• Nimrin

Skötbord?? Vi har så trångt!

Hej hej! Vi har funderat på hur vi ska lösa det här med skötbord. Vi bor i en liten 2a där kök/vardagsrum/arbetsrum ät ett halvstort rum, vi har ett sovrum som precis rymmer vår dubbel säng plus en spjälsäng samt en super-mega-liten toalett. Har ingen aning om vart vi skulle kunna ställa ett skötbord, hur har ni gjort? Har ni några tips? :)

• Svar på tråden Skötbord?? Vi har så trångt!
  • Tjejen9001

Har/hade samma problem, fick inte plats med skötbord någonstans. Så vi har nu skötbädd bara. Byter oftast i sovrummet i sängen på skötbäddeb. Smidigt på natten och slippa gå upp på toaletten t.ex. sen blir det ju ingen fallrisk heller.

• Frau Farbissina

Ta och lägg en handduk på sängen plus nån engångsunderlägg för skötbord och lägg liten på det. Det funkar hur bra som helst. Vi gör så med sonen eftersom han är för lång för skötbordet.

Really?
  • Whitetrash86

Nu har inte vi så litet.. men ff inte plast för skötbord utan att behöva ramla över det.

Har bytt i sängen eller i soffan. Skötbädd och våtservetter, ev en liten bunke med vatten på sidan. 

• aj 378

Vi har ett skötbord på spjälsängen, väldigt smidigt :)

• Trotsig

har bara haft en handduk i början med dom små, senare behövs knappt det.

• Erfdgt

Är det något vi är rörande överens om efter första barnet, så är det att vi aldrig mer kommer köpa ett skötbord. Vi använde det nästintill aldrig.

Vi hade en skötbädd som följde med i en skötväska, väldigt enkel, nästan bara som en tunn dyna/filt. Lite senare investerade vi dock i en mer ordentlig skötbädd att använda hemma, den andra fick följa med när vi skulle bort. Alltså en sådan skumgummimadrass med kanter och ett överdrag, tex sån här www.polka.se/images/jpg/skotbadd.jpg

Praktiskt, lätt att byta vart man ville. På golvet i alla rum, i sängen, på köksbordet, i soffan osv. Mitt tips är alltså att investera i en sådan. Barnet ligger ordentligt och bekvämt, ni kan byta överallt hemma och när den inte används är den enkel att ställa upp mot en vägg, lägga under en säng eller i en garderob osv. Den går också att ta med sig ifall man skulle vilja.

Fler barn? Ja, tack!
    Fler skötbord? Nej, aldrig!

• mother87

Jag väntar min andra och har denna gången skaffat ett vägghängt skötbord ifrån Ikea. Tar liite plats uppe på väggen ihop fällt. Man kan ha en låg byrå under och hänger ca 40cm från spjälsängen. Väldigt nimt om jag jämnför med de stora klumpiga jag hade till min förstfödda :)

• Pandamamma79

Helt onödigt att ta upp en plats med skötbord. Räcker att ni har en skötbädd som det är lätt att lägga under sängen eller under bord...

• GrönaDruvan

Vi hade bara en sån där sköt bädd som vi la på golvet. Vi hade haft plats för ett skötbord...men onödig pryl!
    Sen kan inte bebisen riskera att ramla ner heller, om den ligger på golvet!

• straw2008

Heeelt onödigt med skötbord. Vi bytte på sängen eller i soffan på handduk.

I kinamockaskogen.....
  • Suzén

Finns skötbädd med hård bräda som man kan ha på spjälsängen. Väldigt praktiskt. Tror att brio har men den vi köpte var nalle puh motiv fr babyproffs.

• straw2008
    Suzén skrev 2013-09-29 11:33:38 följande:
    Finns skötbädd med hård bräda som man kan ha på spjälsängen. Väldigt praktiskt. Tror att brio har men den vi köpte var nalle puh motiv fr babyproffs.

Fast det går ju bara att ha efter man sänkt ner botten dvs efter typ 7 månader. Fast även då funkar det kasst då barnet dundrar i med huvudet när den ska ställa sig upp.
    I kinamockaskogen.....
  • Pearljam

Vi bor också trångt, 2:a. Köpte ett skötbord att ha över badkaret. Förutsätter dock ett badkar

• swallin

Vi bor också trångt men vi hade en outnyttjad del på köksbänken som vi la en skötbädd på. Bredvid har jag en stor korg med blöjor, tvättlappar mm. Funkar jättebra. Tillgång till vatten och bra arbetshöjd :)

• paret

Vi satte en hylla i hallen, satte fast en träskiva på såna här skenor man sätter hyllor på om ni fattar, då fick vi plats med skorna ändå under.

• Nimrin

Tack så jätte mycket för era svar, tror vi ska investera i en sån där mjuk skötbädd :)

Svar på tråden Skötbord?? Vi har så trångt!