• Anonym (egen)

SGI anställd eget ab

Hej,

Från vilket datum faställs ett SGI. 

1. Från det datum man uppburit den första lönen ? Om så skulle vara fallet, räknar man första dagen i löneperioden eller räknar man utbetalningsdatum ?
    2. Räknar man från det datum FK är klara med sin utredning ( eventuella frågor till arbetsgivare, anställd, etc) ?
    3. Finns det något krav på att man måste haft en lön en viss först och efter denna tid så blir det ett faställelsedatum av SGI ?
    4. Om jag som ägare av mitt Aktiebolag tex  tar ut en min första lön den 30 sept för löneperioden 1-30 sept och därefter har för avsikt att fortsätta ta ut en lön för framtiden med samma belopp varje månad från vilket datum kommer jag då att få en SGI faställd i från ? Varför jag frågar är för att jag ursprungligen hade  tänkt att ta ut en lön i slutet på året för hela året men i ett sådant fall så kan jag tänka mig att jag inte får ett faställt SGI förrän i slutet på året. Om jag däremot börjar ta ut en lön redan nu och fortsätter göra det varje månad med samma belopp så kanske det kan göra att jag får en faställd SGI redan från den första löneperioden redan nu och på så sätt kan jag ta ut min tillfälliga föräldrapennig (10dagar) så att den inte "brinner inne" jfr med om jag väntar med att ta ut lönen för hela året i slutet av året.

• Svar på tråden SGI anställd eget ab
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst.
     Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.
     Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Om du har ett aktiebolag  räknas du som anställd i företaget och din SGI beräknas på den lön du tar ut ur företaget. 

Om du till exempel tar ut lön från september och beräknar ta ut samma lön under minst 6 månader
    framåt i tiden kan vi beräkna din årsinkomst. Din SGI  fastställer vi i samband med att du ansöker om ersättning och ändringen av din inkomst gäller därför från första dagen som du ansöker om ersättning.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden SGI anställd eget ab