• detfinnsingetledigt

Litar ni på er dotter/son?

Jag är en 15årig tjej, fyller 16 i början av 2014. Jag vet att detta inte är en sida för mig men jag vill höra vad andra föräldrar har för åsikter, inte bara mina egna föräldrar :)

Mina föräldrar litar inte på mig. Jag är världens snällaste tjej. Följer alla regler, sköter mig i skolan, är aldrig ute med kompisar, är alltid hemma på helger och har aldrig druckit, rökt eller nåt sånt. Jag har aldrig haft ett förhållande heller. Så det finns ingen anledning för mina föräldrar att inte lita på mig, tycker jag.

Alldeles nyss så pratade dom om att vi skulle till mormor en helg, alltså lördag-söndag (hon bor en bit ifrån oss). 

Jag sa: "asså ni kan ju inte alltid ta för givet att jag vill följa med dit, jag vill stanna hemma"
    Mamma: "du har inget val du är bara 15" 
    jag: "ja..? just därför kan jag vara hemma själv" 
    Mamma "Nej vi tycker du är för liten".
    Jag: "Nej det är bara du som tycker det"
    Pappa: *säger inget*
    Jag: "Varför får jag inte vara hemma själv?"
    Mamma: "Du får inte vi litar inte på dig"

Dom där orden "vi litar inte på dig", dom gjorde verkligen ont! :(
    Det är inte bara tack vare den här lilla grejen som jag skriver detta. Jag vill att mina föräldrar ska lita på mig. 

Hur ska jag göra så att mina föräldrar börjar lita på mig? Litar inte ni heller på era 15åriga döttrar? Det känns som att dom inte fattar att jag är 15 år snart 16. Dom kommer alltid behandla mig som en 8åring..

• Svar på tråden Litar ni på er dotter/son?
  • Philippa

Du måste fråga dom varför dom inte litar på dig samt vad du behöver göra för att få dom att lita på dig!

• Lindsey Egot the only one

Mina barn får inte heller vara ensamma hemma om vi ska iväg. Vet om familjers hus häromkring som blivit totalförstörda när det blivit nys om att det är föräldrarfritt och andra tar sig friheten att ha fest i hus där bara tonåringen är hemma. Tyvärr täcker inte försäkringen för sådant.

• detfinnsingetledigt
    Philippa skrev 2013-09-29 17:48:20 följande:
    Du måste fråga dom varför dom inte litar på dig samt vad du behöver göra för att få dom att lita på dig!
    Tack jag ska faktiskt göra det! Jag frågade det för typ ett halvårsen och då sa dom nåt i stil med " då skulle du bara ta hem massa killar". Asså jag är ingen sån person, jag känner knappt några killar? och OM jag skulle gjort det. Vad hade det gjort? 
  • detfinnsingetledigt
    LindaEfraim skrev 2013-09-29 18:04:38 följande:
    Mina barn får inte heller vara ensamma hemma om vi ska iväg. Vet om familjers hus häromkring som blivit totalförstörda när det blivit nys om att det är föräldrarfritt och andra tar sig friheten att ha fest i hus där bara tonåringen är hemma. Tyvärr täcker inte försäkringen för sådant.
    Okej om man har såna barn som festar så förstår jag att man är rädd för att lämna dom hemma själva. Men jag är inte sån och det vet mina föräldrar!
  • Lindsey Egot the only one
    detfinnsingetledigt skrev 2013-09-29 18:12:00 följande:
    Okej om man har såna barn som festar så förstår jag att man är rädd för att lämna dom hemma själva. Men jag är inte sån och det vet mina föräldrar!
    Fast du vet inte hur det blir närryktet går påbuden och rätt som det är tar någon annan över huset. Jag vet ungdomar som är extremt skötsamma som fått hem drägen i byn som dessa ungdomar aldrig någonsin har umgåtts med. Dessa dräg våldgästar.
  • Näckrosen

Tyvärr håller jag med ovan inlägg. Jag skulle inte lämna mina barn en helg när de är 15, just pga att man inte törs lita på andra ungdomar.
    OM det inte finns någon granne/släkting i närheten som kan ha lite koll.

Svar på tråden Litar ni på er dotter/son?