• Anonym (elaka mamman?)

Sätta lås på kyl och frys?

Vi är en familj med fem barn. Vår äldsta dotter som numera är myndig suger all energi ur hela familjen. Allt började med att hon fick anorexia . Efter år av kämpande gick sjukdomen över till att skära sig sedan till att missbruka alkohol och sex. Nu är hon myndig,har hoppat av gymnasiet och går bara hemma och gör absolut ingenting . . . mer än att äta oss ur huset. Hon äter bokstavligt oss ur huset. Vi har inte råd med hennes hetsätning. Varför ska vi behöva snåla in på allt och syskonen lida för att hon ska vräka i sig all vår mat som hon sedan spyr upp? Hon får 3000 kr i månaden från soc. Hon gör ingenting för att hjälpa till hemma. . . Är otrevlig, arrogant och sover mest hela dagarna när hon inte äter. Hon känns som en parasit. Vilket är mycket hemskt för mig att erkänna. Vi älskar henne över allt annat men hon är otroligt svår att tycka om. Hon utreds just nu för olika diagnoser som aspergers etc. Nu har jag och min man bestämt oss för att sätta lås på kyl, frys och skafferi efter 19 på kvällen. Det är då hon vräker i sig som mest hela natten lång. Är vi hemska som gör detta? Känner mig jättehemsk men samtidigt känner jag att vi inte har råd med detta. Syskonen ska ju inte behöva stå tillbaka med sina behov för att vi ska behöva betala äldsta dotterns ätstörningar eller?

• Svar på tråden Sätta lås på kyl och frys?
  • Anonym (en annan dotter)

Jag blir så vansinnigt upprörd när jag läser det du skriver. En gång var jag så sjuk som din dotter och dövade min ångest som hon. Det finns verkligen ingen hejd på hur dömande du är när du kallar henne lat, svår att älska osv.,,

Har det slagit dig att hon är SJUK? Hon gör det inte för att göra livet svårt för er, utanför för att hantera sitt liv på det enda sätt hon kan.

Vidare skriver du att hon även missbrukar sex och alkohol, hur skulle det förbättras av att du låser kylen? Fundera i andra banor och försök inse att du måste hjälpa din dotter med orsaken till problemen snarare än att förhindra de uttryck som sjukdomen tar sig.

• Emy88

Sättet du skriver på tycker jag är hemskt. Om din dotter har bullimi så försök hjälpa henne istället, det är ingenting hon kan styra över!

• sextiotalist

Jag förstår att folk reagerar, när du beskriver problemet, men samtidigt så måste personer med den problematiken få yttre hjälp och du får vara frustrerad.
    Ja, hon är sjuk, men samtidigt så får 6 andra personer betala priset för hennes sjukdom (också). Det kommer inte bli bättre för att de tassar på tå för henne.   

Ni som skäller på TS, vad ska de göra?
    Ska syskonen få betala priset, ska en hel familj gå under för att ett syskon mår dåligt.     

• Knappamamma

Ja ni kan sätta lås så resterande av familjen har råd att äta samtidigt som ni fortsätter stötta er dotter i hennes sjukdom så hon har en chans att bli frisk.

• Anonym (elaka mamman?)
    Anonym (en annan dotter) skrev 2013-09-30 06:17:03 följande:
    Jag blir så vansinnigt upprörd när jag läser det du skriver. En gång var jag så sjuk som din dotter och dövade min ångest som hon. Det finns verkligen ingen hejd på hur dömande du är när du kallar henne lat, svår att älska osv.,, Har det slagit dig att hon är SJUK? Hon gör det inte för att göra livet svårt för er, utanför för att hantera sitt liv på det enda sätt hon kan. Vidare skriver du att hon även missbrukar sex och alkohol, hur skulle det förbättras av att du låser kylen? Fundera i andra banor och försök inse att du måste hjälpa din dotter med orsaken till problemen snarare än att förhindra de uttryck som sjukdomen tar sig.

skriver ingenstans att hon är svår att älska utan svår att tycka om då hon behandlar oss och sina syskon illa. Att en vuxen människa Heller inte hjälper till med att tex stoppa in sin tallrik i diskmaskinen, lägga sina kläder i tvätten, städa sitt rum etc när syskonen som är betydligt yngre än henne är oacceptabelt. Jag har hjälpt min dotter i 6 år med sina problem och kommer fortsätta med det. Har kontakt med både psyk och ätstörningsteamet. Har varit hemma på heltid för att ta hand om henne under flera år. Dessutom pratar jag inte illa till henne utan stöttar och finns där hela tiden. Hon har social fobi så jag får sköta kontakten med det mesta och följa med henne överallt. Detta gör jag gärna då hon är min dotter Men . . . När syskonen får stå tillbaka med tex aktiviteter för att dotterns ätstörningar kostar lika mycket som 5 vuxnas matkonton då måste vi göra någonting. Vi har inte råd med detta. Det är ett faktum. Här är ingen annan i familjen som får äta hela nätterna. Att mitt inlägg kan verka hårt är för att jag också måste få ur mig min frustration någonstans. Det är jobbigt inte bara för dottern utan för hela familjen. Det är inte bara dottern som är drabbad utan vi alla. Som sagt finns jag för min dotter ALLTID. . . . 3000 kr får hon av soc. Det är rena nöjespengar. Ingen i övriga familjen har 3000 till nöjen Vad ska jag göra om inte sätta lås på kyl och frys nattetid? Ska resten av familjen sluta äta? Sedan är det ju en hjälp för henne. Hennes ätande ger henne ångest som resulterar i kräkningar och mediciner för att dämpa ångesten.
  • Anonym (Bra idé)

Jag tror det är en bra idé, att sätta lås ger en tydlig konkret signal att hennes beteende inte är ok. Skulle ni märka att det ger helt oanade dåliga effekter är det ju bara att ta bort låset och testa något annat?

Men förstås måste det vägas upp med att ni verkligen får henne att förstå att ni vill hennes bästa, att ni vill hjälpa henne.

Hoppas ni lyckas nå fram till henne och lyckas hjälpa henne.

• Anonym (Bra idé)

Ni kanske kan ge henne ett eget kylskåp på hennes rum som hon får fylla med mat från sina 3000kr?

• Furstinna

Hon behöver professionell hjälp. Hon är sjuk och att lösa "symptomen" på henne sjukdom genom att sätt lås på kyl och frys kommer göra saker ännu värre är jag övertygad om. Ni verkar inte förstå vilka krafter som ligger bakom ett sådant beteende.

• Anonym (elaka mamman?)
    Anonym (Bra idé) skrev 2013-09-30 07:02:58 följande:
    Ni kanske kan ge henne ett eget kylskåp på hennes rum som hon får fylla med mat från sina 3000kr?

Hon har fått en kyl på sitt rum.
  • Anonym (elaka mamman?)
    Furstinna skrev 2013-09-30 07:07:20 följande:
    Hon behöver professionell hjälp. Hon är sjuk och att lösa "symptomen" på henne sjukdom genom att sätt lås på kyl och frys kommer göra saker ännu värre är jag övertygad om. Ni verkar inte förstå vilka krafter som ligger bakom ett sådant beteende.

Har svarat på ett annat inlägg ovan. . . Läs det
Svar på tråden Sätta lås på kyl och frys?