• Anonym (osäker)

Föräldrapenning 180 första dagarna

Hej,

Har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig som pappa med.

1) Om man inte har haft någon lön sammanhängande sedan 240 dagar innan födsel så har man inte rätt till ersättning enligt SGI de första 180 dagarna (om jag förstått det rätt). Innebär det att man får föräldrapenning enligt grundnivå eller lägsta nivå (225:- eller 180:- per dag) för dessa dagar ? 
    2) Får man föräldrapenning på grundnivå  även om man varit arbetslös innan graviditet, under graviditet och efter födsel ( och man samtidigt inte varit inskriven på arbetsförmedlingen) ? Eller får man bara i sådant fall ersättning enligt lägsta nivå dagarna ? Eller får man ingen ersättning alls efter som man de facto inte haft någon inkomstförlust ?
    4) Kan man börja med att använda sina lägsta nivådagar under föräldraledigheten eller måste man börja använda SGI/grundnivå dagarna först ? (Har för mig att jag hört någonstans att de första 180 dagarna som man tar ut föräldrapenning så måste man ta ut enligt SGI/grundnivå).

Tack på förhand.

• Svar på tråden Föräldrapenning 180 första dagarna
  • Försäkringskassan

Hej!

1) Det innebär att man för de första 180 dagarna får föräldrapenning med grundnivån 225 kronor per dag.  

2) Även om man aldrig haft någon inkomst eller stått registrerad som arbetssökande på Arbetsförmedlingen så har man rätt till föräldrapenning med grundnivån.

4) Dagarna med lägstanivå kan man inte börja ta ut förrän 180 dagar är förbrukade av föräldrapenningen för barnet. Det är helt rätt att den första 180 dagarna betalas ut enligt sjukpenningnivån eller grundnivån. 

Om t.ex. mamman uppfyller villkoret att få de första 180 dagarna med sjukpenningnivå (240-dagarsvillkoret) och hon tar ut de första 180 dagarna så kan du få föräldrapenning enligt din SGI från den 181:a dagen om du har en SGI över grundnivån men inte uppfyller 240-dagarsvillkoret.

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

• Anonym (osäker)

Hej Oscar,

Tack för ditt snabba svar.

Du skrev att :
    "Om t.ex. mamman uppfyller villkoret att få de första 180 dagarna med sjukpenningnivå (240-dagarsvillkoret) och hon tar ut de första 180 dagarna så kan du få föräldrapenning enligt din SGI från den 181:a dagen om du har en SGI över grundnivån men inte uppfyller 240-dagarsvillkoret."

Min situation är enligt följande.

Jag som pappa uppfyller inte 240-dagarsvilkoret. Mamman uppfyller detta villkor. Jag avser att ge bort alla min föräldrapenningsdagar till mamman förutom de 60 SGI dagar som jag inte får ge bort. Mamman tar sedan ut de första 180 dagarna. Jag avser därefter att ta ut mina 60 SGI dagar. Om jag förstått dig rätt så kan jag få ut ersättning för mina dagar enligt SGI över grundnivå trots att jag inte uppfyller 240-dagarsvilkoret ?!

För mig är ditt svar tydligt men varför jag gärna skulle vilja ha ett förtydligande är för att jag fick ett helt annat svar när jag ringde FK förra veckan. Jag ställde då frågan om det var så att var och en av föräldrarna behövde uppfylla 240-dagarsvilkoret för att kunna få ut ersättning enligt SGI över grundnivån under de första 180 dagarna som var och en tar ut. Svaret jag fick av handläggaren var att man ser till var och en för sig, hon menade på att om jag inte har SGI enligt 240-dagarsvilkoret så kan jag inte få ut mer än grundnivå under mina första 180 dagar oavsett om mamman redan har tagit sina 180-dagar.

Tacksam om du kunde svara igen så att jag verkligen vet vad som gäller. 

• Försäkringskassan

Hej

Ja, om du har fått en SGI fastställd över grundnivå och 180 dagar på sjukpenningnivå är uttagna för barnet, så ska du kunna få föräldrapenning baserat på inkomst.

Det är 180 dagar på sjukpenningnivå för barnet som gäller, inte för respektive förälder.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning 180 första dagarna