• Pojkmamma2

ang minsta sonen 5år

Hej! Vi har precis startat upp utredning för ev adhd för äldsta sonen då han har mkt problem med överaktivitet, rastlöshet, svårt å kontrollera impulserna mm m m

Men nu funderar vi även över mindre sonen som blir 5 nu i oktober... Han får oxå utbrott emellan år men inte lika ofta, dock väldig kraftfulla, om nått han anser blir fel så kan han skrika å slåss å slänga sig på golvet i ca 30-45 min. Tex om han inte hann lägga upp grejerna på bandet på affären, inte kan bestämma vad kompisarna gör mm. Men han har svårt med språket, uttalen men har bra språkförståelse. Han har även svårt med fin och grov motorik. Håller i pennan som ett litet barn, ritar bara streck, inte en tillstymmelse till huvudfoting, kompisarna kan rita huvudfotingar, hus, skriva sitt namn mm men inre vår yngsta.. Han har svårt med grovmotorik å att springa, cykla mm.. Han har framförallt svårt med det å det sociala, såsom lekar med kompisar, sitter gärna å kolar på dem när de leker eller är inte med alls.. Ja jag kan funderar ibland om de kan va nån diagnos inblandad där med? Han kan inte heller klä på sig själv, byxor gå bra men inte tröjor, strumpor å såna saker. Känns svårt å veta att han ska börja på förskoleklassen till nästa höst å inte kan dessa saker..

Nån som kan ge tips å råd?

• Svar på tråden ang minsta sonen 5år
  • Kerubmamman

Vad säger förskolan?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • arkeologitjejen

Låter som han är lite sen i utvecklingen utifrån vad du beskriver, men om det är en diagnos eller inte är svårt att säga utifrån ett forum på internet. Utbrott hör till åldern, men i kombination med de svårigheter som du beskriver så hade jag nog också funderat lite. Vad säger förskolan? Är du säker på att ni vill sätta honom i förskoleklass nästa år? Det är frivilligt, han kan ju gå kvar på förskolan om ni tror han behöver det. Jag hade nog också frågat och undrat, men jag kan inte komma med så många tips, han är fortfarande så liten att det kan vara problematiskt att ställa en diagnos, men det förekommer ju.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • UnikFamilj

Den sociala biten kan ju visa på många saker eller inget alls. Det låter ju dock som att han helt klart han en motorisk problematik - läst om DCD..? Vanligt i kombination med ADHD och/eller autismspektrumproblematik tex.

• Pojkmamma2

Tack för era svar. Förskolan säger inte så mycket mer än att han har svårt med det motoriska bitarna samt talet, så nu har vi alla fall fått till en remiss till logoped för honom så de känns bra men ordförståelsen och språkförståelsen har han inga problem med, förstår allt man säger å så, kan göra saker på uppmaningar mm. Men är just det motoriska och sociala som är problemet hemma. Han verkar vara omogen i sitt sätt med motoriken jämfört med barn i samma ålder. Han hatar att gå, och vill gärna bli buren eller åka vagn dock försöker Vi peppa honom att gå då han ju trots allt snart är 5 år (oktober). Kanske ska tillägga att han är tillväxt hämmad oxå, har alltid varit kort för sin ålder å är nu endast 100cm å väger 14 kg. Han följer sin egen kurva väldigt dåligt men varken barn läkare el dietister hittar anledningen om varför det är så här. De enda vi vet utifrån alla prover å undersökningar som är tagna å gjorda är att han har järnbrist. Men inte fått nån indikation på varför han växer så dåligt.

• blubbblubb

Jag tycker att du försöka få igång en utredning även på honom. Jag utreder min 5-åring (vi har stött på varandra i en annan av dina trådar) för att få besked inför skolstarten för att kunna få lämpligt stöd.  Någon frågar om det är lämtligt att börja förskoleklassen eller om han så gå kvar ett år. Svaret på den frågan beror ju mycket på varför han är sen inom vissa områden och i vilken utsträckning det går att åtgärda. 

Språket: Du skriver att han har dåligt uttal men bra språkförståelse.  Men hur är hans språk, kan han formulera meningar på en 4-5års nivå?  t.ex berätta om en bild eller vad han gjort under dagen.
    Finmororik och grovmotorik: Här måste ni ju få hjälp av en sjukgymnast. Ring BVC och be dem skicka en remiss.
    Inför förskoleklass behöver han ju också lämpliga verktyg (dator, stämpelpennor med bokstäver eller liknande etc) så att han inte kommer efter p.g.a motorikproblem. 

Du skriver ingenting om hans matematiska kunskaper eller intelligens. Är han med där? Kan han räkna 10 klossar, vet var han bor och annat som en 4-5 åring ofta kan?

Sen kan jag ju när du skriver att han är tillväxthämmad inte låta bli att fundera på om allt hänger samman, om det finns någon underliggande orsak till samtliga problem.

