• Anonym (:()

Inte använda Cortimyk som gravid?? Svampen gör att jag snart tar livet av mig!

Nu har jag fått en ordentlig omgång med svamp i underlivet och sitter nu här och bara gråter. Det gör ont som sjutton men mest blir man ju helt slut psykiskt. Jag brukar få utskrivet tabletter som jag dock inte får äta nu. Brukar också smörja med Cortimyk då jag tycker att det brukar fungera bättre än Canesten och Pevaryl men på Fass står det att man måste kontakta läkare innan användning om man är gravid så nu törs jag inte använda det heller ju!
    Är det någon här som faktiskt har rådfrågat en läkare innan som kan säga om det är ok?

Fy fan det går inte för en sekund att njuta av att vara gravid när det är såhär ju. 

• Svar på tråden Inte använda Cortimyk som gravid?? Svampen gör att jag snart tar livet av mig!

Nu läser jag också att de gjort om och inte längre säger att det är ok med Pevarylvagitorer vid graviditet utan att det är ett absolut NEJ!
    Jag har ju på inrådan av min BM använt dem flera gånger. Har jag dödat fostret nu??? 

• emtherese

Jag har också svamp nu under grav (12+2). Min BM sa att jag antingen ska köpa pevaryl eller canesten. Dock frågade jag på apoteket och dom rekomenderade verkligen inte pevaryl. Pevaryl ska endast användas om moderns risk på hälsan överstiger fostrets risker för skador.
    Jag köpte Canesten. Då sa dom att jag inte ska använda applikatorn med tabletterna utan använda fingret ist. Och så läste jag på bruksanvisningen att som gravid är det att föredra att bara använda vaginaltabletterna och inte salvan!

Så det du hört stämmer. Dock tror jag inte fostret tagit skada. Du kan ju alltid be om att få ett ul bokat för att säkerställa och sen säga det du läst här på fl om (inkl. Min historia som då är uppbyggd på vad en apotekare sa). Hör vad dom säger sen.

Lycka till! :)

Ja jag får ju köpa Canestwn imorgon men kan inte hjälpa att tro att jag nu dödat fostret. Hur kan så många BM inte veta det här

Alltså det här med pevarylen har ställt till det helt i mitt huvud och det känns som att hela graviditeten är körd!

Men när det står som det gör så kan man väl iallafall få tolka det som så att det är inte lika fraligt att ha använt det i första trimestern som om jag skulle ha gjort det senare?

"Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret" 

• Anonym (Svamp)

Första graviditeten skrev en läkare ur tablett till mig när jag hade svamp, hon sa det var ok även om det stod i pappret att man ej skulle anv. Andra graviditeten sa de absolut nej till tabletter men att jag fick hålla till godo m pevaryl (anv i flera omgångar, både salva o vago ) senaste graviditeten hade jag ingen svamp. De två första mår bra (den tredje är helt vild men det beror ivarfall inte på pevaryl...) . Kan inte komma ihåg att det stod sådär i pevarylpappren. Är det nytt?

Anonym (Svamp) skrev 2013-09-29 18:20:12 följande:
    Första graviditeten skrev en läkare ur tablett till mig när jag hade svamp, hon sa det var ok även om det stod i pappret att man ej skulle anv. Andra graviditeten sa de absolut nej till tabletter men att jag fick hålla till godo m pevaryl (anv i flera omgångar, både salva o vago ) senaste graviditeten hade jag ingen svamp. De två första mår bra (den tredje är helt vild men det beror ivarfall inte på pevaryl...) . Kan inte komma ihåg att det stod sådär i pevarylpappren. Är det nytt?
    Ja vad jag förstår så är det nyligt som FASS ändrat detta. Det var verkligen inte vad en sån som jag behövde som redan är helt psyko av rädsla och oro i början på grav
  • Anonym (Jäkla svamp)

Propyderm ska ha viss antimykotisk effekt och man avråds så vitt jag vet inte från att ta det under graviditet. Kan ju vara något att ta upp med en läkare iaf. (Det är inte traditionellt använt mot svamp, men jag använder det regelbundet på inrådan av gyn. eftersom jag annars får svampinfektioner mer eller mindre hela tiden).

Fy fan om man då hade varit 2 veckor längre gången så man kunde kolla om den lever men nu blir det ovisshet i 2 veckor istället kombinerat med svår svampklåda.

