• Migas

Smarteyes

Hej, 
    Det börjar bli dags att skaffa nya glasögon och jag har funderat lite kring kedjan Smarteyes. Vågar man köpa några glasögon där eller är det dålig kvalitet på bågar och slipningar med tanke på det låga priset mot de flesta andra fysiska butiker? 

Den största anledningen till att jag funderar på att handla hos denna kedja och inte hos någon annan är väl främst att då jag har så pass grava synfel att det krävs dyra slipningar och extra tunna glas som kostar bra mycket hos andra kedjor men som ingår hos smarteyes,  

Jag är en av de som tjänar en del på att besöka denna kejdan men även har mycket att förlora på det, då ett nytt par någon annanstans kostar bra mycket mer än för de med mer "normalt" synfel. 

Så finns det någon här som handlat på smarteyes? Vad anser ni om deras undersökningar, bågar, slipningar osv? 
    Kan ni rekommendera dem, eller borde jag besöka en annan kedja? 

• Svar på tråden Smarteyes
  • EJL

Besökte dem för fyra år sedan och styrkan på mina glasögon blev helt konstig. De kanske är bättre nu, gick dit när de precis öppnat i min hemstad.

Blir det helt dåligt (som för mig) så kan man säkert gå tillbaka och klaga.

• Migas
    EJL skrev 2013-09-30 00:38:24 följande:
    Besökte dem för fyra år sedan och styrkan på mina glasögon blev helt konstig. De kanske är bättre nu, gick dit när de precis öppnat i min hemstad.

Jo, jag har hört sådana historier som dina med, samtidigt som jag hört folk som är nöjda med, och om man kollar på rejta, så varierar omdömena från väldigt låga för en butik till högsta möjliga för en annan vilket gör det ännu värre.

Den butiken jag funderar på har bra betyg, dock få och det enda omdömet om den butiken berör att det är lätt att boka tid för synundersökning på deras hemsida, kanske inte den informationen som var intressantast att få  
  • Migas
    EJL skrev 2013-09-30 00:38:24 följande:

Förresten glömde fråga, hur blev det med dina glasögon fick du byta eller gick du någon annanstans?  
  • Anna Hbg

Jag är nöjd med mina glasögon som jag köpt där. Har också synfel som gör att det brukar kosta skjortan med nya glas annars men här fick jag 3 bågar för samma pris som jag normalt inte ens får ett par för. Enda negativa var att det ena paret satt konstigt på mig men det var bara att gå tillbaks så fixade de det direkt.

• EJL

Eftersom jag använder glasögon så sällan så kom jag aldrig till skott. Så jag nöjde mig med dem. (Har linser annars och använder glasögonen Max 7dagar/år).

• Migas

Tack så mycket för svaren, blir nog att testa hos dem, åtminstone att gå upp på stan och kika på utbudet av bågar där innan man bestämmer.

• Chev08

Jag har väldigt blandade känslor, mest negativa. Undersökningen upplevde jag som proffsig. När det gäller bågar så har de inte så jättestor variation och känslan när man tar i dom är inte samma som med t e x Synsams. Skalmarna verkar lite bräckliga men det är ju min uppfattning. De är hjälpsamma  med efterjusteringar.  Man kan inte ta hem bågar och testa några dagar som hos många andra optiker. Svaret jag fick var att bågarna fick fötter. De stals helt enkelt så de kunde inte fortsätta med den servicen. Jag fick uppleva konsekvenserna av att inte kunnat känna efter om  bågen jag valt verkligen satt perfekt. Efter en vecka gick jag tillbaka med dom. Bytte sadlar, fick justerat skalmarna, det gick några dagar till men sen kom ett annat problem.  Antingen grävde dom in sig på båda sidorna om näsan eller så gled dom ner så att jag kände kanten när jag log. Det kändes inte så lustigt att stå där och säga att det hade blivit helt fel, att bågarna var helt fel på mitt ansikte. alldeles för stora. Efter en diskussion mellan personalen och chefen fick jag besked om att jag kunde få byta till en annan båge, dock inte metallskärm. Jag frågade ödmjukt om det var OK med metallbåge om jag hittade en mindre som passade mig. Nej, det gick inte för dom ville inte lämna någon garanti om jag kom tillbaka och den inte heller passade. Jag blev uppmanad att välja ut en plastbåge. Efter en timme då jag hunnit prova ett tjugotal plastbågar hittade jag ett par, de minsta, som  inte gav 80-talsvibbar. De var OK inte mer. De gav ingen känsla av att de här blir bra, de är klädsamma. Definitivt inte. Jag tog dom som jag tyckte var minst fula. Visserligen är Smarteyes billiga men känslan av att jag blivit inträngd i ett hörn försvinner inte i första taget. Jag kommer inte att gå till dom nästa gång jag behöver nya glasögon.

