• Anonym (TS)

Morfin & graviditet - hur ofta törs jag ta en tablett?

Har fått morfin meda 10mg som jag ska ta 1 tablett vid behov.. Tycker det är en luddig beskrivning då jag skulle behöva ta en ganska ofta för att få bort smärtan men.. Tror ni 1 tablett med ca 5-6 timmars mellanrum är okej tills den värsta smärtan är över? Typ tre dagar eller så kanske. Nu har jag inte tagit någon på 5 timmar men känner inte att jag behöver än heller men om jag skulle behöva för att stå ut.

Inatt tog jag först kl 23 och sen kl 05 för att kunna sova.

Är gravid i v 34. Vet att man inte ska ta någon 3 timmar före beräknad förlossning.. Läkaren sa att det inte var någon fara och bebisen är lika pigg som alltid men är fortfarande osäker på hur långt mellanrum jag bör ha mellan intagen för att det inte ska bli fööör mycket.

Kommer väl ta typ en vecka innan jag är av med mina besvär kanske så kommer inte äta hela graviditeten ut.

Tacksam för nån med erfarenhet!

• Svar på tråden Morfin & graviditet - hur ofta törs jag ta en tablett?
  • Anonym (TS)

Förresten, är risken stor att man missar om förlossning börjar bli på G om man är lite påverkad av morfin? Nu menar jag de första förvärkarna när man börjar fundera på om det är dax att kolla klockan lite o givetvis inte hela förloppet :)

Utan mer att man blir mer smärttålig o inte lika uppmärksam på dom första tecknen som värk i ryggen osv.

• bomman

Om jag var dig skulle jag ringa läkaren som skrivit ut läkemedlet alternativt ringa BB/förlossning el. liknande.

• helenen
    bomman skrev 2013-09-29 10:13:55 följande:
    Om jag var dig skulle jag ringa läkaren som skrivit ut läkemedlet alternativt ringa BB/förlossning el. liknande.

Håller med här. Kolla detta med läkare eller barnmorska, det är sisådär en miljon gånger säkrare än att lyssna på diverse folk här som kanske vet - eller kanske bara tycker.  
  • Anonym (TS)

Ja jag lär nog göra det :) tycker 1 vid behov är himla luddigt.. 1-3 om dagen hade gjort mig klokare. Tack för era svar!

Svar på tråden Morfin & graviditet - hur ofta törs jag ta en tablett?