• Galaxy79a

Ni som behandlas/behandlats med Fragmin

Jag tar dagligen Fragmin sprutor, 5000 i styrka en spruta om dagen.
    Detta pga att jag tidigare haft lungemboli och de vill därför förhindra nya blodproppar.
    Med Waran fick man gå och lämna blodprov 1 gång / vecka.
    Med dessa sprutor så skulle jag lämna ett prov 2 veckor efter jag börjat ta sprutorna och nu senare i graviditetsvecka 33. Därutöver ska jag inte lämna några som helst prover.
    Ska heller inte justera in dosen på sprutorna eller något, så som man gör med Waran tabletter.
    Får inga extra undersökningar på speciallist mödravården av denna orsak.

Hur har förloppet varit / är det för dig som också tar/tagit Fragmin under graviditet??

• Svar på tråden Ni som behandlas/behandlats med Fragmin
  • hangonasec

samma medicinering och förlopp som du har! när det var 4 veckor till bf bytte jag till 2500 morgon och kväll eftersom jag ville vara säker att jag kunde få epidural i tid. födde i mars. fick sedan ta 5000 igen i 6 veckor efter förlossning

• Galaxy79a

Det med epidural, vad är egentligen risken med den om man tar blodförtunnande fragminsprutor?
    Har fått besked på att jag inte får ta epidural om jag tagit sprutan inom 12 timmar före förlossningen. Det skulle visst gå 12 timmar minst mellan spruta och epidural.
    Är det risken för blödning i ryggmärgen och därmed större risk än vanligt för ex förlamning?
    Om så tänker jag, undra om det är värt att ta risken.
    Tänk om jag är lite annorlunda och kanske behöver 14 timmar minst istället för de 12?
    Är lite nervös för detta faktiskt... 

• hangonasec

Det är verkligen inte värt att ta risken, jag har en vän i min mammagrupp som blev förlamad efter förlossningen i april (vill inte lämna ut henne här utan kan pma hennes intervju i sveriges radio) Jag tog 2500 enheter morgon och kväll och kunde ta min epidural efter 5-6 timmar istället för att vänta så länge. Jag berättade vilken tid jag tog de senaste sprutan för personalen när jag kom in till bb så visste dom när dom kunde ringa efter läkaren som satte sprutan. sen när min dotter var född fick jag sprutor när jag låg på avd. Bergär att du får ut halvsprutor när det närmar sig, du har ändå nått upp till högkostnadsskyddets gräns iom att fragminet kostar så mycket. 

Svar på tråden Ni som behandlas/behandlats med Fragmin