Skillnaden mellan El och energi och Teknikprogrammet.
Vad är skillnaden mellan El och energi-data kommunikations program och Teknikprogrammets- Information och medieteknik?
Vad är skillnaden mellan El och energi-data kommunikations program och Teknikprogrammets- Information och medieteknik?
EE är yrkesförberedande medan TK är högskoleförberedande.
Förutom svaret ovan så skiljer sig förmodligen kursinnehållet en hel del också.
Det tippar jag på att de inte kan. El och energi är ju mer praktiskt, typ arbeta med hårdvaran. Teknik pr är mer teoretiskt. Och arbetet är fokuserat på mjukvaran, typ programmering. Men de som går teknik pr läser ju vidare på högre nivå.
Alltså, jag kan inte programmen så utförligt. Men El är ju förberedande för att kunna jobba och Teknik är förberedande för studier. Jag tror det är svårt att bli anställd efter Teknik, de behöver läsa vidare på högskolan. Och du bör kunna få jobb som inom typ datasupport kanske? Teknik pr läser väl mer programmering och många går väl vidare till ingengörsvängen. De läser mer teori och du mer praktiskt.
Har ni Ingen SYV på din skola?
Ni som kanske vet om detta kan ni vara snälla och svara
Vad med mitt svar är du missnöjd med? Jag tycker jag varit rätt tydlig.
Ditt svar har varit tydlig. Men jag vill gärna ha svar från dem som har studerat en av dem två program
Det blir nog svårt, programmen är såpass nya (i den exakta formen som de är idag) så ingen har hunnit ta studenten ännu. Ring till en gymnasieskola som erbjuder båda programmen och prata med deras SYV.