Jag vill tillägga att jag haft glasögon i 40 år och jag har aldrig nånsin haft en sådan upplevelse när jag köpt glasögon.

• Migas
    Chev08 skrev 2013-11-28 22:22:52 följande:
    Jag har väldigt blandade känslor, mest negativa. Undersökningen upplevde jag som proffsig. När det gäller bågar så har de inte så jättestor variation och känslan när man tar i dom är inte samma som med t e x Synsams. Skalmarna verkar lite bräckliga men det är ju min uppfattning. De är hjälpsamma  med efterjusteringar.  Man kan inte ta hem bågar och testa några dagar som hos många andra optiker. Svaret jag fick var att bågarna fick fötter. De stals helt enkelt så de kunde inte fortsätta med den servicen. Jag fick uppleva konsekvenserna av att inte kunnat känna efter om  bågen jag valt verkligen satt perfekt. Efter en vecka gick jag tillbaka med dom. Bytte sadlar, fick justerat skalmarna, det gick några dagar till men sen kom ett annat problem.  Antingen grävde dom in sig på båda sidorna om näsan eller så gled dom ner så att jag kände kanten när jag log. Det kändes inte så lustigt att stå där och säga att det hade blivit helt fel, att bågarna var helt fel på mitt ansikte. alldeles för stora. Efter en diskussion mellan personalen och chefen fick jag besked om att jag kunde få byta till en annan båge, dock inte metallskärm. Jag frågade ödmjukt om det var OK med metallbåge om jag hittade en mindre som passade mig. Nej, det gick inte för dom ville inte lämna någon garanti om jag kom tillbaka och den inte heller passade. Jag blev uppmanad att välja ut en plastbåge. Efter en timme då jag hunnit prova ett tjugotal plastbågar hittade jag ett par, de minsta, som  inte gav 80-talsvibbar. De var OK inte mer. De gav ingen känsla av att de här blir bra, de är klädsamma. Definitivt inte. Jag tog dom som jag tyckte var minst fula. Visserligen är Smarteyes billiga men känslan av att jag blivit inträngd i ett hörn försvinner inte i första taget. Jag kommer inte att gå till dom nästa gång jag behöver nya glasögon.

Jag vill tillägga att jag haft glasögon i 40 år och jag har aldrig nånsin haft en sådan upplevelse när jag köpt glasögon.

Det att man inte fick låna hem bågar hade jag ingen aning om förrän jag tidigare i höstas googlade lite och hittade denna tråd: http://www.almamater.se/2013/03/01/9537989-kopa-glasogon-hos-smarteyes/, där personen som skrev bloggen reagerade på att man dels inte kunde låna hem, men att inte ens kunna köpa/beställa ett par glasögon man fastnade för när man bokar synundersökningen för att med deras koncept kunna vara säker på att de finns kvar sen. 

Där hon får detta svar från en läsare, som jobbar på smarteyes eller som har någon bekant som gör det:

"Det lät som om hon hade en dålig dag. 
    Skillnaden mellan hur Smarteyes och de flesta andra optiker jobbar är att Smeteyes beställer hem nya bågar med glasen redan islipade från sin fabrik i Hong Kong. Varje båge finns i ett begränsat antal och skulle de låna hem sina visningsexemplar kan just den bågen hinna ta slut medan en kund har de hemlånad vilket skulle betyda att man inte kan få köpa den trots att men har just den bågen hemma. Detta gör att men inte kan lägga undan eller reservera/boka bågar heller. Andra optiker köper in dyra märkesbågar som de sedan vill bli av med och man får exakt det exemplaret som hängt uppe i butiken och provats av hundratals andra medan på Smarteyes får man ett nytt exemplar men är modellen slut på fabriken är den slut. 
    Detta är förklaringen till de svar du fick men det försvarar givetvis inte bemötandet.". 

Och det känns som om den förklaringen är mer trolig än den du fick, för varför skulle inte smarteyes kunna låna ut bågarna en kortare tid pga stöldrisk när andra kedjor lyckas bra med det? 

Jag har ännu inte lyckats komma iväg till en optiker, även fast jag mer och mer skulle behöva, men vart ju inte lockad av testa smarteyes efter din beskrivning. 

• Zoja

Jag har ett par glasögon från smarteyes, de fungerar väldigt bra för mig, förutom att "kuddarna" mot näsan glider isär när jag har använt glasögonen ett par veckor så då får jag trycka ihop dem lite. Är det något fel eller man vill justera så är det bara att gå dit så fixar de det.

