• Nerdpippi

Maxi Cosi Priori, bakåtvänd?

Köpte en Maxi Cosi Priori 9-25 kg på nätet efter att jag läst mycket bra om den. När jag sedan fick instruktionerna ser det ut som om den bara kan vara framåtvänd? Har försökt leta upp info om detta utan resultat.

Har någon lyckats sätta fast den bakåtvänd?

Får man lov att göra bilbarnstolar åt så små barn, som inte går att ha bakåtvänt??
    Blev lite snopen...

• Svar på tråden Maxi Cosi Priori, bakåtvänd?
  • Trulle

Hmm.. det lät ju jätteskumt. 15 kilo brukar väl vara den ungefärliga gränsen för att börja sitta framåtvänd om jag inte minns galet.

• Nerdpippi

Ja, visst är det konstigt...hittar ingen instruktion för att sätta den bakåtvänd... Någon som vet? Får fråga någon återförsäljare imorgon.

• Anzo80

Vi har köpt en sån och vi har samma problem. Tråkigt. Vet ej hur tidigt vi törs börja använda den?? Någon annan som vet?
    Om det nu är så att alla ska åka bakåtvända till dom e 4 år hur kan det komma sig att det tillverkas stolar som endast e till för att sitta framlänges i??

Tycker att det e lite skumt.

• MaW

Hmm, låter som det skulle vara en modell som inte är gjord för svenska förhållanden... Om modellen är köpt i utlandet är det risk för att den är gjord för att åka framlänges i. Rekommendationen att åka baklänges till 4 års ålder är en rekommendation som vi i norden har... Lättast är nog om ni jämför stolen hos ngn återförsäljare

• Anzo80

Jag beställde våran stol från danmark och dom borde väl ha samma rekomendationer som vi, fast det kanske dom inte har?

• MaW

Tyvärr är jag inte så säker på det. Jag tror att man i Danmark har andra rekommendationer än i Sverige Kanske det finns någon som har bättre information än vad jag har...

• Anzo80

Hittade denna info på nätet:

I Sverige är alla instanser överens om att barn bör fortsätta åka bakåtvända, åtminstone tills de är tre år. Helst till 4-5-årsåldern.
    I USA och i övriga Europa, inklusive Danmark, vänder man på barnet så fort det vuxit ur det första babyskyddet.

Det kan ju förklara en hel del

• MaW

Bakåtvänd bilbarnstol rekommenderas också i Finland och även i Norge tror jag Jag tycker iallafall att du kan kontakta ngn återförsäljare i Sverige så kanske det går att fixa på ngt vis

• JKMNA

Hej! Har den T eller E märkt? Det är krav i Sverige. Det är det man ska kolla, då borde den kunna vara bakåtvänd...

Vad jobbigt!

• norgesessan

i norge är det oxo bakåtvänt som gäller, men jag var innte på en bilstol sida (britax kanske, vet inte helt) där fanns en stol med som inte finns i sverige, och där var start vikten lägre, men dom andra stolarna var som vanligt......jag fick sonen här i sverige, så jag har aldrig varit med om nåt annat....

Svar på tråden Maxi Cosi Priori, bakåtvänd?