Jag vågar då inte köpa nåt himla Canestwn heller utan jag får leva med det här i 8 månader. Om jag nu inre redan dödat den med Pevaryl.

• Anonym (lugn)

Du kan vara helt lugn!

Man har inte sett att Pevaryl skulle skada fostret på något sätt, men de är ändå tvugna att avråda från det eftersom man sett giftiga effekter på foster i djurstudier. Skillnaden är att djuren fått oerhört höga doser.

Från Fass:

"I djurstudier har ekonazolnitrat inte visat några teratogena effekter men visades vara fostertoxiskt i gnagare när mödrarna fick subkutana doser på 20 mg/kg/dygn respektive orala doser på 10 mg/kg/dygn. Relevansen av dessa fynd för människa är inte känd. Den systemiska absorptionen av ekonazol är låg (< 10%) efter lokal applikation på oskadad hud hos människa."

De menar alltså att om man tar doser på 20mg/kg/dygn så är det skadligt (om man får det insprutat under huden, eller äter det). Detta betyder att om man väger 50 kg så är det 1000mg, eller 1 gram per dygn. Krämen innehåller 1% ekonazol, vilket innebär att man behöver injicera 100g kräm för att det skall vara skadligt. Den vanliga tuben är på 30g. Smörjer man utanpå huden så tas väldigt liten del upp av kroppen,

Vagitorierna är på 150 mg, men bara ca 5% tas upp av kroppen. Det betyder att man behöver föra in ca 130 st vagitorier om man väger 50 kg för att det kanske skall vara skadligt (i alla fall om man är råtta).

Janusinfo är en pålitlig bra sida om läkemedel och graviditet/amning. Där står att det inte är skadligt med Pevaryl eftersom absorption med påverkan på fostret är ej sannolik.

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=1033

• dogcatbird

En salva bra mot svamp är en barnsalva som jag brukar använda. 
    Libero zinc cream. det känns varmt när man har lagt på salvan, men blir snabbt bättre! 

• Anonym (lugn)

Man kan använda cortimyk utan risk för fostret under graviditet.

Anonym (lugn) skrev 2013-09-29 21:26:15 följande:

Man kan använda cortimyk utan risk för fostret under graviditet.

Lovar du?

För nu gjorde jag det för att slippa gråta mig till sömns pga smärtan.
  • Anonym (lugn)
    Anonym (:() skrev 2013-09-29 21:53:46 följande:
    Lovar du?
    För nu gjorde jag det för att slippa gråta mig till sömns pga smärtan.
    Jag lovar :)
  • Anonym (Tips)

Jag hade också problem med svamp i underlivet, under graviditeten. Brukar inte ha det annars. Fick tipset att tvätta och torktumla alla mina trosor i hög värme, så får man inte tillbaka det på det sättet i alla fall. Funkade bra för mig och helt ofarligt för fostret! (Även om det säkert slet rätt så rejält på trosorna...)

• dogcatbird
    Anonym (Tips) skrev 2013-09-29 22:16:56 följande:
    Jag hade också problem med svamp i underlivet, under graviditeten. Brukar inte ha det annars. Fick tipset att tvätta och torktumla alla mina trosor i hög värme, så får man inte tillbaka det på det sättet i alla fall. Funkade bra för mig och helt ofarligt för fostret! (Även om det säkert slet rätt så rejält på trosorna...)
    Precis, man måste tvätta trosorna varmt. Kolla också om det inte är tvätt-eller sköljmedel du reagerar på. När du tvättar - lägg inte tvättmedel i facket utan direkt i trumman under kläderna. Då fastnar det inget i maskinen som sedan ger rester i sköljvattnet.

Jag får börja tvätta mina trorsor för sig då när det tvättas. 
    Har fortsatt smörja med Cortimyk på kvällarna och har sådan vansinnig ångest ändå över att det ev.  är farligt för fostret. 

• Maria 434
    Anonym (:() skrev 2013-10-01 14:46:37 följande:
    Jag får börja tvätta mina trorsor för sig då när det tvättas. 
    Har fortsatt smörja med Cortimyk på kvällarna och har sådan vansinnig ångest ändå över att det ev.  är farligt för fostret. 

Är det inte bättre att du frågar en läkare än litar på någon anynom på nätet?
Svar på tråden Inte använda Cortimyk som gravid?? Svampen gör att jag snart tar livet av mig!