• Zizzy

Dansk dokumentär?

Hej!

Jag letar febrilt efter en dansk dokumentär som gick på tv för många år sedan. Hhur jag än söker hittar jag den inte och jag kommer så klart inte ihåg vad den heter....

Den handlade om en bonde som skaffar barn med en kvinna som är svårt handikappad, eller om hon råkar ut för något under tiden och blir handikappad av någon anledning.... Jag minns inte riktigt... Dokumentären handlar om deras vardag, hur han måste vara på två ställen samtidigt. Hur hon envisas med att sköta barnet själv, fast hon inte klarar av det och hur socialtjänsten(?) tillslut rycker in.

Är det någon som känner igen detta? Eller finns det någon som vet vart jag kan söka efter denna dokumentär?

• Svar på tråden Dansk dokumentär?
  • Queenie70

Nä men skulle gärna se den så jag väntar på svar...

• elyse

Jag kommer ihåg den. SVT borde ha den i sitt arkiv. Jag skulle höra av mig till dem och fråga.  

• pluvdo

Jag minns den. Minns dock inte vad den hette. Jag minns det som att kvinnan var gravt CP-skadad. Hon kunde inte prata och inte använda kroppen utan hon kommunicerade genom lite olika läten och främst en dator tror jag. Och ja, hon satt i princip och var sur för att en annan kvinna tog hand om hennes bebis istället för hon själv. Jag tyckte synd om både henne och barnet.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo

Om det nu var samma dokumentär jag sett. I den jag såg så har jag för mig att mannen jobbade som assistent åt kvinnan. Minns ingenting om att soc. ryckte in, men det är ju inte omöjligt.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Zizzy
    pluvdo skrev 2013-09-29 19:11:17 följande:
    Jag minns den. Minns dock inte vad den hette. Jag minns det som att kvinnan var gravt CP-skadad. Hon kunde inte prata och inte använda kroppen utan hon kommunicerade genom lite olika läten och främst en dator tror jag. Och ja, hon satt i princip och var sur för att en annan kvinna tog hand om hennes bebis istället för hon själv. Jag tyckte synd om både henne och barnet.

Visst, det är den dokumentären! Jag såg den inte från början, men jag tyckte den var så intressant att jag vill se hela.
    Hur 17 hittar man en gammal dokumentär? 
  • Mli 014

Maila SVT eller DR. Sök eventuellt på youtube efter ett klipp så du kan få titeln.

• Mli 014

Maila SVT eller DR. Sök eventuellt på youtube efter ett klipp så du kan få titeln.

• pluvdo

Om man kunnat danska så hade det kanske varit lättare, men det kan i alla fall inte jag.

• Mli 014

Jag kan danska, och jag hjälper gärna med översättning om det behövs.

pluvdo skrev 2013-09-29 21:42:42 följande:
    Om man kunnat danska så hade det kanske varit lättare, men det kan i alla fall inte jag.

• pluvdo
    Mli 014 skrev 2013-09-29 21:53:59 följande:
    Du kommer inte ihåg hur gammal den är?
    Nu är jag inte TS, men ändå. Bra fråga. Jag vill minnas att det var minst fyra-fem år sedan jag såg den i alla fall.
  • Mli 014

Har evt. Hittat lite info.

Mamman hette Lisbeth och sonen Peter.

Sändes tidigt i mars 2004 på Dr1 första gången. Söker lite mer och återkommer så fort jag hittar mer.

• Mli 014

DR Dokumentar: En rigtig familie

DR Dokumentar: En rigtig familie 03. marts 2004 kl. 20:00 på DR1

Lisbeth Jørgensen er spastisk lammet. Hun kan ikke tale, få eller klare sig selv. Alligevel vil Lisbeth og hendes mand have et barn, så de kan blive en rigtig familie.

Hvad skal man kunne tilbyde et barn, for at sætte det i verden? 28-årige Lisbeth Jørgensen er spastisk lammet og har været det hele sit liv. Hun kan ikke tale, gå eller klare sig selv. Lisbeth er dybt afhængig af andre menneskers hjælp for at komme i gennem en ganske almindelig dagligdag.

Alligevel vil Lisbeth og hendes mand have et barn, så de kan blive en rigtig familie.

- Jeg har altid drømt om at få et barn, ligesom andre kvinder - selvom jeg har et handicap. For børn er søde, udtrykker Lisbeth sig via en talende computer.

Men hvor mange fysiske og psykiske ressourcer skal der til, for at man kan sætte et barn i verden? Er kærlighed nok? Og hvordan skal det gå med en mor, der ikke kan løfte sit barn, tage vare på sit barn eller tale sproget med sit barn?

Kommunen meddeler, at hvis parret gør alvor af sine planer om at få et barn, vil den på grund af Lisbeths stærke handicap betragte Jens som eneforælder. Jens gennemgår derfor frivilligt en før-forældreevne-test hos en psykolog, som finder Jens egnet som eneforælder. Vejen er nu banet for Lisbeth og Jens? ønskebarn.

DR Dokumentar har i over et år fulgt familien på tæt hold fra graviditeten, under fødselen, og gennem barnets første leveår frem til 1-års fødselsdagen. Jens og Lisbeth er meget ærlige, når de gennemlever de op- og nedture, de ikke kunne forudse. Derfor er det en meget stærk, rørende og tankevækkende dokumentar ? hvor seeren på nærmeste hold følger, hvordan Lisbeth og Jens? drøm om at blive en rigtig familie bliver til barsk hverdag.

Tilrettelæggelse: Karin Slot Christiansen

• pluvdo

:)

Jag hade just hittat en gammal Familjelivstråd från 2006 där några diskuterade dokumentären och att de just sett den, så då var den så gammal alltså. Då hade det dessutom tydligen kommit en dokumentär till om familjen som någon i tråden sett på dansk TV.

• Mli 014

Kom på några tips mer angående Danska Dokumentärer. Om du ändå vill se:
    På hemsidan TV2play kan du hitta dokumentärerna:
    "Er du mors lille dreng?" och "Er du mors lille dreng? - 10år senere"
    Som handlar om ett par som får en son Jørn i 1997, men familjen är under uppsym eftersom de lever i en sk. "turbulent tillværelse" efter några månader blir pojken tvångsomhändertagen och satt i fosterfamilj.
    (Det är absolut ingen film för känsliga!!)
    uppföljaren är som sagt 10 år senare när samma mamma får ännu ett barn, och man får se hur det går för Jørn när han har blivit äldre. (fortfarande ingen film för känsliga)

två filmer om hur samhället försöker ingripa men inte lyckas och hur barn hamnar i kläm, när det är lätt att bli förälder men inte lika lätt att vara förälder.

Svar på tråden Dansk dokumentär?