• Pojkmamma2
    blubbblubb skrev 2013-10-02 13:50:06 följande:

Jag tycker att du försöka få igång en utredning även på honom. Jag utreder min 5-åring (vi har stött på varandra i en annan av dina trådar) för att få besked inför skolstarten för att kunna få lämpligt stöd.  Någon frågar om det är lämtligt att börja förskoleklassen eller om han så gå kvar ett år. Svaret på den frågan beror ju mycket på varför han är sen inom vissa områden och i vilken utsträckning det går att åtgärda. 

Språket: Du skriver att han har dåligt uttal men bra språkförståelse.  Men hur är hans språk, kan han formulera meningar på en 4-5års nivå?  t.ex berätta om en bild eller vad han gjort under dagen.
    Finmororik och grovmotorik: Här måste ni ju få hjälp av en sjukgymnast. Ring BVC och be dem skicka en remiss.
    Inför förskoleklass behöver han ju också lämpliga verktyg (dator, stämpelpennor med bokstäver eller liknande etc) så att han inte kommer efter p.g.a motorikproblem. 

Du skriver ingenting om hans matematiska kunskaper eller intelligens. Är han med där? Kan han räkna 10 klossar, vet var han bor och annat som en 4-5 åring ofta kan?

Sen kan jag ju när du skriver att han är tillväxthämmad inte låta bli att fundera på om allt hänger samman, om det finns någon underliggande orsak till samtliga problem.

Tack snälla för ditt svar. Ja alltså frågar man honom vad han gjort på dagis så säger han oftast "jag minns inte" eller jag kommer inte ihåg". Jorå hab kan lite matte å räkna klossar ä till tio å så men han kan inte vår adress å leker gärna ensam å är mycket hemma trots att kompisar ofta vill leka med honom. Han vill gärna bestämma över andra å framförallt kompisar. Blir väldigt arg om kompisarna inte gör som han säger de få ggr han e med å leker. men min andra son på 6 år som utreds dör adhd har ett jätte jätte bra matematik minne och minns siffror å tal lätt plätt. Är de ovanligt om man har adhd? Han är väldigt glömsk på andra plan min större son.

Den yngsta har svårare att koncentrera sig å gör gärna flera saker inom loppet av några minuter. Men hm ja vet inte hur du menar med intelligensen? Ge nig några konkreta saker så ska ja försöka svara.
  • blubbblubb
    Pojkmamma2 skrev 2013-10-02 16:40:17 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Ja alltså frågar man honom vad han gjort på dagis så säger han oftast "jag minns inte" eller jag kommer inte ihåg". Jorå hab kan lite matte å räkna klossar ä till tio å så men han kan inte vår adress å leker gärna ensam å är mycket hemma trots att kompisar ofta vill leka med honom. Han vill gärna bestämma över andra å framförallt kompisar. Blir väldigt arg om kompisarna inte gör som han säger de få ggr han e med å leker. men min andra son på 6 år som utreds dör adhd har ett jätte jätte bra matematik minne och minns siffror å tal lätt plätt. Är de ovanligt om man har adhd? Han är väldigt glömsk på andra plan min större son.
    Den yngsta har svårare att koncentrera sig å gör gärna flera saker inom loppet av några minuter. Men hm ja vet inte hur du menar med intelligensen? Ge nig några konkreta saker så ska ja försöka svara.

Det jag funderade på var om du bortom språkproblem och motoriska problem upplever att han är generellt sen. 

Min dotter har en språkstörning, vi såg de första tecknen under spädbarnsåret med lite och enformigt joller. Jag vet att språkproblem har stark koppling till npf-diagnoser och en tydlig men inte lika stark koppling till utvecklingsstörning men att just språket brukar vara det första tecknet på något inte står rätt till.   Konsentrationsproblem började vi nog fundera på i 3-års åldern och vi upplever idag att medan jämnåriga blir bättre och bättre på att konsentrera sig ligger hon på samma nivå, därav den pågående ADHD-utredningen.
    Bortom det ser jag ett antal svårigheter.
    Hon har svårt att skilja på ord som tillhör samma kategori. Blandar lätt ihop färger, bestick, mönster, namn etc. Även om hon idag kan namge de flesta färger.
    Hon har svårt att lära om. Hon har svårt att prova en annan lösning på ett problem om den första inte fungerar. Ska hon lägga pussel är det snarare hammare, än att prova en ny bit som en lösningen ifall 2 bitar inte passar ihop.  
    Hon provar gärna nya lekar men härmar lite väl mycket. Ska man säga en siffra, färg, klädesplagg så säger hon samma färg jämt, alternativt det kompisen innan sade. 
    Hon är inte tidig på något.  Hon har lärt sig cykla nu som 5-åring, hon har börjat skriva bokstäverna i namnet (även om de inte kommer i rätt ordning), hon kan ramsräkna till 10-20 unifär, hon är hyggligt allmänbildad så hon ligger inte mil efter men ändå aldrig tidig.  
    Totalt är jag av åsikten att hon har språkproblem, hon har konsentrationsproblem som bägge gör det svårt att prestera på hennes nivå. Jag upplever att hon har vissa inlärningsproblem och att hon generellt är under medel men inte så allvarligt att det handlar om diagnoser.