• Migas
    Zoja skrev 2013-12-01 18:57:50 följande:
    Jag har ett par glasögon från smarteyes, de fungerar väldigt bra för mig, förutom att "kuddarna" mot näsan glider isär när jag har använt glasögonen ett par veckor så då får jag trycka ihop dem lite. Är det något fel eller man vill justera så är det bara att gå dit så fixar de det.
    Ok, det låter ju bra  Hur upplever du service och utbud på smartyes jämfört med andra optikerkedjor? 
  • Zoja
    Migas skrev 2013-12-01 19:03:46 följande:
    Ok, det låter ju bra  Hur upplever du service och utbud på smartyes jämfört med andra optikerkedjor? 
    Jag har inte varit hos någon annan så har ingenting att jänföra med. Men jag tycker att de har en väldigt bra service, och utbudet, ja det räcker för mig i alla fall!
  • Neelah

Jag är jättenöjd. Jag har ett synfel som kostar flera tusen att köpa glasögon för på andra ställen, men hos smarteyes får jag dem för runt tusenlappen. Mina glasögon satt också lite fel till en början, men det var bara att gå tillbaka så fixade de det.

• Migas
    Zoja skrev 2013-12-01 19:09:55 följande:
    Jag har inte varit hos någon annan så har ingenting att jänföra med. Men jag tycker att de har en väldigt bra service, och utbudet, ja det räcker för mig i alla fall!
    Ok, det låter ju bra Jo, det brukar ju annars snarare bli för svårt att välja annars. Hur upplever du kvaliteten i bågarna? 
    Neelah skrev 2013-12-01 19:14:18 följande:
    Jag är jättenöjd. Jag har ett synfel som kostar flera tusen att köpa glasögon för på andra ställen, men hos smarteyes får jag dem för runt tusenlappen. Mina glasögon satt också lite fel till en början, men det var bara att gå tillbaka så fixade de det.
    Då har vi ju ungefär samma utgångsläge så att säga. Det som gör att jag tvekar lite angående köp där är dock de kommentarer man läst om att folk har upplevt syntestet som dåligt, att folk har fått helt fel styrka på glasögonen de får och att smarteyes i vissa fall inte vill erkänna sitt misstag. Dock så finns det ju även kommentarer där folk är nöjda över såväl slipningen som bågens kvalitet, så svårt att i slutändan veta vad man egentligen ska tycka och tro.

Men även att jag vill kunna gå in i butiken ena veckan och kika vad de har (och eventuellt låna hem) för att komma tillbaka veckan senare, då jag hunnit bestämma mig, för att inte göra ett förhastat beslut på en sån viktigt sak, för att om bågen var något för mig, vilket verkar som en omöjlighet hos Smarteyes, där det varken går att låna hem eller reservera ett par som de har i lager. 
  • Zoja
    Migas skrev 2013-12-01 19:25:10 följande:
    Ok, det låter ju bra Jo, det brukar ju annars snarare bli för svårt att välja annars. Hur upplever du kvaliteten i bågarna? 

Då har vi ju ungefär samma utgångsläge så att säga. Det som gör att jag tvekar lite angående köp där är dock de kommentarer man läst om att folk har upplevt syntestet som dåligt, att folk har fått helt fel styrka på glasögonen de får och att smarteyes i vissa fall inte vill erkänna sitt misstag. Dock så finns det ju även kommentarer där folk är nöjda över såväl slipningen som bågens kvalitet, så svårt att i slutändan veta vad man egentligen ska tycka och tro.

Men även att jag vill kunna gå in i butiken ena veckan och kika vad de har (och eventuellt låna hem) för att komma tillbaka veckan senare, då jag hunnit bestämma mig, för att inte göra ett förhastat beslut på en sån viktigt sak, för att om bågen var något för mig, vilket verkar som en omöjlighet hos Smarteyes, där det varken går att låna hem eller reservera ett par som de har i lager. 
    Mina bågar har aldrig gått sönder. köpte dem för ungefär två år sedan, så jag antar att det är rätt bra? Det här är mina första glasögon så har inte något att jämföra med. De har åkt i golvet ett antal gånger och det värsta som har hänt är att ena glaset har trillat ut och en gång att de blev lite sneda.
  • Inget användarnamn

Mitt första par från Smarteyes hade jag i sex år och var jättenöjd med både slipning och bågar. De köptes i Stockholm. Jag köpte nya glasögon i Smarteyes butik i Östersund för 1,5 år sedan; lika nöjd med detta par. Jag har fått trevligt och professionellt bemötande och har flera kompisar som kan intyga samma sak. (Jag är närsynt och har brytningsfel, och har enkelslipade glas för info) Jag skulle själv aldrig köpa ett par glasögon för dubbla priset Cool

Svar på tråden Smarteyes