• Gweny

    Min dotter är mobbad

    Jag och pappan är skilda, men har bra kontakt. Vi har bägge märkt att hon lätt får arga utbrott och hon har klagat på magont denna terminen. Hon är 9 år. Först har vi trott det är pga av skilsmässan, men så när hon klagat på magont, speciellt på morgonen och inte velat äta, så har jag anat något. Då en väns pojke hade jätteont i magen och blev väldigt retad och mobbad.

    Men nu ikväll hade hon brytit ihop hemma hos sin pappa och berättat att det är några killar som lurpassar och är fysiskt elaka.. och sen ett tjejgäng i klassen som mer säger saker, tisslar och tasslar, man vet ju hur tjejer kan frysa ut. och putt henne.

    Mitt hjärta går sönder, samtidigt som jag bara vill leta upp ungarna och lära dem ett och annat!!

    Men nu undrar jag...hur går man bäst vidare med detta? ringa föräldarna, möte med rektor, lärare? Hur gör man? Någon som har bra vägledning i detta hemska?

    I fredags hade jag ringt och bokat så kuratorn ska ringa upp, så hon kan få prata av sig där.  

    Men mår så dåligt, varför är barn så elaka....  

  • Svar på tråden Min dotter är mobbad
  • puss

    Ring läraren och fråga varför hen inte sagt till om detta. Sen kräver du en åtgärdsplan.

  • Bebisjuli06

    Hemskt! Förstår att du inte mår bra av detta och så klart inte din dotter heller. Kontakta läraren först och se vad hon/han har att säga! Kanske kan du vara med din dotter en dag i skolan och se hur det är då? Mobbning är absolut inte ok och skolan måste hjälpa er! Tänker på er.

  • Gweny

    Tack ska ni ha! Är ledig på måndag, så då blir det att höra efter med skolan..

  • fallen star

    Min pojk är/var också mobbad. Det började i klass 2. Jag sa till lärarna, men de var skitkassa. Jag pratade med dem flera gånger i veckan per telefon och personligen. Jag var med mycket i skolan. En del barn fick jag bra kontakt med så att det gick att prata med dem. Bäst är att prata med dem en och en tror jag. Eller det känner man ju på situationen. Och inte göra det när man är arg och upprörd! För då har man ju lust att köra över mobbarna med bilen.

    Jag ringde även till rektorn som vägrade att ta tag i saken. Hon tyckte att det var lärarens sak. Men man kan ju alltid ringa och höra vad de säger, en del kan ju vara mänskliga och ha råd och tips. 

    Nu går min son i 4:an. Han blev direkt retad av 2 nya pojkar. Spottad på. Jag ringde direkt upp den nya läraren som var helt underbar!! Vilken skillnad! En annan kille som sa till honom att hålla käften hela tiden tog jag åt sidan före skolan började. Sa till honom att min pojk blev jätteledsen. Det tog skruv. Vi kände honom sen lågstadiet. Han blev jättesur på min son. Men på nästa rast så kom han och kramade min son och bad om ursäkt och sa att han inte skulle göra om det. Och hittills har det gått bra.  De andra pojkarna är kaxigare, men vi kämpar på. 

    Jag har gjort så att ringa lärare först, sen tar vi in föräldrar. Den nya skolan har även ett elevvårdsteam vid jobbiga fall. Där är lärare, elev. föräldrar, kurator, skolsköterska och rektor med för att reda upp situationen och göra allt bra igen. Och för att göra upp en handlingsplan. Kanske har ni något sådant om det inte funkar med de första tipsen?

    Lycka till!!! Inget barn ska behöva må dåligt i skolan! 

  • Tulipanen

    Mindotter har också varit utsatt mobbad smyg mobbing från andra klasser o tjejr som tisslar o tasslar.

    Men vi tog tag och ringde läraren som tur tog tag i det direkt. kontakta elervernas lärare i den klassen.

    Det upphörde direkt efter det när de hade samtalat. Ang det som hände i klassen skulle läraren prata med eleven. Sedan prata jag med föräldrarna som bodde på samma gård och fick till svar att vi var inte där. men då sa jag att nä det var vi inte men jag har sätt hur det kan gå till när 4 st tjejer och en står utanför och inte får vara med. Då blev det fart och jag sa att det ska ta slut nu och de har tagit åtgärder för det så får se hur det går.

    Lycka till med allt.

Svar på tråden Min dotter är mobbad