Med allmänbildad menar jag att hon kan det som förväntas om omvärden. Hon vet att vi bor i sverige och att det finns andra länder. Hon vet man kan prata engelska, att fåglar har 2 ben, att lejon äter bufflar, att det finns veckodagar (men inte alla eller i rätt ordning), att man flyger om man ska åka långt bort, etc. Hittar till förskola och affär.

Lite så menade jag. Upplever du din son åldermässigt lika andra barn eller är han senare rent genrellt.        

• Pojkmamma2
    blubbblubb skrev 2013-10-03 09:10:07 följande:

Det jag funderade på var om du bortom språkproblem och motoriska problem upplever att han är generellt sen. 

Min dotter har en språkstörning, vi såg de första tecknen under spädbarnsåret med lite och enformigt joller. Jag vet att språkproblem har stark koppling till npf-diagnoser och en tydlig men inte lika stark koppling till utvecklingsstörning men att just språket brukar vara det första tecknet på något inte står rätt till.   Konsentrationsproblem började vi nog fundera på i 3-års åldern och vi upplever idag att medan jämnåriga blir bättre och bättre på att konsentrera sig ligger hon på samma nivå, därav den pågående ADHD-utredningen.
    Bortom det ser jag ett antal svårigheter.
    Hon har svårt att skilja på ord som tillhör samma kategori. Blandar lätt ihop färger, bestick, mönster, namn etc. Även om hon idag kan namge de flesta färger.
    Hon har svårt att lära om. Hon har svårt att prova en annan lösning på ett problem om den första inte fungerar. Ska hon lägga pussel är det snarare hammare, än att prova en ny bit som en lösningen ifall 2 bitar inte passar ihop.  
    Hon provar gärna nya lekar men härmar lite väl mycket. Ska man säga en siffra, färg, klädesplagg så säger hon samma färg jämt, alternativt det kompisen innan sade. 
    Hon är inte tidig på något.  Hon har lärt sig cykla nu som 5-åring, hon har börjat skriva bokstäverna i namnet (även om de inte kommer i rätt ordning), hon kan ramsräkna till 10-20 unifär, hon är hyggligt allmänbildad så hon ligger inte mil efter men ändå aldrig tidig.  
    Totalt är jag av åsikten att hon har språkproblem, hon har konsentrationsproblem som bägge gör det svårt att prestera på hennes nivå. Jag upplever att hon har vissa inlärningsproblem och att hon generellt är under medel men inte så allvarligt att det handlar om diagnoser.

Med allmänbildad menar jag att hon kan det som förväntas om omvärden. Hon vet att vi bor i sverige och att det finns andra länder. Hon vet man kan prata engelska, att fåglar har 2 ben, att lejon äter bufflar, att det finns veckodagar (men inte alla eller i rätt ordning), att man flyger om man ska åka långt bort, etc. Hittar till förskola och affär.

Lite så menade jag. Upplever du din son åldermässigt lika andra barn eller är han senare rent genrellt.        

Min son låte väldigt lik di dotter bara det han inte är överaktiv men ändå väl svårt med koncentration på en å samma ska nån längre tid. Han kan dock inte till skillnad från din dotter skriva ens en endaste bokstav, inga huvudfotingar, bara en masa streck. Jo kag kommer ofta å tänka på att han generellt är senare än andra barn i mycket, kan veckodagarna efter att ha suttit å lyssnat på Bolibompas almenacka låt i 2 månader varje dag, men då endast om han sjunger låten, frågar man han så blir de "tisdag fredag lördag onsdag osv" men sjunger han så kan han pga låten. Färger är han inte heller särskilt bra på, mönster å formler kan han inte. Såsom kvadrat, cirkel osv. Han är väldigt speciell som person, går de inte som han vill så blir allt fel. Kan tex skrika 2 timmar efter att vi kommit hem ifrån affären för att jag inte uppfattade eller förstod att han ville lägga upp alla saker på bandet. Han har inte samma intressen som sina jämnåriga pojkkompisar. De har börjar intresera sig för actiongubbar å allt häftigt medans han gillar teletubbies, bamse, drömmarnas trädgård osv. Han struntar fullkomligt i om barnen på fsk blir Fundersam för att han tagit med sig en docka. I helgen var vi tex på ett dop å dit hade han med sig sin docka å hennes nappflaska. Osv.. Vet att vi bor i Sverige, att man måste åka buss å bil längre bitar men han kan inte höger å vänster, vet inte villet håll stan ligger åt trots att vi åker dit varje dag i stort sett, kan inte månaderna. Blandar lätt ihop namn, årstiderna kan han inte, kan räkna till 15, kan inte fokusera på samma sak längre än nån minut, har oftast inte ro att sitta still å äta. Ja listan kan göras lång. Man jämnför sina barn med andras å ser där att de e så som dem. Tack snälla för ditt Inlägg
Svar på tråden ang minsta sonen 5år