• Nemanja

Skillnaden mellan El och energi och Teknikprogrammet.

Vad är skillnaden mellan El och energi-data kommunikations program och Teknikprogrammets- Information och medieteknik?

• Svar på tråden Skillnaden mellan El och energi och Teknikprogrammet.
  • krompa

EE  är yrkesförberedande medan TK är högskoleförberedande.

• missan75

Förutom svaret ovan så skiljer sig förmodligen kursinnehållet en hel del också.

• Nemanja
    missan75 skrev 2013-09-29 15:10:00 följande:
    Förutom svaret ovan så skiljer sig förmodligen kursinnehållet en hel del också.
    Ja det gör det liksom, men dem som går till el och energi- dator och kommunikation dom kan jobba med att fixa datorer alltså jobba med service medans dem andra i teknik utvecklar spel, appar osv programmerare. Dem som går i el och energi kan inte jobba med sådant som teknikerna gör eller? 
  • missan75

Det tippar jag på att de inte kan. El och energi är ju mer praktiskt, typ arbeta med hårdvaran. Teknik pr är mer teoretiskt. Och arbetet är fokuserat på mjukvaran, typ programmering. Men de som går teknik pr läser ju vidare på högre nivå.

• Nemanja
    missan75 skrev 2013-09-29 16:21:27 följande:
    Det tippar jag på att de inte kan. El och energi är ju mer praktiskt, typ arbeta med hårdvaran. Teknik pr är mer teoretiskt. Och arbetet är fokuserat på mjukvaran, typ programmering. Men de som går teknik pr läser ju vidare på högre nivå.
    Men jag går ju i el och energi- dator och kommunikations teknik, Programfördjupning Webbutvecklare. Teknikerna har också programmering, webbutveckling och datorteknik . Vad är skillnaden mellan deras och min?
  • missan75

Alltså, jag kan inte programmen så utförligt. Men El är ju förberedande för att kunna jobba och Teknik är förberedande för studier. Jag tror det är svårt att bli anställd efter Teknik, de behöver läsa vidare på högskolan. Och du bör kunna få jobb som inom typ datasupport kanske? Teknik pr läser väl mer programmering och många går väl vidare till ingengörsvängen. De läser mer teori och du mer praktiskt.

Har ni Ingen SYV på din skola?

• missan75

Vad med mitt svar är du missnöjd med? Jag tycker jag varit rätt tydlig.

• Nemanja

Ditt svar har varit tydlig. Men jag vill gärna ha svar från dem som har studerat en av dem två program

• missan75

Det blir nog svårt, programmen är såpass nya (i den exakta formen som de är idag) så ingen har hunnit ta studenten ännu. Ring till en gymnasieskola som erbjuder båda programmen och prata med deras SYV.

Svar på tråden Skillnaden mellan El och energi och Teknikprogrammet.