Pojkmamma2 skrev 2013-10-02 16:40:17 följande:
Tack snälla för ditt svar. Ja alltså frågar man honom vad han gjort på dagis så säger han oftast "jag minns inte" eller jag kommer inte ihåg". Jorå hab kan lite matte å räkna klossar ä till tio å så men han kan inte vår adress å leker gärna ensam å är mycket hemma trots att kompisar ofta vill leka med honom. Han vill gärna bestämma över andra å framförallt kompisar. Blir väldigt arg om kompisarna inte gör som han säger de få ggr han e med å leker. men min andra son på 6 år som utreds dör adhd har ett jätte jätte bra matematik minne och minns siffror å tal lätt plätt. Är de ovanligt om man har adhd? Han är väldigt glömsk på andra plan min större son.
Den yngsta har svårare att koncentrera sig å gör gärna flera saker inom loppet av några minuter. Men hm ja vet inte hur du menar med intelligensen? Ge nig några konkreta saker så ska ja försöka svara.
Det jag funderade på var om du bortom språkproblem och motoriska problem upplever att han är generellt sen.
Min dotter har en språkstörning, vi såg de första tecknen under spädbarnsåret med lite och enformigt joller. Jag vet att språkproblem har stark koppling till npf-diagnoser och en tydlig men inte lika stark koppling till utvecklingsstörning men att just språket brukar vara det första tecknet på något inte står rätt till. Konsentrationsproblem började vi nog fundera på i 3-års åldern och vi upplever idag att medan jämnåriga blir bättre och bättre på att konsentrera sig ligger hon på samma nivå, därav den pågående ADHD-utredningen.
Bortom det ser jag ett antal svårigheter.
Hon har svårt att skilja på ord som tillhör samma kategori. Blandar lätt ihop färger, bestick, mönster, namn etc. Även om hon idag kan namge de flesta färger.
Hon har svårt att lära om. Hon har svårt att prova en annan lösning på ett problem om den första inte fungerar. Ska hon lägga pussel är det snarare hammare, än att prova en ny bit som en lösningen ifall 2 bitar inte passar ihop.
Hon provar gärna nya lekar men härmar lite väl mycket. Ska man säga en siffra, färg, klädesplagg så säger hon samma färg jämt, alternativt det kompisen innan sade.
Hon är inte tidig på något. Hon har lärt sig cykla nu som 5-åring, hon har börjat skriva bokstäverna i namnet (även om de inte kommer i rätt ordning), hon kan ramsräkna till 10-20 unifär, hon är hyggligt allmänbildad så hon ligger inte mil efter men ändå aldrig tidig.
Totalt är jag av åsikten att hon har språkproblem, hon har konsentrationsproblem som bägge gör det svårt att prestera på hennes nivå. Jag upplever att hon har vissa inlärningsproblem och att hon generellt är under medel men inte så allvarligt att det handlar om diagnoser.
Med allmänbildad menar jag att hon kan det som förväntas om omvärden. Hon vet att vi bor i sverige och att det finns andra länder. Hon vet man kan prata engelska, att fåglar har 2 ben, att lejon äter bufflar, att det finns veckodagar (men inte alla eller i rätt ordning), att man flyger om man ska åka långt bort, etc. Hittar till förskola och affär.
Lite så menade jag. Upplever du din son åldermässigt lika andra barn eller är han senare rent genrellt.