• Fettot

Hatar att gå till invandrarläkare :-(

Någon som känner likadant?
    Jag tycker att det är så himla jobbigt när man kommer till en läkare som inte fattar vad man säger och när man inte hör vad dom säger. Och egentligen vill man be om en helsvensk läkare när man bokar tid, men då känns det som folk kan ta illa upp. Det hyser en sådan otrolig rasismskräck i Sverige. Hur gör ni? Och hur tusan kan de överhuvudtaget få jobb när de inte förstår sina patienter. Det kan ju bli farligt!! Missförstånd och felmedicineringar. Det känns även som de inte förstår det svenska. Man får dålig förståelse kukturellt. Svårt att förklara. Det känns som de tittar på en som om man vore något katten släpat in. Hälsar inte. De tittar mig knappt i ögonen och det blir en obehaglig stämning trots att jag försöker vara trevlig och skoja lite. De förstår liksom inte. Jag funderar allvarligt på att börja kräva tolk eller en svensk läkare. Så som invandrare får göra. :-/

• Svar på tråden Hatar att gå till invandrarläkare :-(
  • Zappy

Jag ber om en "svensk" läkare. Jag förklarar att jag inte vill ha den och den som jag haft tidigare pga kommunikationssvårigheter. Jag struntar i vad de tänker, jag måste ju kunna förstå och göra mig förstådd.

• Fettot
    Tulpanblomman skrev 2013-09-28 09:49:43 följande:
    Men varför har du inte listat dig hos en specifik husläkare? 

Det där har aldrig funkat där jag bor
  • Fettot
    Zappy skrev 2013-09-28 09:51:10 följande:
    Jag ber om en "svensk" läkare. Jag förklarar att jag inte vill ha den och den som jag haft tidigare pga kommunikationssvårigheter. Jag struntar i vad de tänker, jag måste ju kunna förstå och göra mig förstådd.

Ska fan också börja göra så!
  • Queenie70

Du behöver ju inte be om en svensk läkare. Det är faktiskt rasistiskt. Däremot är det ett adekvat krav att be om en läkare som pratar bra svenska så du kan förstå. Om den läkaren sedan kommer ifrån skåne eller uganda eller vitryssland får man väl hoppas är irrelevant i sammanhanget.

• Zappy
    Fettot skrev 2013-09-28 09:52:47 följande:
    Ska fan också börja göra så!

Det tycker jag.
  • Mimmis rum

Men vet du...
    Då tycker jag du ska rösta på SD. För de löser problemen likt detta du har. 

Och så slipper vi snart "dom där" som inte kan prata, förstå ett skämt, vara trevliga mot dig TROTS att du är en skojig glad liten filur till patient och så kan ju "dom där" som inte kan kommunicera kastas ut från VÅRAT land och så lever - alla vi som är så glada och skojfriska och kommunikativa - fria från skiten och så kan vi ägna oss åt att fira påsk och jul och gå i kyrkan när våra barn har avslutning i fred...

• Zappy
    Mimmis rum skrev 2013-09-28 09:58:44 följande:
    Men vet du...

Då tycker jag du ska rösta på SD. För de löser problemen likt detta du har. 

Och så slipper vi snart "dom där" som inte kan prata, förstå ett skämt, vara trevliga mot dig TROTS att du är en skojig glad liten filur till patient och så kan ju "dom där" som inte kan kommunicera kastas ut från VÅRAT land och så lever - alla vi som är så glada och skojfriska och kommunikativa - fria från skiten och så kan vi ägna oss åt att fira påsk och jul och gå i kyrkan när våra barn har avslutning i fred...

Du har aldrig träffat en läkare som du inte förstår? Om läkaren är utländsk gör mig detsamma, bara vi förstår varandra.
  • Waldo
    Fettot skrev 2013-09-28 09:51:26 följande:

Det där har aldrig funkat där jag bor
    Varför skaffar du dig inte en privatläkare?

Då är du garanterad att komma till samma läkare samma gång och får får möjligheten att välja just den du vill ha, utifrån dina önskemål
  • lilla fru snigel

Nu är det ju så att det finns läkare med utländsk härkomst som pratar och förstår lika bra svenska som svenskar gör. Men sen finns det läkare som precis kommit hit och där språket blir ett problem för oss svenskar, däremot är de en enorm tillgång för utländska patienter som kan göra sig förstådda på sitt eget språk och som därmed inte behöver tolk vid besöket.

Att begära en läkare som kan bra svenska är inte alls något problem, det har du som patient rätt att göra, likväl som du kan välja bort en läkare som du inte känner dig bekväm med. Det är inget konstigt alls i vården så säg till när du bokar tid nästa gång.

Svar på tråden Hatar att gå till invandrarläkare :-(