• lkarlsson83

dålig mat i förskolan

har precis satt min dotter på förskola efter velande fram och tillbaka vilken förskola jag skulle välja. valde en förskola med ett eget kök i hopp om att min dotter skulle få mat lagad från grunden och slippa den uppvärmda hel-och halvfabrikats maten. under inskolningen fick jag till min stora besvikelse både korv och köttbullar serverat och även pulvermos och någon pulversås. vad är detta?! 2013 trodde jag man hade kommit lite längre vad gäller maten i förskolan med tanke på hur diskussionerna angående bra mat, kost och hälsa finns överallt i media idag. hur man ska gå ner i vikt, skaffa sig sunda vanor och röra på sig. borde man inte angripa problemet redan i förskolan så kanske man slipper alla knasiga dieter som poppar upp och försvinner igen?
    hur ser det ut på era barns förskolor? lagas maten från grunden?
    garanterar de fullvärdiga måltider?

visst kan det dyka upp hel-och halvfabrikat även hemma hos oss men man vill ju i den mån det går introducera nya smaker hos barn när de är som mest mottagliga. förskolan är väl ett perfekt tillfälle, här har alla barn chansen att iafl en gång om dagen serveras mat lagad från grunden. personen som står och lagar maten till förskolebarnen har ju faktiskt det som jobb och jag har svårt att se vilka ursäkter man har för att inte laga mat från grunden?!    

annars är jag nöjd med mitt val av förskola och min dotter gillar sina nya fröknar men maten hade jag gärna sett varit annorlunda. hur mycket kan jag vara med och påverka? vilka "rättigheter" har man? 

• Svar på tråden dålig mat i förskolan
  • Lena

Vad har du emot köttbullar och korv om de är av bra kvalité? Pulversås och pulvermos hade jag frågat varför de serveras

• lkarlsson83

det är inte det att jag har något emot att det serveras köttbullar eller korv någon gång i bland men om man lyckas bli serverad både och under tre dagar börjar man ju undra och när man läser matsedeln är det en hel del hel- och halvfabrikat som serveras. förstår inte varför man inte satsar mer på att laga mat från grunden. har pratat med kompisar som har barn på andra förskolor och även här är det mycket färdigmat trots att det finns fina kök att laga massa spännande mat i.

• Lena

Köttbullar kan ju vara gjorda på plats. Jag hade som sagt ifrågasatt pulvermaten

• Jimman
    lkarlsson83 skrev 2013-09-28 18:26:54 följande:

det är inte det att jag har något emot att det serveras köttbullar eller korv någon gång i bland men om man lyckas bli serverad både och under tre dagar börjar man ju undra och när man läser matsedeln är det en hel del hel- och halvfabrikat som serveras. förstår inte varför man inte satsar mer på att laga mat från grunden. har pratat med kompisar som har barn på andra förskolor och även här är det mycket färdigmat trots att det finns fina kök att laga massa spännande mat i.

Hur ser du på matsedeln om det är halv / hel fabrikat ?
  • lkarlsson83

jag frågade helt enkelt personalen som jobbar där hur maten är och vad som serveras.
    kanske är jag som är gnällig men tycker att det är synd att man inte satsar mer på maten i förskolan. är ju trots allt något man tar med sig resten av sitt liv.

• Jimman
    lkarlsson83 skrev 2013-09-28 18:48:00 följande:

jag frågade helt enkelt personalen som jobbar där hur maten är och vad som serveras.
    kanske är jag som är gnällig men tycker att det är synd att man inte satsar mer på maten i förskolan. är ju trots allt något man tar med sig resten av sitt liv.

Då Ser du väl inte genom att titta på matsedeln !
  • Jimman

Det handlar ju mycket om tid o pengar så klart vad dom serverar , vår fsk serverar inte helfabrikat men halv ibland , mycket som är halvfabrikat

• Utropstecknet

Hur många timmar arbetar kökspersonalen och vilken slags utrustning har köket? Kanske ska börja i den änden. Ofta har de bara en halvtidstjänst och då kan det vara mer än svårt att hinna med att laga från grunden plus alla andra moment, ordna matsedel, beställa, diska etc.

