• Anonym (Jag igen)

Har använt Pevaryl. Har jag dödat fostret nu?

Jag har en tråd ute redan ang Cortimyk där detta med pevaryl kom upp så jag gör helt enkelt en nu tråd med rätt rubrik.

Jag har savmp, något så Guds förbannat! Jag är också gravid i vecka 5+3, jäkligt tidigt mao och får iom detta inte äta det receptbelagda tabletterna jag i vanliga fall äter.
    Istället har jag använt mig av Pevaryl Vagitorer + salva, under flera kvällar, precis som jag gjort vid tidigare graviditeter. Dock har det varit under senare delen av grav då.

Nu sitter jag och läser på flera flera ställen att det plötsligt blivit bestämt att man verkligen inte ska använda Pevaryl vid graviditet utan enbart Canesten. Även FASS har ändrat sin text och skriver där att man inte bör använda det.

Nu är jag livrädd och känner att jag lika gärna  kan sluta drömma om den här graviditeten när jag lär ha dödat fostret med pevaryl?! 

• Svar på tråden Har använt Pevaryl. Har jag dödat fostret nu?
  • Anonym (Jag igen)
    Dimitra skrev 2013-09-29 20:08:29 följande:
    Nej, du har inte dödat fostret.

Läsning i ämnet: www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fo...
    Men jag förstår inte. Varför skriver FASS på ett vis och den där sidan på ett annat och hur vet man på riktigt vilken av dom man kan lita på?
  • Dimitra
    Anonym (Jag igen) skrev 2013-09-29 20:09:57 följande:
    Men jag förstår inte. Varför skriver FASS på ett vis och den där sidan på ett annat och hur vet man på riktigt vilken av dom man kan lita på?
    Fass skriver inte heller att Pevaryl dödar nått foster.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3
    The Dimitra universe.
  • Anonym (Jag igen)
    Dimitra skrev 2013-09-29 20:15:36 följande:
    Fass skriver inte heller att Pevaryl dödar nått foster.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Nej men förut har det aldrig stått något om att man borde kontakta läkare först eller att man bara sa använda det om man tycker att nyttan överväger riskerna för fostret. Låter ganska allvarligt och farligt tycker jag
  • Dimitra
    Anonym (Jag igen) skrev 2013-09-29 20:18:07 följande:
    Nej men förut har det aldrig stått något om att man borde kontakta läkare först eller att man bara sa använda det om man tycker att nyttan överväger riskerna för fostret. Låter ganska allvarligt och farligt tycker jag
    Men du är ju i vecka 6, alltså i första trimesten med god marginal. Då är det ju helt ok att ta Pevaryl.
    The Dimitra universe.
  • Anonym (säkerhet.)
    Anonym (Jag igen) skrev 2013-09-29 20:18:07 följande:
    Läkemedelsverket har ju på ett sätt blivit hårdare på senare tid med all medicin. Jag köpte en som är samma som Alvedon, och där står det att man bör kontakta läkare innan. Vilket man ju inte behöver med Alvedon. I samma veva läste jag en pdf, som jag självklart inte minns namnet på nu, där det uttryckligen står att vi i Sverige har extremt få medel som de facto är skadligt för fostret. Man tar helt enkelt det säkra före det osäkra. Om jag kan komma på namnet ska jag återkomma.  
  • Anonym (Jönköping)

Du tycker inte du borde ringa barnmorska eller läkare och fråga istället för amatörer på familjeliv??

• Anonym (Jag igen)

Tack snälla ni för svar.

• Anonym (been there)

Har båda mina graviditeter haft svamp och använt pevaryl kräm. Mina barn är helt normala.

Men det är ju i mina fall.

• Frau Farbissina
    Anonym (Jönköping) skrev 2013-09-29 20:34:45 följande:
    Du tycker inte du borde ringa barnmorska eller läkare och fråga istället för amatörer på familjeliv??
    Vilka barnmorskemottagningar har öppet på helgerna?
    TS, ring imorgon om du vill vara på den säkra sidan.
    Ring 1177 nu så kan de säkert svara på din fråga nu.
    Men tror inte du behöver vara orolig.
    Really?
  • Frau Farbissina

Så här står det i FASS:

På grund av vaginal absorption ska Pevaryl vagitorier endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl vagitorier kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret.

Du kan nog vara lugn med andra ord. Testa Canesten annars. Salvan kan du använda när som helst.

Really?
  • Anonym (:))

Jag var hos barnmorska i torsdags och hon sa åt mig att köpa antingen canesten eller pevaryl, det blev canesten efter att ha pratat en stund med dom på apoteket men tror inte pevaryl ska vara farligt efterssom barnmorskan rekomenderade det..jag är i v 25.

