• Indiansommar

Hur lagar jag en god pepparbiff?

Köpte pepparbiffar i affären som jag tänkte laga till idag och ha en potatisgratäng till. Men hur lagar jag till biffen på bästa sätt? Lagar mycket sällan nötkött, och steker i princip aldrig biff!! Så snälla hjälp mig!! Försökte googla men hitta inget bra tyckte jag...

• Svar på tråden Hur lagar jag en god pepparbiff?
  • Lena

Hög temperatur och kort tid. Lägg sen i såsen och flambera :)

• Indiansommar
    Lena skrev 2013-09-29 15:57:14 följande:
    Hög temperatur och kort tid. Lägg sen i såsen och flambera :)
    Har aldrig flamberat, hur gör jag det? Vad brukar du ha för sås? Hur länge steker du biffarna?
  • Lena

0.5-1min per sida. Du kan bara ta upp biffarna och ha i grädde till en skysås. När du flamberar häller du på 40% alkohol och tänder på.

• Indiansommar

häller jag alkoholen i såsen eller tar jag bort såsen lägger tillbaka biffarna och slår på alkohol?

• Aniiee
    Indiansommar skrev 2013-09-29 16:06:08 följande:
    häller jag alkoholen i såsen eller tar jag bort såsen lägger tillbaka biffarna och slår på alkohol?
    Slå på alkoholen och flambera innan du gör sås i stekpannan. Låååååångt borta från köksfläkten.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lena

Jag tycker man flamberar precis innan servering och har både sås och biffar i pannan då

• Selfish Geene

Ta fram köttet ur kylen i god tid så att det har rumstemperatur när du lägger det i stekpannan.
    Mycket smör och medelhög/hög värme, köttet är medium när det känns som "tummuskeln" på insidan av handen

• Aniiee
    Lena skrev 2013-09-29 16:15:22 följande:
    Jag tycker man flamberar precis innan servering och har både sås och biffar i pannan då
    Ja, det kanske man kan. Jag skulle fått smäll på fingrarna om jag gjorde så på jobbet, men jag är lite yrkesskadad,,,,
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lena

Jag har fått det flamberat vid servering för showen. Men gör man det bara för smaken är det antagligen bättre att göra innan.

Svar på tråden Hur lagar jag en god pepparbiff?