• Anonym (Valet och kvalet)

Vilket är vettigast ekonomiskt; radhus eller bostadsrätt?

Vi har i dag ett radhus som inte har några lån alls utan bara fasta kostnader som el, vatten mm. Pga olika orsaker börjar jag bli väldigt sugen på att köpa en trevlig lägenhet istället för det skulle innebära mindre jobb och i varje fall mindre kostnader om man ser till att måla huset och hålla efter större saker som måste göras nu och då men det kanske är högre kostnad i en lägenhet sett till dom månatliga utgifterna förstås.

Jag har lärt mig att en bostadsrätt alltid är dyrare i längden och kostar mer pengar pga avgiften så med tanke på det så slänger man ju pengar i sjön varje månad i en bostadsrätt. Radhuset är ganska gammalt och lägenheterna jag är intresserad av är nybyggda. Det skulle förmodligen bli en halv miljon kronor över vid husförsäljningen om vi köper lägenheten i fråga. Är det någon som har räknat på det här förut och kan dela med sig av vad du kom fram till av vilket som är vettigast ekonomiskt?

• Svar på tråden Vilket är vettigast ekonomiskt; radhus eller bostadsrätt?
  • jannej

På radhuset har du säkert uppvärmning av huset samt vatten och elåtgång som största utgift. Försäkringen är säkert större på radhuset än på lägenheten. Du har ingen fastighetsskatt på borätten inte heller sopor och vattenförbrukning.
    Underhållet är avsevärt mindre på borätten

• Anonym (Sven)

Vad menar du med att det blir en halv miljon över när ni säljer radhuset?

• Anonym (Valet och kvalet)
    jannej skrev 2013-09-30 00:13:46 följande:
    På radhuset har du säkert uppvärmning av huset samt vatten och elåtgång som största utgift. Försäkringen är säkert större på radhuset än på lägenheten. Du har ingen fastighetsskatt på borätten inte heller sopor och vattenförbrukning.
    Underhållet är avsevärt mindre på borätten
    Tack för ett bra svar. Med risk för att låta outbildad men vad brukar man betala för i en bostadsrätt varje månad? Vad ingår oftast i avgiften och vad betalar man för ur egen ficka så att säga. Såg att internet ingick i lägenheten jag var intresserad av och det blev jag lite förvånad över. Jag tror försäkringen på radhuset ligger på 4000 kr per år men är inte säker. Vad kostar det i en lägenhet drygt?

• jannej
    Anonym (Valet och kvalet) skrev 2013-09-30 00:26:21 följande:
    Tack för ett bra svar. Med risk för att låta outbildad men vad brukar man betala för i en bostadsrätt varje månad? Vad ingår oftast i avgiften och vad betalar man för ur egen ficka så att säga. Såg att internet ingick i lägenheten jag var intresserad av och det blev jag lite förvånad över. Jag tror försäkringen på radhuset ligger på 4000 kr per år men är inte säker. Vad kostar det i en lägenhet drygt?

Du betalar avgiften, elen, försäkringen som kan variera en hel del mellan olika försäkringsbolag .Tv- licens.
    Kabel TV och internet brukar ingå. Du betalar renovering av ytskiktet . Vitvaror  betalar du själv.
    Varmvatten och värme ingår i avgiften.
  • En Åsa

Vi bor i en nybyggd lägenhet, eller ja den var ny när vi köpte den och har en hyra på 4300, bor i en fyra. Vi har sålt och kommer få typ samma månadskostnad i huset där vi har mer lån men ingen hyra eller grarageplats. Här ingår i princip alltid fiber i nybyggt så det enda du betalar för av tv internet och telefon är det du ringer för.

Men ja, det är dyrare att bo i lägenhet men är det inte värt det då? Du har ju råd eftersom du hamnar 1/5 miljon plus efter husförsäljning och lägenhetssköp så spelar det verkligen nån roll? Det är väl mer värt att få bo så bekvämt som du vill?

• En Åsa

1/2 miljon skulle det stå.

• sextiotalist

Nät min bror sålde sin bostadsrätt och köpte en villa, så fick de billigare totalkostnader, trots att villan var svindyr.

Jag tror att om man inte har en väldigt låg avgift så är det alltid dyrare med en bostadsrätt (även om man räknar inte buffertsparande).

Att äga sitt boende är, anser jag, bättre än att äga en andel i en bostadsrättsförening.   

• En Åsa

Det tillkommer el också, som för oss är typ 4-500.

