• Svar på tråden kostnad att renovera hela huset ?!
  • och

    Jag har ingen aning om vad det kostar. Men måste ni verkligen renovera köket? Badrummet förstår jag om det behöver fixas så man vet att det är ok, men köket var det inget fel på alls. Det är antagligen bättre kvalitet på skåpen som sitter där än vad du hittar på Ikea idag. Jag hade bytt handtagen bara.


    The hard way is the right way.
  • star67

    nej kanske inte skåpen just nu ,men golvet och köksfläkt. golvet på nedre våning och vägar och taket o dränering också skulle behöva tror jag. men golvet på entrevåning var blekt några ställe men kanske man kan behandla med något!!!

  • star67

    annars den här var fin faktiskt men det står på beskrktning:
      * kraftig marklutande mot byggnaden baksida.
      * dränering och utvändig fuktisolering kring källaren är äldre än 20 år .
      *  underlagspappen är något bristfälligt ansluten mot takfoten.
      * och några andra som är noteras men den första är jag lite oroligt för!     

          http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/villa/468IAP5I44P841JA

  • JECJ
    star67 skrev 2013-09-30 00:27:39 följande:
    annars den här var fin faktiskt men det står på beskrktning:   * kraftig marklutande mot byggnaden baksida.   * dränering och utvändig fuktisolering kring källaren är äldre än 20 år .   *  underlagspappen är något bristfälligt ansluten mot takfoten.   * och några andra som är noteras men den första är jag lite oroligt för!            bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/villa/468...

    Jo dom grejerna måste ju fixas omedelbart. Kolla upp vad företag i närheten tar för att fixa till dessa sakerna. Sen lägger du till ca 60 000 för badrum och köket ( om ni gör allt själv)
  • Emma 02

    Räkna med 40-60 tusen per badrum minst.

     50-70 tusen på kök om man gör det mesta själv.

    Golv brukar kosta runt 200 kr kvm om man köper ett "vanligt" golv.    

    Tapet eller färg brukar kosta runt 2000-5000 kr per rum beroende på tapet såklart. Vi har fått offert av målare för ett sovrum på 3500 kr inkl underarbete, färg, och jobb(rotavdrag) för vi är lata och orkar inte göra underarbetet själva :-P

  • JECJ
    Emma 02 skrev 2013-09-30 07:45:13 följande:
    Räkna med 40-60 tusen per badrum minst.  50-70 tusen på kök om man gör det mesta själv. Golv brukar kosta runt 200 kr kvm om man köper ett "vanligt" golv.     Tapet eller färg brukar kosta runt 2000-5000 kr per rum beroende på tapet såklart. Vi har fått offert av målare för ett sovrum på 3500 kr inkl underarbete, färg, och jobb(rotavdrag) för vi är lata och orkar inte göra underarbetet själva :-P

    Det låter mycket med 70 000 när det bara är golv och köksfläkt som behövs bytas i köket ! Vårt ena badrum gick på 40 000 kr när vi gjorde allt själv. Och jag gissar 20 000 för att bara fräscha upp köket.
  • johandra

    Hur långt är ett snöre?? Det är ju omöjligt att svara på hur mycket det kommer gå på..

    Ska ni ha kakel/klinkers eller matta i badrummen? Kör ni på matta så blir det inte särskilt dyrt, runt 20k ink vitvaror skulle jag gissa på...ska ni ha kakel/klinkers kan det kosta hur mycket som helst beroende på vad ni väljer...

    golvet är väl det som är lättast att humma om och det kostar ju ca 200-250kr/kvm om ni inte väljer den dyraste sortens golv.

    Jag skulle gissa på ca 2-300 000 kr om ni budgetrenoverar och byter kök... 


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • star67

    jag tror inte att vi kommer göra något själva som det verkarObestämd vi hade tittat på ett annat hus som fönster behövde måla och jag sa till min man att vi kan måla självaGlad nähe han är inte så intresserat, vi har inte kunskap Förvånad tycker han hhhh.

  • star67
    johandra skrev 2013-09-30 08:05:51 följande:
    Hur långt är ett snöre?? Det är ju omöjligt att svara på hur mycket det kommer gå på..

    Ska ni ha kakel/klinkers eller matta i badrummen? Kör ni på matta så blir det inte särskilt dyrt, runt 20k ink vitvaror skulle jag gissa på...ska ni ha kakel/klinkers kan det kosta hur mycket som helst beroende på vad ni väljer...

    golvet är väl det som är lättast att humma om och det kostar ju ca 200-250kr/kvm om ni inte väljer den dyraste sortens golv.

    Jag skulle gissa på ca 2-300 000 kr om ni budgetrenoverar och byter kök... 

    du menar 2-300 000  för golvet och köket eller för hela huset golv, kök och badrum??
  • johandra

    Ja alltså det beror ju på vad ni väljer...Vi budgetrenoverade vårt kök...eller, vi köpte ett ikea-kök men fyndade vitvaror från bättre tillverkare så fort vi kom över ett bra erbjudande...Det köket gick på 60 000...Ett badrum kan utan problem gå på över 100 000kr...men det måste inte nödvändigtvis göra det..