• lkarlsson83

absolut visst kan det var så.. men lite nyfiken hur det fungerar på andra ställen och hur det skulle kunna fungera i en drömvärld. förstår inte varför an inte satsar mer på en sådan viktig bit!
    behöver ju faktiskt inte vara dyrare för att det är lagat från grunden.. 

• Jimman
    lkarlsson83 skrev 2013-09-28 19:13:31 följande:

absolut visst kan det var så.. men lite nyfiken hur det fungerar på andra ställen och hur det skulle kunna fungera i en drömvärld. förstår inte varför an inte satsar mer på en sådan viktig bit!
    behöver ju faktiskt inte vara dyrare för att det är lagat från grunden.. 

Fast halvfabrikat kommer vi inte undan , dom kan ju inte jobba 24/7 för att göra egen pasta , mala köttfärs , vispa ihop ketchup mm helfabrikat har jag aldrig hört att vår fsk har
  • Jungblom

Vår förskola har sedan i somras byt matleverantör från kommunens storkök till en restaurang just för att få mat som inte bara värms på. Dock har de varit lite tråkig i valet av grönsaker, som 3 dagar av 5 var rivna morötter en vecka.

Barnen säger att de gillar maten, men jag har inte smakat den själv.

Klart att du ska ta upp det med förskolan, de har ju ändå valt att inte ta sin mat från ett storkök och där med kan man tycka att de redan nu kanske vill prioritera att ha sund, näringsrik mat till barnen.

• Nordanvinden08

Åh va tråkigt. Vår förskola lagar kanonfin mat:) Rullar egna köttbullar, panerar egen fisk, gör eget mos, steker pannkakor osv. Det är dock ett litet dagis. Mitt barn haft det jättejobbigt med mat och de har verkligen hjälpt till där. Önskar att alla förskolar hade det så... Är dock orolig för skolstarten.

• vivla

På fak där jag arbetar görs nästan allt från grunden! Det är stor salladsbuffe och allt bröd bakas. Fsken paneras, köttbullar/biffar rullas och har aldrig arbetat på ett ställe där kökspersonalen är så hängivna :) det märks verkligen att de brinner för sitt arbete!

• Ramborg

Vår förskola får mat från storkök till sitt uppvärmningskök. De gånger jag sett lunchen var grönsakerna uppvärmda frysgrönsaker som ärtor etc. Det är mycket panerat osv. Jättetråkigt att de får samma skolmat som när jag var liten, känns hemskt omodernt.

Å andra sidan får dottern riktig mat hemma. Hon älskar sitt dagis och kompisarna och personalen. Så vi tar ju inte henne därifrån bara för matens skull.

42.
  • Bling1975

Vi har tur med maten på vår förskola, och valde den lite pga av den. De har egen kock och han verkar faktiskt gilla att laga mat. Visst får de sällan tidsödande mat som plättar eller köttbullar (en kock på 80 barn). Men de får inte färdigköpta heller utan alternativ som köttfärslimpa eller hembakat bröd till soppan. I övrigt är det många grytor och saker man kan göra i ungsform som till exempel lasange. Men det är bra variation ändå. Det enda färdiga som jag har sett är korv då de har fått både korvstroganoff och grillat korv på gården som mellis. Det tycker jag dock inte är fel så länge det inte blir för ofta.

Till varje måltid serveras det både tillagade grönsaker i maten samt stora salladsfat med blandade grönsaker. På inskolningen åt alla barn vid mitt bord av grönsakerna för de var vackert upplagda och det fanns många alternativ. De har även vegetariska fredagar vilket jag gillar och köper ekologisk mjölk och frukt.

• Apopan

Är lite besviken på min förskolas mat också, men de är själva inte nöjda över den och försöker få till att den iaf lagas på plats. De har liksom möjlighet med stort bra kök och allt, men nu kommer den från skolans storkök istället och värms upp. Men för mig spelar det mindre roll just nu då han inte äter något han inte känner igen, och hemma får han ju vegetarisk kryddig mat. Så han har kommit hem varje gång och bara ätit potatis eller ris och kanske lite broccoli eller vitkålssallad :P
    Men när jag var på inskolningen så verkade de andra barnen gilla maten iaf.

Svar på tråden dålig mat i förskolan