Jag tycker inte du ska oroa dig:)

• Anonym (Jag igen)

Jag ringde min BM och berättade om min oro men hon sa att det bara är ett krig mellan tillverkarna och tycker att jag ska fortsätta med PEVARYL.
    Fy så kluven jag blir. Hon lät väldigt övertygande och ni också samtidigt som det har ändrats i fass osv.
    Jag vet ju också att Pevaryl hjälper mig bättre än Canesten....

Åhh!

• jag med01

Hej!
    Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig, jag är gravid i v 27 och har mellan v 8 och nu behövt behandla med pevaryl 7! gånger och min bebis lever då fortfarande med tanke vilket liv det är på den :) Har provat canesten med för att jag blev nervös av texten i fass men det hjälpte inte lika bra. Men jag var hos gynekologen och frågade och de sa att det inte var någon fara alls med att använda pevaryl och att man till och med kan långtidsbehandla och ta ett vagitorium varannan dag i två veckor om det är en svår infektion utan fara. Anledningen till att det står som det gör i fass är för att det inte gjorts en studie på enbart effekten av pevaryl under graviditeter och därför får företaget inte skriva att det är helt säkert. Janusinfo däremot är en sammanställning av register där alla läkemedel som gravida kvinnor uppgett att de tagit finns  med.  Fortsätt att använda pevaryl du, men är du väldigt orolig så rekommenderar jag att du bokar tid till en gynekolog. Jag vet att jag fick använda en annan salva än pevaryl för att min kropp reagerade så på hormonerna att jag tom fick excem av svampen :P

• Anonym (Jag igen)
    jag med01 skrev 2013-09-30 10:24:45 följande:

Hej!
    Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig, jag är gravid i v 27 och har mellan v 8 och nu behövt behandla med pevaryl 7! gånger och min bebis lever då fortfarande med tanke vilket liv det är på den :) Har provat canesten med för att jag blev nervös av texten i fass men det hjälpte inte lika bra. Men jag var hos gynekologen och frågade och de sa att det inte var någon fara alls med att använda pevaryl och att man till och med kan långtidsbehandla och ta ett vagitorium varannan dag i två veckor om det är en svår infektion utan fara. Anledningen till att det står som det gör i fass är för att det inte gjorts en studie på enbart effekten av pevaryl under graviditeter och därför får företaget inte skriva att det är helt säkert. Janusinfo däremot är en sammanställning av register där alla läkemedel som gravida kvinnor uppgett att de tagit finns  med.  Fortsätt att använda pevaryl du, men är du väldigt orolig så rekommenderar jag att du bokar tid till en gynekolog. Jag vet att jag fick använda en annan salva än pevaryl för att min kropp reagerade så på hormonerna att jag tom fick excem av svampen :P

Tack för ditt inlägg. Det känns lite bättre. Jag vill ju helst använda pevaryl då Canesten bara smular och är torrt och inte hjälper lika bra. Jag tror jag ska mota bort all ångest och rädsla och lita på min BM och det där Janus. Kanske blir psyket lite stabilare om jag blir av med svampen.
  • Anonym (Jag igen)

På Apoteket här hade dom då inte hört något om det nya ang pevaryl. Nu blev det så och så ber vi till alla högre makter att den lever när vi ska göra VUL om 1,5 vecka.

Den längsta 1,5 veckan i mitt liv

• Anonym (Jag igen)

Jag fick ångest och gick och köpte Canesten ändå. Jag börjar väl med det och ser om det hjälper. Annars får jag gå på pevarylen...

• Anonym (Jag igen)

Nä. Efter den här natten har jag tagit beslutet att använda Pevaryl. Jag har gråtit hela natten och lakanen är blodiga av kliandet. Jag kan ju i vilket fall inte njuta av den här graviditeten när jag mår såhär.

Men sedan lär jag ha ångest resten av tiden, om det nu lever någon bebis.

• Björnbärspaj
    Anonym (Jag igen) skrev 2013-10-01 07:49:28 följande:
    Nä. Efter den här natten har jag tagit beslutet att använda Pevaryl. Jag har gråtit hela natten och lakanen är blodiga av kliandet. Jag kan ju i vilket fall inte njuta av den här graviditeten när jag mår såhär.
    Men sedan lär jag ha ångest resten av tiden, om det nu lever någon bebis.
    Fungerar inte canesten?
  • Anonym (Jag igen)
    Björnbärspaj skrev 2013-10-01 08:12:14 följande:
    Fungerar inte canesten?
    Det brände som eld och gjorde så himla ont plus att jag inte tror ett dugg på den där torra hårda vagitoren som det var. Är man snustorr och blödande så löses inte den upp något vidare. Den var typ hel fortfarande imorse. Pevaryl är ju nån typ av fett och smälter ju nästan direkt.
Svar på tråden Har använt Pevaryl. Har jag dödat fostret nu?