Och för oss blir det somsagt i princip samma månadskostnad när vi flyttar, trots dubbla lån, men vi har köpt ett nybyggt hus så skillnaden blir ju mindre för er som har fastighetsskatt och underhåll och säkert högre drift osv.

• FIame

Beror väldigt väldigt mycket på vilken bostadsrätt och vilket radhus. Läge, vilken kommun, vilka avgifter som finns förknippade med boendet.

Men man måste ta reda på vissa standardvariabler.

För radhus är det hur mycket uppvärmning, vatten & avlopp kostar, och självfallet renoveringsbehovet och självfallet vilken typ av tomt som huset står på; köpt eller arrenderad.

I bostadsrätt gäller att veta vilken avgift man måste betala, hur mycket lån varje bostad har i föreningen, vilket renoveringsbehov flerfamiljshuset har; kommer man behöva byta stammar tak, strukturella defekter osv.

Hyrorna för tvåa i Malmö bostadsrätter brukar i Malmö ligga mellan 2000 och 5000 kr i månaden. För treor mellan 3000 och 6000 kr i månaden.

I denna hyra för bostadsrätt ingår normalt; värme, vatten, avlopp, sophämtning, trädgårdsskötsel, kabeltv, trappstädning, och renovering av allt som finns utanför bostadsrättsägarens dörr inklusive tvättstuga och tvättmaskiner. Utöver det ingår ränta till banker från bostadsrätten som föreningen har på din bostadsrätt. När lånet är stort ökar din hyra, är detta lån litet är din hyra lägre och därmed brukar lägenheten kosta mycket mer.
    Andra saker som ingår i hyran är den lön som betalas till de som styr bostadsföreningen och ser till att trasiga saker repareras, och trädgården sköts och tvättmaskiner lagas osv, dvs styrelsen.

I vissa föreningar ingår även internet eller/och el, i hyran.

Man ska även ha klart för sig att man äger en rätt i en bostadsrätt och man äger inte fysiskt själva ytan man bor på/i. Detta kan ha stora juridiska konsekvenser. Exempelvis kan man betydligt lättare bli vräkt i en bostadsrätt än från sitt egenägda radhus, om man t ex slarvar med hyrorna eller stör grannarna (dvs man följer inte bostadsrättsföreningens egen lagbok; stadgarna).

Hoppas mitt inlägg upplyste dig.

• Anonym (hej)

En nybyggd BR är otroligt enkelt och bekvämt att bo i.
    Du är i princip garanterad minst 10-15 års frihet från större renoveringar och ny-investeringar på vitvaror. Stryka om väggar lite då och då är inte att renovera, det får man göra lite då och då om man har barn.

Visst kan man få en lägre månadskostnad på ett hus/radhus beroende på hur man räknar. Men i realiteten blir det dyrt att ständigt sköta om ett hus och renovera.

Haft hus. Bor i ny BR.

• Anonym (radhuset)

Jag bor i ett rymligt radhus som är bostadsrätt.

Föreningen sköter yttre underhåll, handlar upp målning och plåtarbete och sånt jobbigt, perfekt för oss som har mer pengar än tid över att hålla efter en villa.

• Anonym (Vid nybygge)

Värt att tänka på om man tänker sig en nybyggd bostadsrätt är att kolla upp ekonomin ordentligt. Det bör man förresten alltid göra... Men vid just nybygge så.r dr ju inte säkert att avgiften har satts rätt, det händer då och då att avgifter behöver höjas ganska rejält efter ganska kort tid, för att föreningen inte klarar kostnaderna.

• Anonym (Mja, men...)

Vi har ett BR-parhus,  boyta 130 kvadrat och en fin liten trädgård till, avgift 6300/månad.

Vi har snart betalat bort alla lån på detta och det skulle vi ju aldrig klarat med tex en villa à 3 miljoner, så för mig känns det inte dyrt att ha ett parhus + egen trädgård för 6300 kr/månad. Så om det är "dyrt" eller "billigt" boende tycker jag personligen beror även på sådana saker, jag tycker det är jättemycket värt att slippa lån och ändå äga mitt boende - då gör det inget att jag betalar hyra. Den är ändå billig i sammanhanget.

Du verkar ju ligga på plus redan innan eventuellt köp, så vad spelar det för roll att det är hyra? Glad 

• Anonym (eget)

Vi bor i radhus,men det är friköpt,som ett vanligt hus..alltså ingen avgift
    Vi bor för 3000/månad och har 300 000 kvar i lån.

Tror att hus är billigast i längden efter som en hyra alltid höjs    

Svar på tråden Vilket är vettigast ekonomiskt; radhus eller bostadsrätt?