dålig mat i förskolan
har precis satt min dotter på förskola efter velande fram och tillbaka vilken förskola jag skulle välja. valde en förskola med ett eget kök i hopp om att min dotter skulle få mat lagad från grunden och slippa den uppvärmda hel-och halvfabrikats maten. under inskolningen fick jag till min stora besvikelse både korv och köttbullar serverat och även pulvermos och någon pulversås. vad är detta?! 2013 trodde jag man hade kommit lite längre vad gäller maten i förskolan med tanke på hur diskussionerna angående bra mat, kost och hälsa finns överallt i media idag. hur man ska gå ner i vikt, skaffa sig sunda vanor och röra på sig. borde man inte angripa problemet redan i förskolan så kanske man slipper alla knasiga dieter som poppar upp och försvinner igen?
hur ser det ut på era barns förskolor? lagas maten från grunden?
garanterar de fullvärdiga måltider?
visst kan det dyka upp hel-och halvfabrikat även hemma hos oss men man vill ju i den mån det går introducera nya smaker hos barn när de är som mest mottagliga. förskolan är väl ett perfekt tillfälle, här har alla barn chansen att iafl en gång om dagen serveras mat lagad från grunden. personen som står och lagar maten till förskolebarnen har ju faktiskt det som jobb och jag har svårt att se vilka ursäkter man har för att inte laga mat från grunden?!
annars är jag nöjd med mitt val av förskola och min dotter gillar sina nya fröknar men maten hade jag gärna sett varit annorlunda. hur mycket kan jag vara med och påverka? vilka "rättigheter" har man?