• Anonym (ovan sjukling)

Hur fungerar det med frikort?

Vad räknas in och hur får man det?
    Jag har aldrig tidigare varit sjuk och har noll koll. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hur fungerar det med frikort?
  • Anonym (Sjuko)

Du ska komma upp i 1200 kr och det är all vård inom din region som räknas in.

• Anonym (ovan sjukling)
    Anonym (Sjuko) skrev 2013-09-29 21:05:42 följande:
    Du ska komma upp i 1200 kr och det är all vård inom din region som räknas in.
    Tack för svar!

All vård: vårdcentral, medicin?
    Hur gör man sen då, ansöker man någonstans eller vad?
  • Anonym (VC)
    Anonym (ovan sjukling) skrev 2013-09-29 21:06:57 följande:
    Tack för svar!

All vård: vårdcentral, medicin?
    Hur gör man sen då, ansöker man någonstans eller vad?
    Det är olika för vård och för medicin. 

• Anonym (Tilda)
    Anonym (ovan sjukling) skrev 2013-09-29 21:06:57 följande:
    Tack för svar!All vård: vårdcentral, medicin?Hur gör man sen då, ansöker man någonstans eller vad?

1100 ska du komma upp i. Du får ett stämpelkort som du får stämplar i varje gång du betalar. Efter du har kommit upp i 1100 får du ett frikort. Då visar du upp kortet i kassan och slipper betala. Detta frikort gäller i ett år från det datum du fick din första stämpel. All medicinsk vård är inkluderat, på vårdcentralen och speciallistmottagningar, dock inte tandvård eller onödiga rent kosmetiska grejer.

Medicin går på ett eget högkostnadsskydd, då ska du komma upp i runt 2000 kronor (jag minns inte den exakta summan) det sköter de på Apoteket. Det blir gratis automatiskt då du har kommit upp i rätt summa.
  • Anonym (ovan sjukling)
    Anonym (VC) skrev 2013-09-29 21:10:54 följande:
    www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattig.../
    Gällande sjukvård

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Om-lakeme.../
    gällande medicin. 
    Anonym (Tilda) skrev 2013-09-29 21:13:39 följande:

1100 ska du komma upp i. Du får ett stämpelkort som du får stämplar i varje gång du betalar. Efter du har kommit upp i 1100 får du ett frikort. Då visar du upp kortet i kassan och slipper betala. Detta frikort gäller i ett år från det datum du fick din första stämpel. All medicinsk vård är inkluderat, på vårdcentralen och speciallistmottagningar, dock inte tandvård eller onödiga rent kosmetiska grejer.

Medicin går på ett eget högkostnadsskydd, då ska du komma upp i runt 2000 kronor (jag minns inte den exakta summan) det sköter de på Apoteket. Det blir gratis automatiskt då du har kommit upp i rätt summa.
    Tack för svar!

Har dock inte frågat efter kort att stämpla, kom att tänka på det här nu, när jag redan gått... 5 ggr.
    Tror ni man kan be dem fixa det i efterhand?

• Anonym (Tilda)
    Anonym (ovan sjukling) skrev 2013-09-29 21:17:07 följande:
    Tack för svar!Har dock inte frågat efter kort att stämpla, kom att tänka på det här nu, när jag redan gått... 5 ggr.Tror ni man kan be dem fixa det i efterhand?

Om du har kvittona kvar sågår det att fixa i efterhand.
  • Anonym (VC)
    Anonym (ovan sjukling) skrev 2013-09-29 21:17:07 följande:
    Tack för svar!

Har dock inte frågat efter kort att stämpla, kom att tänka på det här nu, när jag redan gått... 5 ggr.
    Tror ni man kan be dem fixa det i efterhand?

Det kan de fixa. Be bara om ett kort nästa gång och be dem föra in dina besök i kortet. Har inte varit något problem för mig att göra det.
  • cookie1

Ja det går att ordna i efterhand. Har du internetbanken o har betalat med kort, kan du skriva ut beloppen och få de i stämplade. Är väl lite olika på landsting med beloppet för frikort. Här är det 1200kr. Apoteket har 2200kr om jag inte minns fel men där tar det längre tid då vid 900kr får man 30% rabatt, 1100kr 50% rabatt osv. Finns frikort för Sjukresor med taxi också, här är det 1200kr.

• GrodanHopp

Det är inte alla landstigning som har kvar stämpelkorten utan det registreras elektroniskt, det kan vara därför du inte fått något.
    Frikortet gäller över hela landet och det samma gäller stämplarna.

• Anonym (FK)
    cookie1 skrev 2013-09-29 21:38:39 följande:
    Ja det går att ordna i efterhand. Har du internetbanken o har betalat med kort, kan du skriva ut beloppen och få de i stämplade. Är väl lite olika på landsting med beloppet för frikort. Här är det 1200kr. Apoteket har 2200kr om jag inte minns fel men där tar det längre tid då vid 900kr får man 30% rabatt, 1100kr 50% rabatt osv. Finns frikort för Sjukresor med taxi också, här är det 1200kr.
    Nej, det är inte olika i olika landsting, det är lagstadgat och beloppet är 1.100 kr som gäller överallt.
Svar på tråden Hur fungerar det med frikort?