• Jacquline D

Kattunge, hur hantera?

Fick hem en kattunge igår, 12 veckor. Har varit och hälsat på honom ett par gånger hos uppfödaren och han har varit jättesocial och kelig. Nu har han legat och tryckt under sängen sen han kom hit och så fort han ser mig så fräser han. Idag kommer mina två barn hem, de får ju givetvis låta honom va men hur ska jag handskas med honom, ska jag stänga dörren in till sovrummet så han får lugn och ro? Ja... Tips tack!!

• Svar på tråden Kattunge, hur hantera?
  • Furstinna

Pressa inte honom och se till att barnen håller sig undan. Låt honom vara på ett ställe som han känner sig trygg och prata gärna med honom. Har han lådan i närheten? Annars kan det vara bra att hålla honom i närheten av lådan. Inred transportburen han kom i och låt det vara hans trygga plats och lådan nära. Ställ fram mat och dryck närheten men inte nära lådan.

• Jacquline D
    Furstinna skrev 2013-09-29 09:26:04 följande:
    Pressa inte honom och se till att barnen håller sig undan. Låt honom vara på ett ställe som han känner sig trygg och prata gärna med honom. Har han lådan i närheten? Annars kan det vara bra att hålla honom i närheten av lådan. Inred transportburen han kom i och låt det vara hans trygga plats och lådan nära. Ställ fram mat och dryck närheten men inte nära lådan.
    Då låter det som jag gjort rätt då. Har haft mat/vatten, kattlåda och transportbur framme i sovrummet ända sedan han kom. Och jag har låtit honom vara, har bara provat att sätta mig ner på golvet några gånger men han fräser bara han får syn på mig så då har jag gått där i från igen. Rätt?
  • Furstinna
    Jacquline D skrev 2013-09-29 09:43:00 följande:
    Då låter det som jag gjort rätt då. Har haft mat/vatten, kattlåda och transportbur framme i sovrummet ända sedan han kom. Och jag har låtit honom vara, har bara provat att sätta mig ner på golvet några gånger men han fräser bara han får syn på mig så då har jag gått där i från igen. Rätt?

Sätt dig med ryggen emot en bit ifrån och bara prata. Stirra inte på honom. Det kan ta några dagar men sedan kommer han bli modig :). Jag trodde först det var något fel på mina pojkar när som kom hem, dom va som din bortsett från fräsandet. En vecka senare och fortfarande är dom överallt och är heltokiga underbara små varelser som leker och gosar :) tålamod! :)
  • nemo1

En kattunge har enormt behov av en kattkompis så köp en vän till honom.

• Jimman
    nemo1 skrev 2013-09-29 10:52:48 följande:

En kattunge har enormt behov av en kattkompis så köp en vän till honom.

Nä en katt har inget enormt behov av en kattkompis ! Det är nytt för katten , låt den i lugn o ro få utforska o lära känna er !
  • nemo1
    Jimman skrev 2013-09-29 11:54:34 följande:
    Nä en katt har inget enormt behov av en kattkompis ! Det är nytt för katten , låt den i lugn o ro få utforska o lära känna er !
    Jo en KATTUNGE har alltid en enormt behov av en kattkompis att busa med. Inget katthem säljer kattungar som ensamkatter heller.

• Furstinna
    nemo1 skrev 2013-09-29 12:15:00 följande:
    Jo en KATTUNGE har alltid en enormt behov av en kattkompis att busa med. Inget katthem säljer kattungar som ensamkatter heller.

Fast jo det gör dom tyvärr. Men jag håller med om att man bör ha två kattungar och då helst från samma kull.
  • Jimman
    nemo1 skrev 2013-09-29 12:15:00 följande:

Katter behöver socialt umgänge o stimulans , det kan man ge som matte/husse , katter är inte flockdjur ! En katt som nyss kommit till ett nytt hem , kommit bort från mamma o syskon är skygga i början !
  • Rataxes
    Jimman skrev 2013-09-29 15:11:26 följande:
    Katter behöver socialt umgänge o stimulans , det kan man ge som matte/husse , katter är inte flockdjur ! En katt som nyss kommit till ett nytt hem , kommit bort från mamma o syskon är skygga i början !

Det där är väldigt individuellt, båda våra katter var väldigt tillgivna från första kvällen, det tog inte mer än nån timma innan de sov i min sambos knä och i vår säng från första natten.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Jimman
    Rataxes skrev 2013-09-29 17:34:03 följande:

Det där är väldigt individuellt, båda våra katter var väldigt tillgivna från första kvällen, det tog inte mer än nån timma innan de sov i min sambos knä och i vår säng från första natten.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
    Självklart är alla katter olika men det är inget ovanlig att det är som i ts fall
  • och
    Katter lever i flock. Jag vet inte riktigt varifrån myten om att katter ska leva ensamma kommer från, men om katterna själva får välja lever mamman tillsammans med sina ungar även när de har blivit vuxna. De hjälps åt att ta hand om och uppfostra kattungarna, en kattmamma kan låta andra katters ungar dia, och de hjälps åt att jaga bort inkräktare. Hankatter kan vandra runt lite mer och befinner sig lite mer i gruppens utkant. Ungefär en av tio katter föredrar att leva ensam om man ska generalisera lite. Sannolikheten för att din katt kommer att vilja ha sällskap som vuxen är alltså hyfsat stor, och kattungar vill ALLTID ha sällskap.

En människa kan aldrig ersätta en annan katt. Att tro något annat är bara naivt. Alla levande varelser som är flockdjur vill kunna kommunicera, och du kan faktiskt inte prata med din katt även om du kanske tror det.
    The hard way is the right way.
  • nemo1
    Våra tamkatter är definitivt flockdjur, allt annat är gammalt skitsnack om när det fanns vildkatter.
  • Jimman
    nemo1 skrev 2013-09-29 21:24:48 följande:
    Våra tamkatter är definitivt flockdjur, allt annat är gammalt skitsnack om när det fanns vildkatter.
    Du vet inte mycket om katter du inte
  • nemo1
    Jimman skrev 2013-10-03 22:33:39 följande:
    Du vet inte mycket om katter du inte
    Vet du vad.... det gör jag definitivt efter att ha hjälpt hemlösa katter under många år. Vad har du själv för erfarenhet, anser du dig själv som proffs för att du har första katten nu?
Svar på tråden Kattunge, hur hantera?