6) så får jag inte ta det enligt fass. Kvar finns då vanquin som enligt fass inte har påvisat några ogynsamma effekter på foster, men ändå känns det så himla skrämmande att framförallt så tidigt i en graviditet äta medicin som man dessutom ska stoppa i sig 6 tabletter av  Vågar jag verkligen det?

• Svar på tråden Vågar man verkligen ta Vanquin som gravid? (Springmask)
  • Anonym (Analklåda ;))
    Anonym (Orolig) skrev 2013-09-27 22:31:59 följande:

Barnen har återigen blivit smittade av springmask på dagis. Förra gången fick vi alla Vermox men nu när jag är nygravid (v.6) så får jag inte ta det enligt fass. Kvar finns då vanquin som enligt fass inte har påvisat några ogynsamma effekter på foster, men ändå känns det så himla skrämmande att framförallt så tidigt i en graviditet äta medicin som man dessutom ska stoppa i sig 6 tabletter av smile4.gif  Vågar jag verkligen det?

Jag gjorde det i början av min grav och inget har hänt mig!
  • Anonym (Orolig)
    M i l l a n skrev 2013-09-28 08:04:25 följande:
    På sidan 1177 står det att man kan ta Vanquin som gravid. Det står även att det verksamma ämnet pyrin inte tas upp av kroppen utan stannar i tarmen.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel.../
    Ja jag har läst något liknande. Ändå känns det så fel och obehagligt att trycka i sig 6 tabletter av vad som helst när man är så nygravid.
  • Anonym (Orolig)

Nu har jag då tagit dom. Jag hoppas att bebisen klarar sig.

• Anonym (ja me)

Sitter på jobbet o upptäclte att jag nu åky på mask....IGEN.... Suck jag är precis nyplussad så jag tvekar också på o ta men de står ju ayt de ska va ok.....

• Anonym (Orolig)

Ja man måste ju lita på att vore det minsta farligt så måste dom ju varna för det. Fick då se mun bebis på VUL idag och den levde och sprattlade. Hoppas det inte ger hjärnskador eller förstör organ bara. Men som sagt, dom måste ju varna.

Svar på tråden Vågar man verkligen ta Vanquin som gravid? (Springmask)