    Ska ni leja allt och renovera hela huset så är ni lätt uppe i över 500 000 för hela huset tror jag...utan att veta säkert såklart..

    Och om ni inte är beredda att lära er jobba med huset, har ni då råd att ha ett hus? Att skaffa hus är att välja en livstil i mångt och mycket...det finns ALLTID saker att pyssla med i huset....Självklart kan man leja en del men ska man leja precis allt så krävs det både mycket tid och pengar...

    Har ni den känslan att ni inte vill göra särskilt mycket så skulle jag satsa på ett nybygge istället...det brukar generera mycket jobb utomhus men då slipper ni det mesta huspysslet de första 5-10 åren iaf 


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Grappa

    För att vara krass: Om du ens ställer en så naiv fråga så är det inte en god ide att köpa hus med renoveringsbehov, iallafall inte om ni inte har en halv mille som ändå bara ligger och skräpar.

  • star67
    johandra skrev 2013-09-30 22:23:02 följande:
    Ja alltså det beror ju på vad ni väljer...Vi budgetrenoverade vårt kök...eller, vi köpte ett ikea-kök men fyndade vitvaror från bättre tillverkare så fort vi kom över ett bra erbjudande...Det köket gick på 60 000...Ett badrum kan utan problem gå på över 100 000kr...men det måste inte nödvändigtvis göra det..

    Ska ni leja allt och renovera hela huset så är ni lätt uppe i över 500 000 för hela huset tror jag...utan att veta säkert såklart..

    Och om ni inte är beredda att lära er jobba med huset, har ni då råd att ha ett hus? Att skaffa hus är att välja en livstil i mångt och mycket...det finns ALLTID saker att pyssla med i huset....Självklart kan man leja en del men ska man leja precis allt så krävs det både mycket tid och pengar...

    Har ni den känslan att ni inte vill göra särskilt mycket så skulle jag satsa på ett nybygge istället...det brukar generera mycket jobb utomhus men då slipper ni det mesta huspysslet de första 5-10 åren iaf 

    nya var ganska dyra 3000 000 och det var 3 sov rum vardagsrum o allrum. men trädgård måste fixa själv o det också kostar .... så därför vi funderade att köpa en ganska bra pris som behöver renovering. så renoverar vi den men att den skulle kosta oss 2 500 000 max. nu högst bud är 1.70 000. badrum och golvet man vågar inte göra själv special nu vi har ingen aning hur ska man göra! men säkert efter att vi ha huset vi kommer att lära oss och fråga folk som kan.
  • Sous

    Kan kosta hur mycket som helst. Räkna inte med att allt står i besiktningen heller, nya akuta behov kan dyka upp hela tiden. Fönster, tak, fasad, rörläckor etc. Nybyggt är heller ingen garanti för att slippa problem, som du säkert vet. Hus är ett lotteri och kräver antingen pengar eller kunnande, eller både och.

  • elsaekman

    Det behöver inte allltid kosta så mycket faktiskt, jag kom undan rätt billigt. Men då har jag inte ett så stort hus heller iof.  Men mitt tips är att kolla in olika hemsidor som säljer material och verktyg för att hitta billigaste materialet! En butik jag använde mig mycket av som var prisvärt var www.byggochbobutiken.se 

    Annars finns ju xlbygg, bauhaus, beijer, bygghemma osv. Men de hade inte gratis frakt, men kan ju ändå löna sig om man köper mycket =) 

  • birdylover
    elsaekman skrev 2013-11-20 10:25:44 följande:
    Det behöver inte allltid kosta så mycket faktiskt, jag kom undan rätt billigt. Men då har jag inte ett så stort hus heller iof.  Men mitt tips är att kolla in olika hemsidor som säljer material och verktyg för att hitta billigaste materialet! En butik jag använde mig mycket av som var prisvärt var www.byggochbobutiken.se 

    Annars finns ju xlbygg, bauhaus, beijer, bygghemma osv. Men de hade inte gratis frakt, men kan ju ändå löna sig om man köper mycket =) 
    Tack för tipset! Ska beställa från den sidan nu tänkte jag =)
  • star67
    elsaekman skrev 2013-11-20 10:25:44 följande:
    Det behöver inte allltid kosta så mycket faktiskt, jag kom undan rätt billigt. Men då har jag inte ett så stort hus heller iof.  Men mitt tips är att kolla in olika hemsidor som säljer material och verktyg för att hitta billigaste materialet! En butik jag använde mig mycket av som var prisvärt var www.byggochbobutiken.se 

    Annars finns ju xlbygg, bauhaus, beijer, bygghemma osv. Men de hade inte gratis frakt, men kan ju ändå löna sig om man köper mycket =) 
    nu vi har köpt ett hus som behöver renovera badrummet bara.
Svar på tråden kostnad att renovera hela huset ?!